Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

hoe lens beschermen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: hoe lens beschermen?

Topic komt regelmatig terug.

Bijna al mijn lenzen hebben een deftige UV-filter, (B&W MRC) en de zonnekap staat er (bijna altijd op), maar ik gebruik mijn lenzen voornamelijk buiten.

Het argument dat de kwaliteit van lens achteruit gaat met UV is ook niet juist. Alle Nikkor tele's vanaf 200mm F/2, 300mm F2.8, en hoger hebben een beschermglas voor de frontlens.

Al diegene die nu een UV-filter afzweren, zijn gewoonlijk de eerste die een opmerking maken bij een 2dehands lens met een kras op het front-element
    BD0497BE : Nikon body + glas
    www.RudyVerrijt.info

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
      Topic komt regelmatig terug.

Bijna al mijn lenzen hebben een deftige UV-filter, (B&W MRC) en de zonnekap staat er (bijna altijd op), maar ik gebruik mijn lenzen voornamelijk buiten.

Het argument dat de kwaliteit van lens achteruit gaat met UV is ook niet juist. Alle Nikkor tele's vanaf 200mm F/2, 300mm F2.8, en hoger hebben een beschermglas voor de frontlens.

Al diegene die nu een UV-filter afzweren, zijn gewoonlijk de eerste die een opmerking maken bij een 2dehands lens met een kras op het front-element
      Als je eerlijk bent, hoe groot is de kans dat je een kras krijgt op je frontelement? Dan moet je toch wel al serieus je best doen denk ik, met de huidige coatings...
      70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LaurentS Bekijk bericht
        Als je eerlijk bent, hoe groot is de kans dat je een kras krijgt op je frontelement? Dan moet je toch wel al serieus je best doen denk ik, met de huidige coatings...
        Ik weet niet of een coating veel gaat helpen om krassen te verkomen.
        Ik weet enkel hoeveel een lens en een filter kost.
        Ik weet ook dat de prijzen voor een eventuele herstelling goed doorwegen.

De rest is kansberekening maar ik heb na 2jaar het filter van mijn 24-70 vervangen (meest gebruikte lens). Als al die krasjes van het filter op mijn front element moesten staan, was ik niet zo gelukkig geweest.
        www.RudyVerrijt.info

Comment

In de Hoya HD series heb je ook een "Protector" filter, zou neutraal glas zijn.
          Heb er wel geen ervaring mee dus 'k weet niet hoe het zit met reflecties en kost toch al € 60.

Comment

welke zonnekap kan ik het beste kopen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door kimmy33 Bekijk bericht
              hangt van de lens af.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Bij een lens zit gewoonlijk een 'geoptimaliseerde' zonnekap.
                www.RudyVerrijt.info

Comment

Alle Nikkor tele's vanaf 200mm F/2, 300mm F2.8, en hoger hebben een beschermglas voor de frontlens.
                  Inderdaad, en dat zou hetzelfde zijn als de Nikon NC filters (protectorglazen).

Ik heb Nikon NC filters op al mijn objectieven, en heb nog nooit iets van storende reflectie gezien, zelfs niet op de 16-35.

Comment

Bij een lens zit gewoonlijk een 'geoptimaliseerde' zonnekap.
                    ik heb zo een setje gekocht met 2 lenzen en een body en dat zat er niet bij!

Comment

ik heb zo een setje gekocht met 2 lenzen en een body en dat zat er niet bij!
                      Voor zover ik weet levert enkel Canon lenzen zonder zonnekap
                      Nikon, Sigma, Tamron & Tokina hebben zo wel standaard bij de lens zitten.
                      www.RudyVerrijt.info

Comment

Ik weet niet of een coating veel gaat helpen om krassen te verkomen.
                        Ik weet enkel hoeveel een lens en een filter kost.
                        Ik weet ook dat de prijzen voor een eventuele herstelling goed doorwegen.

De rest is kansberekening maar ik heb na 2jaar het filter van mijn 24-70 vervangen (meest gebruikte lens). Als al die krasjes van het filter op mijn front element moesten staan, was ik niet zo gelukkig geweest.
                        De coating van een frontelement is veel sterker dan dat van een filter,dat kan best wel wat hebben,maar sowieso hoe kom je dan aan al die krasjes op je filter?? Als je voorzichtig bent, dan bots je nergens tegen, laat je je lenzen niet vallen en kuis je je lenzen met aangepaste producten en komen er dus geen krassen op.
                        70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com

Comment

de invloed van krasjes op het frontelement is eigenlijk veel te klein om er filters op te zetten die scherpte nadelig beïnvloeden, flare veroorzaken. Het is misschien geen zicht en de doorverkoopwaarde zakt enorm, maar krassen die echt invloed hebben moet je bijna moedwillig met hamer en beitel gaan maken.
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Volgens mij worden de meeste krassen op filters of het voorste lenselement door de fotograaf zelf gemaakt door er toch maar altijd dat laatste stofje af te willen krijgen dat er wel eens op komt tijdens een fotoshoot.
                            Er wordt dan een zakdoek of een vuil lensdoekje gebruikt om de lens (filter) snel even schoon te maken. Ik laat de stofjes zitten tot ik ze er thuis rustig kan afhalen op een manier zodat de kans op krassen wat kleiner is. Eerst blazen met een blaaspeertje, en dan voorzichtig met een zuiver lensdoekje wegvegen (lensdoekje geregeld "uitschudden" om de stofjes er zoveel mogelijk af te krijgen), en zeker niet blijven wrijven, want als er toch een scherp stofdeeltje tussen het doekje en het lenselement zit, dan maak je krassen.
                            Als het te erg is dan gebruik ik een zuivere pecpad met wat Eclipse Reinigingsvloeistof (werkt ook goed voor vingerafdrukken of andere vetvlekken).

Ik maak mijn lenzen bijna nooit zuiver, want er moet al heel veel stof opzitten voor je er iets van merkt op de foto. Het is al een paar keer gebeurd dat we met de fotoclub op pad waren en dat anderen zeggen dat er stof op mijn lens zit...
                            Ik maak mij daar absoluut geen zorgen over, er zijn er die de hele dag met hun zakdoek over het frontelement zitten te wrijven, dat is véél erger dan een paar stofjes op het frontelement. Als je dat doet, dan raad ik wel degelijk een filter aan.

Een filter mag je zelfs onder stromend water reinigen, maar haal het dan wel eerst van de lens af.
                            (filters met verschillende lagen, zoals een polarisatiefilter, steek je niet onder de kraan, want dan komt er water tussen de laagjes).
                            Last edited by Black B@ndit; 3 januari 2011, 21:33.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              de invloed van krasjes op het frontelement is eigenlijk veel te klein om er filters op te zetten die scherpte nadelig beïnvloeden, flare veroorzaken. Het is misschien geen zicht en de doorverkoopwaarde zakt enorm, maar krassen die echt invloed hebben moet je bijna moedwillig met hamer en beitel gaan maken.
                              Ik heb wel eens een lens gehad die bijna matglas had als frontelement door het vele poetsen.
                              Met een zonnekap was er buiten nog een redelijke foto mee te maken, zonder bijna niet.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                                Inderdaad, en dat zou hetzelfde zijn als de Nikon NC filters (protectorglazen).

Ik heb Nikon NC filters op al mijn objectieven, en heb nog nooit iets van storende reflectie gezien, zelfs niet op de 16-35.
                                Errata: op de nikon prime 600mm zit geen beschermend glas.
                                (De uit 2 delen bestaande zonnekap is trouwens voldoende bescherming)
                                Rinus

Comment

Working...
                                X