Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens bij de Canon 550D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens bij de Canon 550D

    Hallo,

    Ik wil voor de eerste keer een spiegelreflexcamera aanschaffen.
    Mijn broer heeft een Canon 400D met een Canon EF-S 17-85 mm F/4-5.6 IS USM lens.
    Hierover is hij heel tevreden.

    Ikzelf zit er aan te denken om de Canon 550D aan te schaffen.
    Hoewel ik al veel discussies op dit forum heb gelezen kom ik er niet uit welke lens ideaal voor mij zou zijn.

    Ik wil vooral portretfoto's maken, maar op vakantie wil ik ook mooie landschapfoto's kunnen maken.

    Ik heb hier gelezen dat de 18-55IS en 55-250IS lenzen een goede optie is voor beginners.
    Mijn broer zegt dat de 17-85IS in combinatie met een goekope telelens (bv. de Canon EF 75-300 mm F/4-5.6 III ) een betere optie is. Want de 17-85 heeft een groter bereik, en deze zou ik toch het meeste gebruiken.

    Hoe denken jullie hierover?

    Groetjes,

    Mark.

  • #2
    Re: Welke lens bij de Canon 550D

    op zich de 2 'kitlenzen' zijn een mooie start die bij elkaar aansluiten

    natuurlijk kan je ook kiezen voor die 17-85, dan heb je een mm meer breedhoek

    voor de andere 75-300 die je aanhaalt, mispak je hier niet aan want op jouw toestel is dit geen 75-300 mm maar 120-480 dus zit jet met een gat van 35mm tussen je 2 lenzen

    waarom zeg ik je dit
    een EF-lens is een lens die ook geschikt is voor full frame (die overeenstemmen met de oude 35mm analoge camera's)
    de brandpuntafstanden die daarop dus vermeld worden, zijn die dus die afgestemd zijn op deze FF (full frame) toestellen
    bij de crop-series zoals de 400d of 550d zoals jij zou willen aanschaffen dien je dus bij de EF-reeks de brandpuntafstanden te vermenigvuldigen met de desbetreffende cropfactor, in dit geval 1.6

    bij de EF-S lenzen moet je dit niet doen omdat deze lenzen gemaakt zijn voor crop-toestellen met factor 1.6
    ook kan je deze lenzen niet gebruiken op FF-camera's
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens bij de Canon 550D

      Ik heb hier gelezen dat de 18-55IS en 55-250IS lenzen een goede optie is voor beginners.
      zijn 2 nobrainers voor elke beginner... beide lenzen zijn beter dan die 17-85 en (zeker) dan die 75-300.

      Verschil tussen 55mm en 85mm zijn 2 stappen vooruit dus daar moet je het niet om doen...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens bij de Canon 550D

        Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
        bij de EF-S lenzen moet je dit niet doen omdat deze lenzen gemaakt zijn voor crop-toestellen met factor 1.6
        ook kan je deze lenzen niet gebruiken op FF-camera's
        dit moet wel nog altijd vermenigvuldigd worden met 1.6. De lenzen zijn gewoon kleiner en lichter omdat ze een kleinere beelduitsnede projecteren op de sensor. (of leg ik dit verkeerd uit)

        Ik zou btw gaan voor de 18-55/55-250
        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
        hier vind je mijn foto's en hier ook

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens bij de Canon 550D

          Oorspronkelijk geplaatst door Mark31 Bekijk bericht

          Mijn broer zegt dat de 17-85IS in combinatie met een goekope telelens (bv. de Canon EF 75-300 mm F/4-5.6 III ) een betere optie is. Want de 17-85 heeft een groter bereik, en deze zou ik toch het meeste gebruiken.
          Geeft je broek ook aan waarom hij dat denkt ? De 17-85 is leuk kwa bereik. Persoonlijk vind ik hem minder dan de 18-55IS. Denk dat je beter af bent met de 18-55IS en 55-250IS


          The 17mm setting also suffers from rather extreme distortions and rather hefty vignetting @ f/4. Finally chromatic aberrations aren't really something to rave about either.
          So at the end of the day the lens is a tad better than the cheapo EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 (non IS) but it can't really compete with the new EF-S 18-55m f/3.5-5.6 IS

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens bij de Canon 550D

            Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
            dit moet wel nog altijd vermenigvuldigd worden met 1.6. De lenzen zijn gewoon kleiner en lichter omdat ze een kleinere beelduitsnede projecteren op de sensor. (of leg ik dit verkeerd uit)

            Ik zou btw gaan voor de 18-55/55-250
            De lenzen zijn niet licht om dat ze voor een crop factor zijn. Dan heb je de 17-55 nog niet gevoeld

            Cropfactor


            EF en EF s objectieven

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens bij de Canon 550D

              ok dat licht kan zijn maar het feit dat je nog altijd moet vermenigvuldigen met de cropfactor klopt toch?
              Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
              hier vind je mijn foto's en hier ook

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens bij de Canon 550D

                Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                ok dat licht kan zijn maar het feit dat je nog altijd moet vermenigvuldigen met de cropfactor klopt toch?
                Lees de eerder geplaatste links

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens bij de Canon 550D

                  Hallo,

                  Bedankt allemaal voor jullie reactie.
                  Komt er dus op neer dat de 18-55IS en 55-250IS lenzen de beste optie zijn.

                  @Superdaantje: Mijn broer baseert zijn uitspraak op onderstaand artikel:

                  The Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Lens is a significantly better lens than the significantly less expensive Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 Lens, and better than the Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Lens, but it is not optically the equivalent of the Canon EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM Lens or some of the L-Series lenses in similar focal length ranges. The Canon L Series Lenses will provide better sharpness (especially in the corners) and contrast at equivalent apertures in addition to having better build quality. Light fall-off is not present in these lenses at 1.6x field of view, CA is better controlled ... While not an L lens, the 17-55 is at least as good optically.

                  But, the Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Lens is going to be the right lens for a lot of people. With its wide 5x zoom range, the 17-85 makes a great walk-around lens. There is a huge range of subject matter that fits nicely in this focal length range. And in addition to being relatively small and light, the 17-85's image quality is quite good.

                  The Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM Lens is a lens I recommend for many situations.

                  Mark.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens bij de Canon 550D

                    Ik heb zelf de lens twee weken getest. Vriend van mij had hem 2de hands gekocht. En ik vond hem persoonlijk niet beter dan de 18-55IS. Photozone.de geeft in haar review aan dat de 18-55IS marginaal beter is, dan zou ik toch eerder kiezen voor de 18-55 IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens bij de Canon 550D

                      Hi,

                      De 18-55is in combinatie met de 55-250is is ook de goedkopere oplossing.
                      Het enige waar ik nog over twijfel is het bereik 55 ipv 85.
                      Maar volgens Hans Swolfs hieronder merk je dat amper.
                      Dat zou ik dan even kunnen uit testen.

                      Hoe groot is eigenlijk het verschil tussen de 500D en de 550D?
                      Ga ik dit merken als beginner?
                      Of kan ik die 150 euro gerust uitsparen en voor de 500D gaan?

                      Groetjes,

                      Mark.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens bij de Canon 550D

                        De 550D heeft zelfde sensor als de 60D en 7D. Dus ook nagenoeg zelfde ISO prestaties als de 7D. Betere lichtmeter dan de 500D, betere video functie, LCD scherm is wat beter en zo zijn er nog wat puntjes of je dit verschil gaat merken als beginner ? Dat denk ik niet. Je zult het druk zat hebben met alle functies te ontdekken op de camera en deze juist te gebruiken laat staan de basis onder de knie krijgen van foto grafie.

                        500D als de 550D prima camera's om mee te starten. Zelf gebruik ik de 550D nog met regelmaat en ben nog steeds erg te vrede

                        Blijft een lastige keuze

                        Comment

                        Working...
                        X