Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

probleem met (vr van) nikon 70-200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• probleem met (vr van) nikon 70-200

Mijn 70-200 VR (niet de VR II) doet raar:

Tijdens een shoot twee weken geleden merkte ik al dat ze soms niet wou focussen en dat er dan geen f-waarde aanduiding op het scherm van mijn camera stond, ik dacht aan een slecht contact tussen body en lens. Ook hoorde ik soms een geklop in de lens. Dit weekend had ik weer een shoot en het kloppen was er soms weer, zelfs vaker. Het niet focussen viel maar twee of drie keer voor.

Vandaag had ik wat tijd en wou ik dit eens onderzoeken. Het niet focussen (en geen f-waarde aanduiding) heb ik niet meer voorgehad, maar het kloppen kwam zeer frequent voor. Als ik tijdens dat geklop door de zoeker kijk, zie ik het beeld bij elke klop een centimeter omhoog springen en terug, een collega omschreef het alsof een van de lenselementen precies los zit op dat moment. Het geklop begint steeds wanneer ik aan het focussen ben, kan dan ineens stoppen, of blijft duren. Na de ontspanknop terug los te laten stopt het meestal maar soms ook niet. Als ik de VR uitzet is er geen probleem, dus zou ik denken daar ligt het aan. Wel vind ik het raar dat het kloppen soms blijft duren ook al heb ik de ontspanknop al een tijdje (zodat de VR dus niet meer actief is) losgelaten.

Klinkt dit probleem bekend in de oren bij iemand? Ik weet dat ik de lens vermoedelijk toch zal moeten binnendoen, maar door het aantal geplande shoots in de toekomst zie ik dat niet echt zitten (je bent de lens toch zeker 2, denkelijk zelfs 3 weken kwijt) en in de studio heb ik eigenlijk niet eens VR nodig. En tijdens de kantooruren naar het Nikon Repair Centre (ze wegdoen en ze daarna terug halen) is ook al niet vanzelfsprekend als je zelf full-time werkt.

Re: probleem met (vr van) nikon 70-200

Heb ik ook meegemaakt,met dezelfde lens,enige oplossing binnendoen,en hopelijk nog in garantie, veel succes, mvg
    https://ggpics.be/

Comment

Als je nog garantie hebt, dan wacht je best niet te lang om ze binnen te doen voor reparatie.

Het is mogelijk dat de lens nog verder defect raakt als je er mee bijft werken, onderdelen die nog niet defect zijn kunnen ook beschadigd worden door de trillingen die veroorzaakt worden door de defecte beeldstabilisatie.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Bedankt voor de reacties

@guido.g: Blijkbaar is het dan toch een gekend (doch misschien niet veel voorkomend) probleem.

@Black B@ndit: Bedankt voor de raad, ik had Uw reactie vanmiddag al gelezen en heb de lens dan maar ineens binnengedaan bij Mediamarkt waar ik ze gekocht had 1,5 jaar geleden (dus nog in garantie) ipv nog een tijd te wachten en ergens in januari zelf naar de hersteldienst van Nikon te gaan.

Comment

Bij mij heeft dat toch 3weken geduurd,binnengedaan via een merkenshop in Merksem,onder garantie,daarna geen probleem meer, is mischien best dat je rechtstreeks ga, mvg guido
          https://ggpics.be/

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door guido.g Bekijk bericht
            Bij mij heeft dat toch 3weken geduurd,binnengedaan via een merkenshop in Merksem,onder garantie,daarna geen probleem meer, is mischien best dat je rechtstreeks ga, mvg guido
            Hou er rekening mee dat de lens denkelijk naar Frankrijk moet

Comment

Is het niet normaal dat er 1 bewegend lens-element is voor de VR?
              Dat kan je dus wel zien in je zoeker.
              Het geklop is niet normaal als het opvallend meer is dan anders.

Als je nog garantie hebt, toch eens ergens langsgaan. En anders kan je zoals je zelf aangeeft de VR uitlaten.
              Nikon D7000 en wat lenzen.
              http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
                Is het niet normaal dat er 1 bewegend lens-element is voor de VR?
                Dat kan je dus wel zien in je zoeker.
                Het geklop is niet normaal als het opvallend meer is dan anders.
                Het geklop is echt wel luid en trager, niet zomaar het "snel tikken" van de VR, precies of er een element ergens tegenaan klopt. Ik weet niet hoe de VR technisch werkt, maar normaal moet je in de zoeker als effect zien dat het beeld stil blijft staan, nu zag ik bij elke klop het beeld echt serieus op en neer springen.

Comment

Ik heb een Nikkor 70-300 VR lens (ander klasse dan de 70-200 natuurlijk) en daar zie je toch ook iets lichtjes bewegen in de zoeker als de VR werkt.

Dat geluid natuurlijk is dan wel niet normaal en ze zal wel iets mis zijn hoor.
                  Nikon D7000 en wat lenzen.
                  http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Reparatie zal wat duren denk ik,op de site van procirep zeggen ze dat er vertragingen opzitten door het slechte weer De mijne zit ondertussen ook al 2 weken in Frankrijk

Comment

Vandaag de mijne gaan ophalen bij procirep Eindelijk na drie weken

Comment

Working...
                      X