Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lenzen voor modelfotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lenzen voor modelfotografie

Ben zo wat aan het uitkijken om nog een lens aan te schaffen. Nu vraag ik me af welk lens ik best zou aankopen (of die belangrijk en het meest gebruikt kan worden) bij modelfotografie. Ik werk met een d90. Kan iemand me een bruikbare tip geven?

Eventueel cursussen omtrent modelfotografie (online bvb.) mag ook altijd worden gepost...

Merci

Re: lenzen voor modelfotografie

Oorspronkelijk geplaatst door sparkling Bekijk bericht
    Ben zo wat aan het uitkijken om nog een lens aan te schaffen. Nu vraag ik me af welk lens ik best zou aankopen (of die belangrijk en het meest gebruikt kan worden) bij modelfotografie. Ik werk met een d90. Kan iemand me een bruikbare tip geven?

Eventueel cursussen omtrent modelfotografie (online bvb.) mag ook altijd worden gepost...
    mijn favoriete "modelfotografie" lenzen zijn op een D700
    85mm F/1.4
    135mm f/2.0
    70-200mm f/2.8

De 85mm en de 70-200 waren ook m'n favoriete lenzen op de D200

de 85mm bestaat ook als F/1.8 versie, die is een pak goedkoper... ook een aanrader.
    Belangrijk bij deze lenzen vind ik de beperkte dieptescherpte.

een workshop waar je met licht en modellen leert omgaan kan je hier vinden

some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Op een cropcamera als de D90 zal een 70-200mm wel teveel tele hebben. Ikzelf gebruik de 85mm 1.8 en/of de Sigma 50-150 2.8. Vooral deze laatste heeft op crop een ideaal bereik. Ik vraag me af waarom Nikon daar geen gat in de markt ontdekt...
      Nikon Df

Comment

hangt er ook wat vanaf hoe dicht je bij je model wil staan en hoeveel je ervan op je foto wil.

ik zou zeggen een 85 en een 135.

(ik heb nog een manuele 135 f/2.8 in verkoop zitten. Voor portretten en met een camera die focusbevestiging geeft is manueel scherpstellen echt geen probleem)
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Yep, hier ook de 85mm 1.8 en de 70-200mm 2.8.

De 85mm 1.8 is kost ong 400 € nieuw en persoonlijk vind ik het verschil met de 1.4 geen 700 € waard

Natuurlijk als budget niet uitmaakt.....

Voor de 70-200 bestaan er bij Tamron en Sigma goede alternatieve aan 1/2 van de prijs waarbij bv de Tamron niet moet onderdoen voor de 70-200 VR I. Heeft wat tragere AF maar dit is alleen van belang als je sportfotografie wil doen.

Ook de 28-75mm 2.8 van Tamron is een aanrader
          Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
            Voor de 70-200 bestaan er bij Tamron en Sigma goede alternatieve aan 1/2 van de prijs waarbij bv de Tamron niet moet onderdoen voor de 70-200 VR I. Heeft wat tragere AF maar dit is alleen van belang als je sportfotografie wil doen.
            Ik heb de 80-200 f/2.8 van Nikkor 2de hands gekocht ipv die sigma. Geen moment spijt van gehad. Ik weet niet of die modelfotografie in een studio door gaat gaan. De beeldhoek wordt boven 135 misschien toch wat te klein op een crop, maar het is niet verplicht om helemaal in te zoomen.

Comment

Bij modelfotografie is soms de beperking de lengte van de studio.

De gewenste brandpuntafstand hangt ook af van hoe het gezicht eruit ziet.

Zo stond ik laatst een model te fotograferen met een wat grote neus. Mijn portretlens, 100 mm/2.0, gaf geen mooi effect. Toen maar een 150 mm/2.8 genomen en het gezicht werd evenwichtiger. De camera was een full frame camera, voor crop dus 70 en 100 mm.
              Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                De gewenste brandpuntafstand hangt ook af van hoe het gezicht eruit ziet.

Zo stond ik laatst een model te fotograferen met een wat grote neus. Mijn portretlens, 100 mm/2.0, gaf geen mooi effect. Toen maar een 150 mm/2.8 genomen en het gezicht werd evenwichtiger. De camera was een full frame camera, voor crop dus 70 en 100 mm.
                brandpunt of standpunt? Ben je om dat evenwichtiger gezicht te bereiken ook achteruitgegaan, zodat het het beeld op dezelfde manier vulde?

spelen met het brand- en standpunt verandert de verhoudingen van onderdelen van het beeld tov elkaar. (neem maar eens een foto van een keeper op een halve meter van hem voor zijn goal, hij zal bijna de volledige goal vullen. Met achteruitgaan en inzoomen -zodat hij even groot in beeld blijft- wordt hij een stipje in het doel. Hetzelfde gebeurt met neus/ogen verhouding)

Comment

Gaat het over modelfotografie, of over portret?

Als je een model volledig in beeld wil brengen met een 85mm op een crop-camera, dan heb je een heel grote studio nodig.
                  Voor modelfotografie is een 24-70 meestal het handigst.

Voor portret is wat meer tele beter, omdat je dan wat minder vervorming krijgt, en je kan ook iets verder van het model blijven.
                  De goedkoopste oplossing is dan over het algemeen een 85mm f1,8 (de meeste merken hebben er zo wel eentje), een duurdere oplossing die je ook nog voor heel wat andere toepassingen kan gebruiken is een 70-200.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

Comment

Working...
                  X