Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

    Beste allen,

    Wat zou een beste eerste aanvulling kunnen zijn op deze lens?

    Een (nog) lichtsterke(re) Sigma 30mm 1.4.
    Reden: iets compacter, en ik ben meer een portret en momentfotograaf en ik heb schitterende herinneringen aan mijn oude Nikon F70 met zijn standaard 50mm lens. Heerlijk. Is de Sigma een goede keuze, en zo nee, wat is een goed alternatief?

    Of toch maar een gematigde zoom?
    Een lens voor wat meer candid fotografie voor kids en beach.
    En zo ja... dewelke. 70-200 f/4.0 L USM?

    Ik neig meer naar het eerste, maar het overlapt wel behoorlijk met de 17-55.

    Dank je voor feedback.

    All
    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

  • #2
    Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

    Je hebt een 17-55 dus een crop, je hebt goede herinnering aan een 50mm, dan is een 30mm 1.4 wat je zoekt.
    Natuurlijk overlapt dat, maar je 17-55 kan geen 1.4 aan. Als je dat nodig hebt, is de keuze gemaakt, anders zoek je andere perspectieven op. En of jij dan naar 10-22 (superlens) of 70-200 met kan je alleen zelf bepalen.

    Comment


    • #3
      Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

      Eerst en vooral proficiat voor je keuze voor en 17-55 : ideaal.
      De perfecte partner daarvoor is de 70-200 actie-lens, er is een tekort van 55-70 dat je niet gaat voelen.
      Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

      Comment


      • #4
        Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

        Heb deze middag dezelfde keuze gemaakt

        canon 60D + 17-55 2.8 + 70-200 2.8 L USM

        Comment


        • #5
          Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

          Je zou ook eerst wat gemaakte foto's / bestanden kunnen gaan analyseren. En kijk ze eens goed met de vraag of je die foto's beter had gemaakt met een ander diafragma, vanwege scherptediepte, of met andere beeldhoek.

          Of had je beter een stap naar voeren of naar achteren kunnen nemen?

          Als je op die manier kritisch je bestanden bekijkt kom je er meteen achter wat er mist! Dat kan zijn grotere beeldhoek, kleinere beeldhoek of groter diafragma. Dat vertaalt zich meteen in een objectief!

          Succes.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

            Ik denk dat ik ooit met hetzelfde probleem heb rondgelopen. Ik heb de 17-55 2.8 maar
            vond die eigenlijk veel te opvallend om aan straatfotografie te doen. Bovendien nogal
            zwaar en de meeste van mijn foto's hingen rond het bereik van de 50 mm (35 op crop).
            Toen heb ik me de Canon 35 2.0 aangeschaft.
            Gevolg bij een zelfde diafragma was mijn 17-55 2.8 beter, sneller, accurater. Ik had dan
            wel die 2.0 maar die kwam nauwelijks van pas. Heb dan die 35 2.0 van de hand gedaan.
            Misschien is de Sigma een betere optie. En die heeft 1.4. Maar toch. Probeer of je hem
            eens ergens mag testen of lenen van iemand.

            Comment


            • #7
              Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

              Bij mij was de 70-200 f/2.8 IS (MkI) de meest logische aanvulling op de 17-55 f/2.8 IS.
              Ik heb ook wel twee lichtsterke primes in die range, nl. een 50mm en een 85mm f/1.8.
              Om nog breder te kunnen gaan dan de 17-55, heb ik tenslotte de 10-22 aangekocht.
              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

              Comment


              • #8
                Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

                Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                Bij mij was de 70-200 f/2.8 IS (MkI) de meest logische aanvulling op de 17-55 f/2.8 IS.
                Ik heb ook wel twee lichtsterke primes in die range, nl. een 50mm en een 85mm f/1.8.
                Om nog breder te kunnen gaan dan de 17-55, heb ik tenslotte de 10-22 aangekocht.
                Dan heb je nu een verzameling glas om duimen en vingers bij af te likken. Misschien
                twee nadelen. 1. Je kunt het nooit op je materiaal steken indien een foto iets minder is.
                2. Er blijft niet veel meer over om van te dromen. Want ik heb ook al gezien dat je een
                fantastisch statief hebt.
                Maar dat zal je waarschijnlijk allemaal wel een rotzorg zijn. Nogmaals, prachtige set.

                Comment


                • #9
                  Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

                  Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                  Dan heb je nu een verzameling glas om duimen en vingers bij af te likken. Misschien
                  twee nadelen. 1. Je kunt het nooit op je materiaal steken indien een foto iets minder is.
                  2. Er blijft niet veel meer over om van te dromen. Want ik heb ook al gezien dat je een
                  fantastisch statief hebt.
                  Maar dat zal je waarschijnlijk allemaal wel een rotzorg zijn. Nogmaals, prachtige set.
                  inderdaad!

                  Ben nog een het rondkijken... ik heb ondermeer een Sigma 50-150 mm f/2.8 APO EX DC HSM op het oog. En ben ook meer en meer het idee van 10-20 aanhangig, nog boven een lichtsterke standaardlens. Eerst de centen...
                  | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Sony Xperia 5 III | There are days where the act of seeing appears to be true happiness.

                  Comment


                  • #10
                    Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

                    Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                    ........... een 85mm f/1.8.
                    een goeie voor kids en beach.
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

                      De Canon EF-S 55-250 is goedkoop, scherp en compact.


                      De Canon EF 135 f2 is de beste compacte candid portretlens ooit gemaakt door Canon, de f2 geeft een prachtige separatie van het onderwerp met de achtergrond, direct een "wow-3D-effect"
                      Last edited by SoulPhotography; 9 januari 2011, 11:45.

                      Comment


                      • #12
                        Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Ik denk dat ik ooit met hetzelfde probleem heb rondgelopen. Ik heb de 17-55 2.8 maar
                        vond die eigenlijk veel te opvallend om aan straatfotografie te doen. Bovendien nogal
                        zwaar en de meeste van mijn foto's hingen rond het bereik van de 50 mm (35 op crop).
                        Toen heb ik me de Canon 35 2.0 aangeschaft.
                        Gevolg bij een zelfde diafragma was mijn 17-55 2.8 beter, sneller, accurater. Ik had dan
                        wel die 2.0 maar die kwam nauwelijks van pas. Heb dan die 35 2.0 van de hand gedaan.
                        Misschien is de Sigma een betere optie. En die heeft 1.4. Maar toch. Probeer of je hem
                        eens ergens mag testen of lenen van iemand.
                        Ik was te gierig om een 17-55 2.8 te kopen en heb mettertijd een set van 5 lenzen bijeen die allemaal ergens hetzelfde bereik geven (10-22, 30, 18-55, 24-85 en 60)

                        Wanneer ik de lofzangen hoor denk ik er soms aan om de hele zootje te vervangen door die ene superlens
                        (alhoewel ik dan geen UWA meer heb, geen ultra-lichtsterkte, geen 85 mm en geen 1:1 macro)

                        De 30 1.4 is geen gemakkelijke lens wegens de kleine DOF, en ze heeft niet de beeldkwaliteit van een 17-55 (of een bescheidener lens in het standaardbereik), maar je kan er in het bijna pikkedonker fotos mee maken

                        Een ultragroothoek zoals de 10-22 is wel leuk, maar die ga je niet elke dag gebruiken

                        Misschien kan TS eerst proberen z'n bereik uit te breiden naar tele - 55 mm is niet ver

                        Zou geen consumerzoom kopen, van de 5 verschillende 70-200L lenzen is de f:4 zonder IS ook al erg goed
                        Last edited by palombian; 10 januari 2011, 15:19. Reden: zinswending

                        Comment


                        • #13
                          Re: eerste aanvulling naast een 17-55 2.8 USM

                          Oorspronkelijk geplaatst door Allcazar Bekijk bericht
                          Beste allen,

                          Wat zou een beste eerste aanvulling kunnen zijn op deze lens?

                          Een (nog) lichtsterke(re) Sigma 30mm 1.4.
                          Reden: iets compacter, en ik ben meer een portret en momentfotograaf en ik heb schitterende herinneringen aan mijn oude Nikon F70 met zijn standaard 50mm lens. Heerlijk. Is de Sigma een goede keuze, en zo nee, wat is een goed alternatief?

                          Of toch maar een gematigde zoom?
                          Een lens voor wat meer candid fotografie voor kids en beach.
                          En zo ja... dewelke. 70-200 f/4.0 L USM?

                          Ik neig meer naar het eerste, maar het overlapt wel behoorlijk met de 17-55.

                          Dank je voor feedback.

                          All
                          Ik vind het toch een wat vreemde vraag.
                          Bij mij is het altijd vanuit een bepaalde behoefte dat ik een lens ga zoeken en niet omgekeerd...wat moet ik kopen en als we wat gekocht hebben , dan gaan we eens kijken wat we ermee gaan doen.

                          Comment

                          Working...
                          X