Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

lichtsterk objectief voor Sony a33

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• lichtsterk objectief voor Sony a33

Hallo

Ik ben op zoek naar een lichtsterk objectief voor mijn Sony A33. Dit met de bedoeling om thuis en elders foto's van mensen, portretten, sfeerbeelden,... te kunnen nemen in lichtarme omstandigheden vanuit de hand. De merken Sony en Sigma bieden F1.4 en F1.8 aan. Is er een wezenlijk verschil tussen beide apertures (en is het zijn prijs waard)? Zo bestaan er ook lenzen van 35 en 50mm.... Voor APS-C toestellen dus maal ongeveer een factor 1.5... wat me al redelijk veel lijkt om indoor sfeerfoto's te kunnen nemen. Of vergis ik me ? En wat met de vergrotingsfactor ? Wat is hier de invloed van ? Zijn er nog elementen waarop gelet moet worden ?

Bedankt voor jullie feedback.

Re: lichtsterk objectief voor Sony a33

Je moet je kitlens (18-55) eens op 35mm zetten en daar een uur mee fotograferen ZONDER aan je lens te draaien

Doe hetzelfde eens op 50mm...dan heb je al een beter idee wat je VOOR JEZELF geschikt vindt!

Voor ongeveer de prijs van enkele de 50mm F1.4 heb je de sony 50mm F1.8 en 35mm F1.8 samen...Dat verschil tussen F1.4 en F1.8 is er wel maar dat is nog geen 1 stop

Het is misschien interessanter om voor twee 1.8 lenzen te kiezen dan één F1.4 lens, als he een hobby is Na verloop van tijd (jaren?) kan je nog steeds de F1.4 kopen als het verlangen ernaar zo sterk is

Comment

Ik zou voor de Sigma 17-50/F2.8 gaan. Een prime vind ik altijd lastig, weinig speelruimte. De Sony 50/1.8 of 50/1.4 geven pas goede reultaten vanaf 2.8, de beste 50mm prime is de Sigma 50mm/F1.4, bruibaar vanaf F2.0. De sigma 17-50/F2.8 maakt brandhout van al deze lenzen, en nog vele anderen, al direkt vanaf 2.8 een zeer hoge scherpte.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Ik zou voor de Sigma 17-50/F2.8 gaan. Een prime vind ik altijd lastig, weinig speelruimte. De Sony 50/1.8 of 50/1.4 geven pas goede reultaten vanaf 2.8, de beste 50mm prime is de Sigma 50mm/F1.4, bruibaar vanaf F2.0. De sigma 17-50/F2.8 maakt brandhout van al deze lenzen, en nog vele anderen, al direkt vanaf 2.8 een zeer hoge scherpte.
        Ik ben het toch niet zo met je eens, wel een goed voorstel, maar toch...

Als de de sigma, sony's pas bruikbaar zijn vanaf een F2, wat vind je dan van je 500mm f8? Ik heb die lens zelf ook, prima lens, goede scherpte, maar de scherpte van bovenstaande korte primes wide-open zijn naar mijn mening toch "vergelijkbaar" (lees:zelfs beter) dan de 500mm F8.

Ik zou helemaal geen probleem hebben om de sony 35/50mm op F1.8 te gebruiken

Dus brandhout lijkt mij sterk overdreven, er is op de 50mm f1.8 zelfs redelijk weinig verschil op F1.8 tov F2.8

Comment

een zoomlens is natuurlijk meer flexibel maar je verliest wel 2 stops;
          de Sony 50/F1.4 is perfect bruikbaar aan het grootst mogelijke diafragma, maar je zit dan wel met een zeer beperkte DOF en door de 1,5 cropfactor zal je vooral portretfoto's hebben; met de 50/F1.8 die je beter iets meer dichtknijpt verlies je dus wat licht.

ik zou eerder gaan voor de 35/F1.8 die ik (nog) niet zelf heb, maar die zeer goede resultaten zou geven voor zeer weinig geld en voldoende scherp volledig open

je hebt natuurlijk ook nog 2 lichtsterke maar peperdure CZ lenzen en een meer betaalbare 28-75 (die eigenlijk voor FF bedoeld is); sommigen verkiezen een Tamron F2.8 standaardzoom
          Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Je kan ook nog tweedehands gaan, richting Minolta 28/2, 35/2 of 100/2 bijvoorbeeld...
            Niet altijd zo gemakkelijk te vinden, maar wel supergoed glas en goedkoper dan de CZ-primes.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Een paar reviews...

Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Working...
              X