Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon AF 50mm 1:1.8 D speling op focusring, bij u ook ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon AF 50mm 1:1.8 D speling op focusring, bij u ook ?

Hallo,

De focusring vooraan mijn Nikon AF 50mm 1:1.8 D kan ik ongeveer 1mm heen en weer bewegen zonder enige weerstand. Dit is wanneer deze op mijn toestel zit en de AF aan staat.

Nu is mijn vraag of dit bij andere bezitters van deze lens ook zo is ?

Dank bij voorbaat voor de medewerking.

Re: Nikon AF 50mm 1:1.8 D speling op focusring, bij u ook ?

De mijne had dat ook.
    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

ja da's normaal. Geen zorgen om maken ik gebruik nauwelijks nog een andere en bij heel veel gebruik verergert dat helemaal niet.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Bedankt voor de antwoorden.

De reden waarom ik dit vroeg is de volgende :
        Tot vorige week gebruikte ik deze lens op een D70. Bij portretten (hoofd en schouders) bijvoorbeeld bij vrienden had ik vaak dat het verste oog scherp was ipv het dichtste. Ik weet dit toen aan mijn focustechniek. (enkel middelste punt, scherpstellen en daarna kadreren).
        Sedert vorige week heb ik een D7000 met veel meer focuspunten. Met AF-C, enkel veld, dynamisch 9 punt instelling en vooraf gekozen scherpstelpunt had ik echter weer hetzelfde voorval. Eén van de redenen die ik dacht was dus dat dit kwam door speling in de autofocus van die lens.

Mijn vermoeden is nu echter dat die lens backfocust. Heb een beetje zitten testen met een blad van www.focustestchart.com. Op -15 in mijn camera denk ik dat het goed is.

Is testen op zo'n blad een beetje een goede manier ? Zijn er andere manieren om zoiets te testen ?

Ondertussen heb ik nog niet in real life kunnen testen of het beter is.

Welke focusmethode en focus-instelling gebruiken de pro's voor dergelijke zaken. Echt candid fotografie is het niet, maar het is ook niet in een vooraf opgestelde setup. f-stop tussen f2.8 en f4, sluitertijd 1/200-400, iso zo laag mogelijk

Comment

AF op 1 punt en daarmee exact mikken op het beoogde scherpste punt.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door peterprovoost Bekijk bericht
            Bedankt voor de antwoorden.

Mijn vermoeden is nu echter dat die lens backfocust. Heb een beetje zitten testen met een blad van www.focustestchart.com. Op -15 in mijn camera denk ik dat het goed is.
            Als je een focus chart neemt die slechts een optie kent om op te focussen, en je weet de chart op 45 graden te krijgen tov de camera (dat vraagt goed materiaal), dan kan je het proberen. Maar de chart die jij gebruikt zou ik nooit nemen. Gebruik de versie met het laagste contrast uit (5%). http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart
            De site levert tevens een goed instructie.

Persoonlijk gebruik ik deze charts nooit meer. Gebleken is dat kleine hoekverschillen toch effecten hebben op de uitkomst. LensAlign laat in feite zien waarom. Lenzen worden gecalibreerd met een contrastvlak dat parallel staat aan de beeldsensor, niet onder een hoek van 45 graden. De liniaal zit vast aan het vlak, onder een hoek van 45 graden. (het systeem eist in feite dat je de camera(sensor) parallel tov het scherpstevlak plaatst).
            Ikzelf heb de 45 graden test gelaten voor wat het is. Ik pak een vlakke plaat (waterpas, in mijn geval een Legoplaat) en zet drie blokken neer. De middelste bevat een contrastkruis ( zie voorbeeld op lens align website). Rechts en links van deze middelste, prik ik twee blokjes erop, één ervoor en eén erachter. Beide hebben een fijn raster en/of een tekening. Als alternatief mag je gerust twee luciferdoosjes met tekst en figuren gebruiken ! De afstand van de buitenste blokken tot het centrale blok is afhankelijk van de DOF: altijd om te beginnen +0.5 cm buiten de DOF (http://www.dofmaster.com/dofjs.html).
            Vervolgens zet ik de camera ook waterpas, gericht op de middelste met het contrastkruis. Focus op het centrale blok nadat je met de hand voor de lens de focus 'reset'. Zorg ervoor dat je de buitenste blokjes buiten het bereik plaatst van de gebruikte AF sensor !
            Maak een serie van 5 van elke setup, want je zult zien dat zelfs binnen één serie de AF zal varieren. Aan de relatieve onscherpte van de buitenste blokken/doosjes zie je al snel welke richting het probleem opgaat (back of front focus), los van de mogelijkheid dat je centrale blok niet eens scherp is. Varieer de afstand van de buitenste blokken om een indicatie te krijgen van de mate van front of back focus.
            Let er vooral op dat je de test uitvoert onder omstandigheden waarvoor je de lens gebruikt. Als je vaak van dichtbij fotografeert met bv macro lenzen, laat je dan niet leiden door de regel van 50 keer de brandpuntsafstand. Neem een reele afstand, en pas op basis daarvan de focus aan. De regel van 50 keer de brandpuntsafstand maakt de test ook ongevoeliger, omdat de DOF groter wordt. Stel je wilt een lens op 70 mm testen omdat je ook graag semi macro goed wilt hebben ( bv bij de sigma 17-70). Pas je de "50 keer regel" toe, dan is je DOF al 39 cm. Kleine kans dat je ook maar iets ziet. Maar gebruik je hem als semi macro, dan is de minimale afstand tot het object-sensor 28 cm. Je DOF is dan slechts 2 mm ! Dan wordt het dus zeer kritisch of je AF ook goed staat. Mijn ervaring is dat als hij bij dit soort kleine afstanden goed staat ( al dan niet na afstelling), dan staat hij ook goed op grotere afstanden. Helaas is dit soms niet het geval (checken dus). Dan resteert niets anders dan de lens terug te sturen naar de fabriek voor service of omruilen.

lock
            Last edited by lock; 24 januari 2011, 00:45.

Comment

Beste Lock,

Van harte bedankt voor je zeer uitgebreide en professionele uitleg.

Comment

Working...
              X