Ben eens aan het uitkijken naar een goeie UV filter voor mijn 70-200 IS Mark II. Prijsverschil is vrij groot tussen beide merken, is kwaliteit dan ook zo'n groot verschil? Heb al een B+W op mijn 17-55 zitten maar vraag me af of het echt nodig is om zoveel geld uit te geven aan een UV filter.
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Hoya filters vs B+W
Collapse
X
-
-
Re: Hoya filters vs B+W
Het gaat me niet per sé om dat geld, maar als zo'n Hoya even goed is als een B+W, waarom dan meer betalen? Vraag me gewoon af waar het verschil zit.Gear list : Fujifilm X-T3 + 18-55/2.8-4 + 23/1.4 + 55-200 + 35/2 || Sony rx100m4 || Sony A7III + kitlens + Tamron 28-75/2.8 + fe55/1.8
Comment
-
Echt spotgoedkope filters zorgen vaak voor meer schade dan baten - dat is correct. Uit een aantal tests is echter gebleken dat de duurste UV-filters niet altijd de beste UV-filters zijn.
Mogelijks kan u met deze info iets aanvangen - ik heb ooit nog een uitgebreidere test gezien dan onderstaande, waar men ongeveer een 70-tal UV-filters getest had - en de resultaten lagen in meekaars buurt. Bij deze laatste zeer uitgebreide test, zaten ook foto's die de visuele resultaten weergaf.
It is time to present the results of our tests. In the chart below we present the filters’ ranking according to the points they achieved in all the categories. Overall ranking Filter Result Result [%] Price[PLN] 1 Hoya 72 mm HMC UV-0 36 90 79 ...
U kan best google gebruiken en een aantal tests vergelijken - want wat 3 jaar geleden zo was, kan nu door veranderde omstandigheden, andere produktiemethodes, nieuwe types - gewijzigd zijn.
Comment
-
Het verschil aan beeldkwaliteit tussen Hoya en B+W is waarschijnlijk niet te zien. Die filtermerken zijn beiden zeer goed. De enige reden waarom de B+W filters duurder "zouden kunnen" zijn is omdat de filterring waarin het glas zit gemaakt is van brons. Bij brons is de kans op vastzitten van het filter op het objectief geringer omdat brons zelfsmerend is. De aluminium filterringen welke Hoya en de meeste andere merken gebruiken hebben de eigenschap om al eens vast te komen zitten in de filterdraad van het objectief. Zeker wanneer het of te vast gedraaid werd of wanneer het reeds lang op het objectief gedraaid zat. Vroeger(en bij sommige objectieven nu nog) was ook de filterdraad en de rest van het objectief geheel uit aluminium.Tussen de beide lagen aluminium kan na een tijdje corrosie(in de vorm van witte uitslag) ontstaan.Deze corrosie ga je sneller krijgen in de buurt van zoutwater of wanneer je met zweethanden de filterdraad aangeraakt hebt .Door deze corrosie en omdat componenten in exact dezelfde materialen de neiging hebben om sneller te griperen komt alles vast te zitten. Indien je een nieuw filter gebruikt met een alu ring en je wil het filter langere tijd op het objectief laten kan je voordat je het filter aan je objectief schroeft een heel klein beetje(minder als een druppeltje via een oorstokje/watje o.i.d) wd 40 of vaseline op de filterdraad aanbrengen. Het is niet de bedoeling dat ook je objectief en het filter onder het smeer komen te zitten.Last edited by RUPSELKOPKE; 1 januari 2011, 12:27.Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door lapino Bekijk berichtKNIP
maar vraag me af of het echt nodig is om zoveel geld uit te geven aan een UV filter.
Nog nimmer heb ik ook maar 1 stuiver aan een UV filter uitgegeven...
Comment
-
-
Een UV had zijn nut op de analoge camera's,zoals hier al dikwijls aangehaald is, een zonnekap beschermd voldoende, een uv kan in uitzonderlijke omstandigheden,bv naast het parkoer van een motor cross, of een zandstorm,enz. mvg guido
Comment
-
ik heb een hoya HD protector filter ( 77 mm ) voor op men 70-200 VRII lens.
dat is een neutrale filter die het beeld niet beinvloed.
dat ding is oersterk en zeer makkelijk te reinigen .2 body's en wat lenzen ..
older and wiser ... my arse
Comment
Comment