Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

waarom zijn middenformaatlenzen zo traag?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: waarom zijn middenformaatlenzen zo traag?

Ja, ik weet het, hoewel de beeldhoek wel overeen komt verandert ook het perspectief wel, vergelijk een digitaal compactje met een slr bij even groot weergegeven onderwerp en zelfde relatief diafragma, de effectieve focuslengte van de lens van het compactje is dan mss 10mm <-> 80 voor de slr en geeft dus wel een heel ander ogend beeld.
    Ook de sluitertijd hangt puur af van het relatieve diafragma (en iso) en daarvoor blijven lichtsterke lenzen handig.
    Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
      Hoe groter en lichtsterker, hoe duurder.
      Men kan prima een lichtsterke MF lens maken, maar er moet ook iemand die lens (kunnen ) kopen....

That's it
      zou kunnen.

ik vind dezeverzameling lenzen eigenlijk helemaal niet duur, in vergelijking met DX en FX lenzen.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Vergelijk dus eerder die 50mm kleinbeeld met een 70 à 80mm middenformaat.
        110 mm om precies te zijn denk ik

vous m'excuserez maar waar of uit welke bronnen komen jullie bovenstaande info allemaal te weten? vindt het reuze interessant
        "Why fake it, when you can create it"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Galileo Bekijk bericht
          110 mm om precies te zijn denk ik

vous m'excuserez maar waar of uit welke bronnen komen jullie bovenstaande info allemaal te weten? vindt het reuze interessant
          110mm gaat eerder richting portretlens dan standaardlens voor middenformaat.

Wikipedia geeft je een ruimere lijst:

Voor de rest: door ermee bezig te zijn.

Zelf gebruik ik naast digitaal ook nog middenformaat 6x6cm, 6x7cm, 6x9cm en grootformaat 4x5", 8x10" en 7x17"

G
          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Bob Atkins
            hier haal ik de CoC voor MF

Howard edin
            ik haalde de omrekening 50mm kleinbeeld 80mm 6*4.5 ook bij bob maar hier vind je het ook. kleinbeeld 50mm lens geeft beeldhoek 39°-26°
            6*4.5 80mm lens geeft beeldhoek 39°-31°
            dus die 80mm is net iets meer breedhoek dan de 50 mm Maar wel vergelijkbaar.
            6*4.5 110m geeft beeldhoed van 29°-23° dus duidelijk meer zoom
            dan via DOF calculator wat getallen ingeven en logisch denken.

de rest van de bronnen moet ik eens terug uitpluizen.
            Maar ja, het is interessant!!!
            De gustibus et coloribus non est disputandum
            Nikon F70 analoog, Tri-x filmpjes

Comment

geert, wanneer je eens een hulpje nodig hebt...
              ik wil nog heel veel bijleren over het analoge werken... een beetje meer dan de basis dan...

Comment

oeioei, straks moet ik daar óók nog workshops in geven

G
                Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                  oeioei, straks moet ik daar óók nog workshops in geven

G
                  Waar kan ik voorinschrijven?

@Tomstr: in de dofcalculator kan je 6x6 enzo gewoon ingeven, dus nog minder opzoekwerk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                    Waar kan ik voorinschrijven?
                    (met het risico hier reclame te maken, maar ik antwoord enkel op een vraag...)
                    momenteel enkel op http://fine-art-nudes.be/workshops.php maar workshops à la carte zijn ook mogelijk.

G

Comment

Dus ook analoge stuf?

Ik zal het eens doorgeven aan de wederhelft.....verjaardagscadeautje ofzo .

@Tomstr: laat dat "beetje" er maar af, voor u is het gewoonweg "meer dan de basis", hé. (Het kwam zo bescheiden over.)

Comment

thanks voor de bronnen,.. ja erg interessant voor een dergelijke workshop ben ik ook wel te vinden

Comment

@ tink,

ik ben dan ook bescheiden he...

een workshop analoog afdrukken, ontwikkelen en foefelen, tonen, voor en nadelen van papier, soorten papier, andere manieren van afdrukken... daar kan ik morgen ook een (basis)workshop over geven (vaarwel bescheidenheid )
                          maar hoe je aan de CoC komt, op welke manier je lenzen kan vergelijken 6*6 en 35mm, wat nu juist het aantal lijnen per mm is van een film, scheidend vermogen, sensetometrie, densitometrie... daar zou ik wat meer over willen weten, hoe meer je leert hoe meer je merkt dat er nog veel is dat je niet weet
                          en dat maakt het allemaal heel erg interessant!!

dus: zij die slimmer zijn dan mij, teach me

Comment

Voor wat de optiek betreft - Probeer eens de Alonso en Finn's, ter hoogte van de optica COF sensitometrie, lambert beer (densitometrie) en dergelijke kom je er allemaal in tegen,
                            Golven en Optica”, Deel 3, “Fundamentele Natuurkunde”, M. Alonso en E.J. Finn, Delta Press, ISBN 90 6674 602 5
                            Maar om lenzen te gaan vergelijken,.. en film-technieken etc,.. en ook de elektronische kant van de zaak, chips en sensoren (silica, etc), zoals ik ergens in 'algemeen' de vraag heb gesteld zonder enig antwoord tot nu toe, vindt ik ook niets.
                            Last edited by Galileo; 11 februari 2011, 14:11.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door TomStr Bekijk bericht

dus: zij die slimmer zijn dan mij, teach me
                              Wat avondlektuur

Nerdi
                              Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

Comment

Working...
                              X