Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Portretlens voor nikon 3000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Portretlens voor nikon 3000

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
    Hallo, jullie mogen me verbeteren als ik het mis heb maar ik kan toch perfect dezelfde DOF verkrijgen met mijn 70/200 f2.8 op f2.8 als met een 85 f1.4 op f1.4.
    Ik moet dan toch enkel wat verder gaan staan en verder inzoomen vermits je DOF ook verkleint met het aantal mm's?
    neen hoor, dat lukt je niet... ga eens spelen met de dof calculator
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
      men zegt altijd dat de 85 mm 1.4f DE portret lens bij uitstek is .... op FF dan toch.
      maar een 85 mm op crop word dus eigenlijk ongeveer een 127 mm .
      en is dat niet net een beetje te veel ? indien je plaats genoeg hebt, geen probleem, maar binneshuis is dat toch al redelijk wat .

dus is voor een crop toestel de 50 mm 1.4 f niet beter geschikt voor de meeste ' gelegenheden' ?

ik ga ook de nikon 35 mm 1.8 f bijkopen voor straat fotografie en van die dingen.
      denk dat een 35 mm 1.8f wel voldoet en je niet noodzakelijk de 1.4f nodig hebt, of ben ik hier verkeerd in ?
      persoonlijk gebruik ik voor portret vooral de 85mm en 200mm (70-200mm) op fullframe... dus die 127mm die je berekend hebt die is niet zo gek
      voor een fullframe wordt trouwens de 135mm f2.0 DC als ideale lengte beschouwd...
      voor ik een D700 had, had ik al een 85mm en gebruikte die erg vaak op m'n D200
      als ik nu terug kijk naar de foto's van die tijd, zijn m'n mooiste foto's met 85mm gemaakt... ik vind er weinig terug op 50mm, alhoewel ik de 50mm F1.4 in m'n tas zitten had... Maar in principe, is 50mm op een crop camera een aanvaardbare lengte en kan een mooie beperkte DOF creëren.

De 35mm F1.8 is een heel fijn lensje, heb ze zelf voor m'n d50.
      De F1.4 versie is gewoon van een andere orde, is een fullframe lensje, dus de kwaliteit van het glas is veel beter... wees blij dat je de f1.8 op crop kan kopen tegen die lage prijs...
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

neen hoor, dat lukt je niet... ga eens spelen met de dof calculator
        Dat had ik gedaan en ik dacht dus dat het ging
        maar.... ik had geen rekening gehouden met het feit dat , als je zoomt , ook je hoek verkleint. Je moet dus verder gaan staan om hetzelfde in beeld te krijgen waardoor je DOF weer groter wordt.
        Weeral wat bijgeleerd haha.

Wat ik echter wel met zekerheid kan zeggen is dat ik zelfs op m'n D300 een 50mm te kort vind voor portretten, heb de 1.8 en 1.4 gehad en ik gebruik liever m'n 24/70 of 70/200.
        Maar ik zal dus eens zo'n 85 gaan uittesten

mvg Jozef
        D800 en een goed glasservies

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jozef68 Bekijk bericht
          Wat ik echter wel met zekerheid kan zeggen is dat ik zelfs op m'n D300 een 50mm te kort vind voor portretten, heb de 1.8 en 1.4 gehad en ik gebruik liever m'n 24/70 of 70/200.
          daar ben ik het met je eens... doch in dit geval nikon D3000 zijn de mogelijkheden beperkt en dan prefereer ik een kleine DOF

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

De 35mm F1.8 is een heel fijn lensje, heb ze zelf voor m'n d50.
            De F1.4 versie is gewoon van een andere orde, is een fullframe lensje, dus de kwaliteit van het glas is veel beter... wees blij dat je de f1.8 op crop kan kopen tegen die lage prijs...

bedankt voor je reactie

ik ga beginnen met eerst de 35MM 1.8F bij te kopen, en nadien zal ik dan nog wel zien tussen de 50 of 85 mm .
            2 body's en wat lenzen ..

older and wiser ... my arse

Comment

Working...
            X