Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

CA in the middle ?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• CA in the middle ?

Nooit voorheen meegemaakt, maar in de laatste reeks had ik (zonder te moeten vergroten of pixelpeepen), heel duidelijke kleurfouten, en dan nog in het midden van 't beeld.
    Ik vermoed dus dat er ergens ernstige overstraling was, aangezien de bewuste tak die er last van had zelfs na in CS te ontdoen van zijn paarssblauwe kleur nog steeds veel te licht was.
    Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij vermelden dat de achtergrond een pak lichte sneeuw was.
    Hoe dan ook, had dit echt niet verwacht !
    Is dit nu de lens OF de sensor die overstraald werd
    Lens was een simpele , maar goede 50mm 1.8 primeke waar ik nooit voorheen problemen mee gehad heb, en altijd haarscherp was/is.
    www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

Re: CA in the middle ?

CA treed op bij hoge contrasten...dus een donkere tak tegen dikke sneeuw...dat kan prima. Elk objectief heeft volgens mij wel in meer of mindere mate last van CA....met name bij contrastrijke beelden gaat dit opvallen, in de hoeken wel meer...maar in het midden is volgens mij niet zo bijzonder...heb dit zelfs met de 80-200 f2.8 van nikon.
    Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Het was nog niet een klein beetje, heel de tak zag Paarsblauw

Comment

Dat is toch grotendeels te wijten aan de sensor, het verschijnsel heet blooming....

Comment

In hoeverre zou zo'n nieuwe Nikon met ingebouwde CA-correctie dat kunnen verhinderen ?
          Of werkt die alleen op kleine CA-fouten in de hoekskes ?

Comment

Working...
          X