Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lenzen SLR ook voor DSLR?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Lenzen SLR ook voor DSLR?

Ik heb gelezen in een fotografieboek dat je een lens van een analoge SLR ook kan gebruiken voor een digitale SLR.
    Klopt dit?
    Of heb je nog een of ander tussenstuk nodig? Zoja, zijn er daar ook verschillen in?

Op ebay vind je namelijk heel veel lenzen van analoge camera's die helemaal niet duur zijn, en dan zou dat wel handig zijn moest je deze ook kunnen gebruiken op een digitaal toestel.

Re: Lenzen SLR ook voor DSLR?

Dat hangt ervan welke vatting deze lenzen hebben en welke vatting je camera heeft Over het algemeen (als je het over de goedkopere tweedehandslenzen hebt) heb je nood aan een converter van de mount van je camera naar de mount van de lens. Deze zijn makkelijk te verkrijgen via ebay.
    Een kleine opmerking, het overgrote deel van deze lenzen zijn manueel te focussen
    70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Ben nog eventjes aan het rondkijken op ebay, en zie nu net ook dat het inderdaad manueel te focussen is. Pf .

Zal dan maar nog eens verder kijken.

Comment

ik weet het niet voor andere merken, maar bijvoorbeeld Minolta AF lenzen zijn probleemloos te gebruiken op Sony en Minolta DSLR

ik dacht dat het bij Nikon ook geen probleem was (tenzij voor hun instap DSLR's)

sommige geavanceerde functies zoals afstandsmeting voor flitsers zullen wel niet werken met oudere lenzen
        Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Ik weet niet voor welk merk van camera je deze lenzen wil gebruiken.

Ik spreek nu alleen voor Canon.

Alle Canonlenzen waarvan de benaming begint met EF passen op de huidige digitale spiegelreflextoestellen van Canon.

Deze lenzen hebben electrische kontakjes waarlangs ze informatie versturen en ontvangen van de camera.( diafragma, AF, etc...)

De vroegere FD lenzen passen niet.

Je kan ze wel via een adaptor/tussenstuk passend maken, maar dan moet je ze handmatig instellen.

Er zijn ook merken (sigma, tokina, tamron, etc..)die lenzen maken voor op canon, nikon etc..camera's.

Als je deze wil kopen moet je opletten dat je de juiste vatting/koppeling hebt.

Voor andere merken zullen er wel anderen mensen zijn die dat weten.
          Groetjes
          ----JO

Comment

Thankyou!
            Ik gebruik inderdaad Canon dus de uitleg is zeker bruikbaar.
            Van sigma, tamron, ... wist ik wel al dat deze ook op Canon bruikbaar zijn. Maar wat bedoel je dan met de juiste vatting/koppeling en hoe kan je dit controleren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door chloe Bekijk bericht
              Thankyou!
              Ik gebruik inderdaad Canon dus de uitleg is zeker bruikbaar.
              Van sigma, tamron, ... wist ik wel al dat deze ook op Canon bruikbaar zijn. Maar wat bedoel je dan met de juiste vatting/koppeling en hoe kan je dit controleren?
              Met vatting of koppeling bedoel ik het mechanisme dat de verbinding tussen de lens en camera maakt, ook wel bajonetsluiting genoemd.

Als je een lens van een ander merk koopt zoals sigma, tokina, tamron, etc...moet je erop letten dat deze passen op je canon camera.

Als je een nieuwe lens koopt in de winkel is het vrij gemakkelijk, de winkelbediende vraagt je normaal wel welk type/merk camera dat je hebt.

Maar als je zelf tweedehands iets wil kopen of langs het net moet je gewoon afgaan op de benaming van de lens.
              1. Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD Canon
              2. Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD Nikon
              3. Tamron 19-35mm F 3.5-4.5 Sony/KM

Als je de eerste lens koopt heb je een tamron die past op een canon camera.

Als je de tweede koopt heb je dezelfde lens maar deze past alleen op een nikon camera.

En als je de derde lens koopt heb je er eentje die past op een sony en konica/minolta camera.
              Groetjes
              ----JO

Comment

Klinkt best logisch eigenlijk toch bedankt om het te verduidelijken.

Comment

Omdat je over Canon spreekt....
                  ALLE canon EF lenzen zijn geen probleem.
                  Wel opletten met EF lenzen van vooral Sigma.
                  Die werkten perfect op de toestellen die op dat moment beschikbaar waren, maar kon je niet meenemen altijd naar moderner toestellen.
                  Dit is ook het geval voor Sigma lenzen uit het digitaal tijdperk!
                  Je camera crashed dan (moet je aan en uit zetten om terug aan de praat te krijgen weer)
                  Fotos nemen kan je er niet mee.
                  Geen Sigma kopen dus best.

Comment

Working...
                  X