Als je een filter wil gebruiken koop dan een goeie, zeker op een goede lens.
Een lens presteert zo goed als haar zwakste onderdeel en als je er een goedkoop filter voor zet is dat filter zeker het zwakste deel.
Ik heb goeie ervaring met Hoya pro 1 Digital. Maar voor een shoot binnen gaat hij eraf.
Dan heb je weinig risico en wil ik de best mogelijke kwaliteit.
Je hebt fervente voor- en tegenstanders van filters (iedereen zijn mening) maar als je er één koopt koop dan een goede.
Eerst een zonnekap, als dat niet voldoende is in bepaalde omstandigheden (bijvoorbeeld motorcross, waarbij er wel eens een steentje richting fotograaf kan vliegen), dan kan je er nog een filter voorzetten. Een filter met een goede anti-reflectie coating geeft het minste kans op extra flareproblemen. Dat zijn helaas meestal ook wel de duurdere filters.
Meestal worden er UV-filters gebruikt om de lens te beschermen, maar voor een digitale camera heeft een UV-filter geen nut (dat was vroeger wel het geval bij een analoge camera).
Ver weg houden van zotten en kleine kinderen,
niet laten vallen,
niet achterlaten in een auto die 60 graden wordt
ongebruikt materiaal beschermen door een goede rugzak of tas
daarmee geraak je al heel ver
Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX
hoe kan je het beste je lens beschermen?
er een goedkope uv lens opzetten is dat een optie?
Raar maar waar: de meeste krassen op een lens komen op de achterlens, niet op de frontlens. Met zo een uv filter is je lens 3% minder kapot als de lens 2 meter valt.
Zelf gebruik ik wel UV filters als bescherming (de slim digital pro reeks van Hoya). Eerst en vooral ben ik bang om over mijn lens te wrijven bij schoonmaak en zo schade te veroorzaken , bij het schoonmaken van het uv filter voel ik mij iets beter omdat deze vervangen toch minder duur uitvalt. Op 1 uv filter heb ik toch al een kras waarbij ik gelukkig ben dat ze niet op lens is.
Moet er wel bijzeggen dat een vriend van mij die professioneel fotograaf is die uv filters niet wil gebruiken. Wanneer ik hem mijn toestel eens liet testen bij een gezamelijk uitstapje was het eerste wat hij deed die uv filter van mijn lens halen.
UV filters bezorgen je alleen maar meer reflexties.
Alleen bij foto's 's nachts of bij kaarslicht in een donkere kamer. En dan nog vaak ook gewoon niét in die gevallen.
Dus bij 90% van de foto's heeft een beschermfilter geen negatieve invloed op het uiteindelijke resultaat.
Bij foto's waar potentieel reflecties kunnen voorkomen, draai je gewoon de filter er af.
Filters hebben voor & tegenstanders, zoals bij veel dingen. Maar de argumenten moeten wel kloppen.
Maar voor het goedkoopste model gaan, is geen aanrader.
Ook voor mij de zonnekap... ik begeef me wel nooit in situaties waar ze met stenen op me
gooien en een meeuw laat ik eerst rustig neerstrijken voordat ik hem schiet wat zo'n beest
kan best wel goed mikken.
Ik ben ook anti UV-filters. Het heeft m.i. totaal geen zin bij normaal gebruik van je lenzen. Waar zou je je frontelement tegen moeten beschermen? Als je niet zo dom bent om er frontaal mee ergens tegen te botsen en dat er een relatief lang voorwerp tegenkomt en het beschadigd, is het vrij nutteloos. Ik gebruik enkel de zonnekappen en ik heb nog nooit problemen gehad. Als je tegen een vlak voorwerp botst, of je lens laat vallen biedt de zonnekap meer dan genoeg bescherming, de zonnekap zal dikwijls ook de val een beetje breken, beter dan een UV filter in elk geval.
Een UV filter is dus niet noodzakelijk, als je een beetje voorzichtig bent kun je gerust zonder. Een dure UV filter doet mss niets of niet veel af aan de kwaliteit van de foto, maar het voegt ook niets toe, dus waarom er geld aan uitgeven?
Ik zou enkel een UV filter gebruiken in extreme omstandigheden bvb een reis naar een woestijn waar je je frontelement wilt beschermen tegen opvliegend zand. Ik zou het ook nog gebruiken bij bepaalde Canon L lenzen die een UV filter nodig hebben om spatwaterdicht te zijn. Dan zou ik er dus een UV filter opdraaien als het begint te regenen oid, maar bij gewoon gebruik niet.
70D / 450D / Sigma 10-20mm f/4-5.6 HSM / 18-55IS / 50mm f1.8 II / 430EXII / Sigma 120-300mm f/2.8 OS / Kenko Pro 300 1.4x DG / Sigma 2x APO DG / Flickr / 500px / lsfotografie.webs.com
Comment