Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

problemen met nikon 80-200 2.8

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• problemen met nikon 80-200 2.8

Graag wat antwoorden van kenners, ik ben even de kluts kwijt...

Onlangs kocht ik de nikon 80-200 2.8 schuifzoom. Een oudere, optisch prachtige lens las ik overal.

Het probleem is dat wanneer ik er op uittrek om foto's te maken, deze redelijk onscherp zijn. Heb al geprobeerd op zowel f2.8 als f8, handheld.
    Wanneer ik het toestel tegen een boom/lantaarnpaal houd en ik maak foto's, heb ik dat probleem niet (echt). Nochtans denk ik dat m'n 50mm 1.8 wat scherper is. Ligt het bij mij (kan ik de lens niet stil genoeg houden, ze weegt dan ook bijna 1,5 kg), of aan de lens?

bedankt!
    Ik maak foto's

Re: problemen met nikon 80-200 2.8

So, je ziet dus zelf de link niét tussen foto's nemen uit de hand (onscherp) en foto's nemen met ondersteuning van lens/camera (scherp), plus je stelt met deze feiten nog de vraag of het niet aan de lens ligt?

Dus je denkt dat de lens misschien weet dat het tegen een boom steunt en dan scherpe foto's maakt?

Kijk gewoon naar je sluitertijd, hou die gewoon op 1/(aantal mm's) en normaal zou je scherpe foto's moeten hebben.

Bijvoorbeeld: foto op 200mm? -> sluitertijd van minimum +/- 1/250s.
    Beter, is nog korter, zoals 1/500ste.

Als het dan nog niet lukt om scherpe foto's te nemen, dan scheelt er iets met je techniek.

Comment

na een lange discussie hier ben ik overtuigd geraakt van het gegeven dat men aan die vuistregel 1/brandpunt de cropfactor moet toevoegen en dus 1/brandpuntxcropfactor.

Het is natuurlijk een vuistregel. Ik heb zelf ook de 80-200 (draaizoom) en dat is een zwaar ding. Bij een schoon zonneke en dus korte sluitertijden levert die wel haarscherpe beelden af. Heel scherp vanaf f2.8 en superscherp vanaf f/4. Ik heb er vergrotingen van 20x30 en daar mag je nog een serieuze loupe opzetten.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

kortere sluitertijd, indien niet mogelijk iso omhoog, statief/rijstzak gebruiken allemaal basisregeltjes.

Comment

Deze objectieven zijn inderdaad scherp vanaf f2.8..! Het is wel een objectief zonder VR natuurlijk...dus sluitertijd verhogen als je ze niet scherp krijgt...of beter scherpstellen. Dit objectief stelt minder snel scherp als je 50mm f1.8 bijvoorbeeld. Dus niet meteen doordrukken, maar wachten tot je camera AF-confirmatie geeft.
          Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
            Dus niet meteen doordrukken, maar wachten tot je camera AF-confirmatie geeft.
            Als je toestel staat ingesteld op AF-s en AF voorkeur, kan je normaal niet afdrukken voor je AF op scherp staat.

Comment

Welke was uw sluitertijd en op hoeveel mm stond de lens?
              Zelfs met een lens van €10.000 heb je geen scherpe foto's als uw sluitertijd te lang is.
              Last edited by Sus; 7 januari 2011, 19:55.
              D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

Comment

Working...
              X