Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

70-200 of 100-400 mm lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 70-200 of 100-400 mm lens?

Dag allemaal,
    Ik twijfel tussen deze lenzen:
    Canon EF 70-200mm f/4L IS USM en
    Canon EF 100-400mm f/4,5-5,6L IS USM CPS

De bedoeling is dat ik er wat vogeltjes in de tuin en op t veld mee kan vangen. Mooi kan werken met scherpte-diepte, mooie kleuren en goed scherp is.
    Natuurlijk wil ik er nog wel wat andere dieren mee fotograferen (konijntjes, hazen ev. een vos), dus zoals je ziet een beetje van alles.
    Ik heb echt geen idee hoever het beriek is, van de toch 300 € goedkopere, 70-200 lens. Hoe kort bij moet ik bij het beestje zijn om het toch mooi in beeld te krijgen?

Dus is het in mijn geval nodig om die 300€ meer uit te geven, zodat ik het er toch beeldvullend op krijg?

mvg Danny
    mvg Danny

Re: 70-200 of 100-400 mm lens?

klik
    Mijn foto's: http://users.telenet.be/marcdewaele

Comment

Ga maar voor de Canon 100-400mm, daar heb ik hier heel mooie foto's van vogeltjes van gezien. De 70-200mm is te kort voor dit werk.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Is idd een fijne link, ik had hem al gezien. Maar blijft voor mij dan nog moeilijk in te schatten bij kleinere vogeltjes hoe veel korter of hoe veel meer ik moet inzoomen.
        Neem nu bijvoorbeeld, ik sta op ongeveer 15 a25 m van zo'n beestje en ik wil het er mooi op, hoeveel moet ik dan (ongeveer) inzoomen?

mvg
        mvg Danny

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Danny_B Bekijk bericht
          Is idd een fijne link, ik had hem al gezien. Maar blijft voor mij dan nog moeilijk in te schatten bij kleinere vogeltjes hoe veel korter of hoe veel meer ik moet inzoomen.
          Neem nu bijvoorbeeld, ik sta op ongeveer 15 a25 m van zo'n beestje en ik wil het er mooi op, hoeveel moet ik dan (ongeveer) inzoomen?

mvg
          ehmm.... 15 a 25 meter? Ik denk dat je op die afstand aan 1200mm nog niet genoeg zult hebben om beeldvullend te fotograferen Niet voor kleine tuinvogeltjes zoals koolmeesjes e.d. in ieder geval... Voor dergelijke kleine vogeltjes moet je met een 400mm eerder denken aan een meter of 3 ofzo denk ik? Aan een 200mm zou ik dan ook helemaal niet denken voor dit doel...
          www.indetailfotografie.nl

Comment

ehmm.... 15 a 25 meter? Ik denk dat je op die afstand aan 1200mm nog niet genoeg zult hebben om beeldvullend te fotograferen Niet voor kleine tuinvogeltjes zoals koolmeesjes e.d. in ieder geval... Voor dergelijke kleine vogeltjes moet je met een 400mm eerder denken aan een meter of 3 ofzo denk ik? Aan een 200mm zou ik dan ook helemaal niet denken voor dit doel...
            Tja voor die kleine tuinvogeltjes zal ik idd een ietsje korter staan. ongeveer 3 a 5 m (sorrie ik had het iets duidelijker moeten formuleren). Maar bijv eenden, ganzen eenvosje of ietwat grotere voegels en beestjes, zal de afstand toch wel wat meer zijn!

Ik heb gewoonweg geen idee van de verhouding in zoom en afstand op zulke kleine dingen.

Maw volgens jouw kan ik best dat extra geld uitgeven en de 100-400 aanschaffen. De andere zal vermoedelijk altijd tekort komen.

mvg
            mvg Danny

Comment

meestal zal de 400 nog te weinig zijn, hangt allemaal af hoe kort je bij de diertjes kunt komen.

grts
              korandoke
              je hebt teveel scherptediepte als je het graag weinig wil, en te weinig als je er graag veel van had gehad
              www.korandoke.be

Comment

Kleine vogeltjes zit je heel goed vanaf 4 tot 6m, ook rekening houden met je minimale scherpstelafstand ( bij mijn 500mm is dat 4m). 20m en meer wordt al problematisch, verlies aan detail. De grotere vogels zoals eenden en reigers kan je gerust van een grotere afstand fotograferen, ong. 50m krijg je nog een goede kwaliteit.
                Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door korandoke Bekijk bericht
                  meestal zal de 400 nog te weinig zijn, hangt allemaal af hoe kort je bij de diertjes kunt komen.

grts
                  korandoke
                  Voor de tuinvogeltjes op enkele meters. Nu hoeft er natuurlijk niet alleen het beestje erop te staan, maar het moet natuurlijk wel duidelijk het hoofdonderwerp zijn.
                  En mss schaf ik mij ook nog een ander fototoestel aan met wat meer pixels en dus kan ik ook nog wel wat bijknippen.

mvg
                  mvg Danny

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                    Kleine vogeltjes zit je heel goed vanaf 4 tot 6m, ook rekening houden met je minimale scherpstelafstand ( bij mijn 500mm is dat 4m). 20m en meer wordt al problematisch, verlies aan detail. De grotere vogels zoals eenden en reigers kan je gerust van een grotere afstand fotograferen, ong. 50m krijg je nog een goede kwaliteit.
                    En dus welke lens, de 100-400 bedoel je waarschijnlijk?

Alvast bedankt voor je reactie (overigens ook bedankt aan de andere voor hun reactie)

mvg Danny
                    mvg Danny

Comment

En dus welke lens, de 100-400 bedoel je waarschijnlijk?
                      Jawel, een 500mm is weer ietsje beter natuurlijk maar 400mm volstaat ook.

Comment

Over welke camera hebben we het hier ? Want DX of FF maakt natuurlijk ook een wereld van veschil.
                        Ik veronderstel op DX formaat. Dan is voor uw doel een 300 mm het absolute minimum denk ik. En als je al die eisen stelt van goed scherp, mooi bouquet, mooie dof, dan denk ik dat je diep in de geldbeugel moet ! Of tweedehands proberen. Maar ook daar zijn de goede exemplaren zeldzaam en nog redelijk duur hoor !

Comment

Dit is het verschil tussen ong. 5à6m met een 500mm en ong. 12m met een 70-300mm.

http://forum.belgiumdigital.com/f44/...el-341479.html

http://forum.belgiumdigital.com/f72/...er-336531.html

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fddent Bekijk bericht
                            Over welke camera hebben we het hier ? Want DX of FF maakt natuurlijk ook een wereld van veschil.
                            Ik veronderstel op DX formaat. Dan is voor uw doel een 300 mm het absolute minimum denk ik. En als je al die eisen stelt van goed scherp, mooi bouquet, mooie dof, dan denk ik dat je diep in de geldbeugel moet ! Of tweedehands proberen. Maar ook daar zijn de goede exemplaren zeldzaam en nog redelijk duur hoor !
                            OP dit moment nog een 350D, maar ik ben aan t kijken naar een opvolger: een 550D of 60D. Dus geen FF. Maar bijgevolg een factor van X 1.6 bij de lens.
                            Als ik de reacties hier zo zie zal het waarschijnlijk de 100-400 worden (alleen het toestel ben ik helemaal niet uit).

mvg
                            mvg Danny

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              Dit is het verschil tussen ong. 5à6m met een 500mm en ong. 12m met een 70-300mm.

http://forum.belgiumdigital.com/f44/...el-341479.html

http://forum.belgiumdigital.com/f72/...er-336531.html
                              Dit zijn fijne links. nu heb ik toch al een idee over de mm tov de afstand. Waren ze nu beide nog op een zelfde afstand, dan kon ik nog beter vergelijken.
                              Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik toch al tevreden zou zijn met het resultaat van de tweede (12 m en toch mooi in beeld). Is de tweede overigens gecropt en zo ja, veel?

mvg Danny
                              mvg Danny

Comment

Working...
                              X