Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prime lenses Canon

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Prime lenses Canon

Ik heb momenteel 2 zoomobjectieven in de lappenmand omwille van een vuil diafragma (normale zaak als je in Azie woont blijkbaar ). Het gevolg daarvan is dat ik nu ben aangewezen op mijn 50mm lens. Wat blijkt, het geeft mij ontzettend veel voldoening om met een prime te werken (ook al is het geen L glas).

Twee vragen:
    • Met mijn huidige lenzen en camera (24-105L, 70-300DO, 50 1.4, 5DmkII), welke prime zou ik het beste kunnen gebruiken als aanvulling. Een 100mm L of 135mm L. Momenteel neem ik enorm veel portret/actie foto's van de kinderen.
    • Welke brandpuntafstand reeks zou ik moeten aanschaffen om een bereik van groothoek tot tele te hebben (max 300mm)?
    Last edited by Uytterhoeven; 31 december 2010, 00:26.
    Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
    Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Re: Prime lenses Canon

Op een 5D, de 135mm natuurlijk, vooral voor portretfotografie.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
      Op een 5D, de 135mm natuurlijk, vooral voor portretfotografie.

Grtz, RF
      die al zeker

Voor FF zeker ook een 35 en een 85 als je al een 50 hebt.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Veel mensen kiezen op FF een 35mm, 85mm en 135mm als prime-set. Een prima keuze natuurlijk, maar 35mm vond ik niet breed genoeg om mee te beginnen. Ik heb dan ook een prime-set bestaande uit een 24mm, 50mm, 100mm en 135mm en deze gebruik ik naast mijn 24-70L en 100-400L.

Het ligt er dus maar een beetje aan welk brandpuntsafstand jij het meest gebruikt. Gebruik je veel groothoek, dan zou ik als ik jou was eerder starten met een 24mm. (de 24L II is heel duur maar wel een traktatie om mee te werken ) Gebruik je de groothoek niet zo heel veel, dan is een 35mm om mee te starten misschien een beter idee.

Verder dan de keuze tussen de 100L of 135L. Ik kon geen keuze maken dus ik heb ze beide Wil je uitsluitend portretten schieten dan is de 135L absoluut de beste keuze. Ik ben echter ook liefhebber van macrofotografie en dus heb ik de 100L ook....

Als je de 135L aanschaft zou je deze kunnen combineren met de Canon 1.4x teleconverter. Dat brengt je bereik dan al tot bijna 200mm. Schaf er dan nog eens een 300mm f4L bij aan dan heb je je prime-set tot 300mm compleet (sterker nog, 300mm + 1.4x geeft 420mm) met zeer fijn glaswerk 't kost alleen al met al wel een lieve duit
        www.indetailfotografie.nl

Comment

Vermoedelijk zal het dus de 135mm worden. Wat ik mij wel afvraag is waarom de lenzen in dit bereik (100-135) zoveel goedkoper zijn dan de andere L lenzen.

Als ik de 1.4 extender gebruik komt het dan neer op een 2.8 max diafragma?

Bedankt voor het opstellen van de reeks. We zullen maar aan het sparen slagen.
          Canon EOS 5D mkII + EF 24-105mm f/4 L IS USM + EF 70-300 f/4-5.6 DO IS USM
          Fujifilm X-E1 + XF18-55mmF2.8-4 R LM OIS

Comment

Wel, in FD (toen de dieren nog spraken, en zoomlenzen niet zo bijster goed waren) heb ik het altijd gedaan met 28-50-85-135-200.
            Ik ben de handtekening niet, ik poets hier alleen maar.

Comment

Ook hier zeer tevreden over de combinatie 5D met ef 135mm?

Comment

Working...
              X