Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

Ik ben zelf ook een beginner en heb ook enorm veel raad gevraagd omdat ik tussen deze opties twijfelde, maar ben dan toch afgestapt van het idee van twee lenzen (om te beginnen). Heb me dus de 18-105 aangeschaft!
    Nikon D3100 +18-105VR

Comment

Heel goede keuze...is een heel goede lens. Je kan nu uitmaken hoeveel ge meer mm mist. Je zal zien dat ge met de 105mm al serieus wat kunt.

Grtz

Templar
      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

Comment

Ik wil geen discussie bridge vs DSLR aangaan, want dat was niet de oorspronkelijke vraag.
        Ik zou voor de 18-105 gaan en nadien verder kijken hoezeer je nood hebt om geld uit te geven aan andere objectieven (niet aan lenzen, die zitten in je oog of in je objectief... LOL)

Ik heb de 18-55 als kitobjectief ooit meegekocht en het is een super dingetje, licht, compact en toch scherp. De 18-105 scoort hier duidelijk beter zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit. Later kan je dan nog bvb een 70-300, 18-200, 18-270, een prime, groothoek of supertele erbij nemen.

Enkele bemerkingen:

- Mijn eerste DSLR kocht ik in een zotte bui, ik was niet echt een fotoliefhebber, wel eerder een vakantiefotograaf. Ik ben ook een techneut en materiaalfreak. Ik moet zeggen dat ik sinds ik die DSLR heb ik betere fotos neem! Sindsdien ben ik ook meer me gaan toeleggen op het fotoliefhebben omdat je in contact staat met wat je doet. Dat gevoel heb je niet bij een bridge of compactje. Ik neem vooral betere fotos omdat een DSLR gewoon veel sneller is dan een bridge of compactje.
        - Met een DSLR neem je doorgaans betere fotos in slechte lichtomstandigheden ( hangt ookaf van objectief)
        - Op vakantie gebruik ik een 18-270, hoevaak was ik niet ergens waar je wel je toestel mee mag nemen, maar niet je rugzak? Wel dan wil ik flexibiliteit in afstand, dat gepaard met hoge ISO en lage ruis en vibratiecontrole en je neemt weerom betere of toch flexibeler fotos.
        - Doe ik een reportage dan is het een prime of iets lichtgevoelig.

Dus, begin met de 18-105 en kijk nadien verder uit. Je zal snel merken wat je mist.

Comment

Ik heb zelf al een tijdje de combinatie 18-105 & 70-300 in gebruik, in twee keer aangeschaft, en ben daar heel blij mee. Ik gebruik ook die laatste dus op mijn Nikon D90 DX camera.
          Toch heb ik me deze week ook de 18-55 & 55-200 aangeschaft en wel om de volgende redenen :

Beide eerste lenzen zijn zwaar, op reis zeer zwaar...
          Omdat ik (maar een weekje, maar wel) naar bijzonder mooie streken ga, gaat mijn 10-24 mee. Zwaar en groot, maar ik wil die absoluut mee. (In Azië hou ik het toch altijd bij een goed compactje, hoe jammer ik dat ook vind.) Ik hou wel van een eerder brede hoek (12-15).
          Om dan toch iets van telezoom te hebben, en het zo licht mogelijk aan extra's te houden, wil ik die 55-200 mee, echt wel veel lichter dan de 70-300. Om het gat op te vullen, en omdat het een prachtlens is, ga ik eens proberen om verder alleen een 35-fix mee te nemen, niet die 18-55-zoom.
          Beide laatste Nikkor-lenzen zijn momenteel echt niet duur. De 18-55 heb ik er daarom bijgekocht, voor net geen 100 euro. Was niet echt nodig, maar bij die prijs denk ik niet verder, gezien de prijs/kwaliteit, en die is dan weer voor als de breedhoek thuisblijft en het toch licht moet zijn.
          Op termijn mag de 18-105 misschien zelfs wel de deur uit, want zo licht is die lens ook niet, al mis ik dan die zone rond 80, vind ik. Valt nog te bezien.

Comment

Working...
          X