Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

    Wat koop ik best als all-round eerste DSRL? een toestel met lens 18-105 mm of met twee kitlenzen 18-55 én 55-200 mm?
    Nikon D5000 18-135mm en 18-200mm VR

  • #2
    Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

    Dan zou ik voor de 18-105 gaan, even doorsparen en vervolgens een 70-300 VR bijkopen
    http://www.mariorentmeester.nl &
    http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
    | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

    Comment


    • #3
      Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

      Yep, sluit me volledig aan bij m'n voorganger
      Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

      BD1614BE

      Comment


      • #4
        Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

        Ik ook...de 18-105VR is een zeer goede lens en met nog redelijk wat zoom.
        Later dan de 70-300VR erbij en je bent al een heel eind ver.

        Grtz

        Templar
        D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
        Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

        Comment


        • #5
          Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

          ik sluit me aan



          Heb zelf de 18-105 en moet zeggen dat ik er tot nu toe heel tevreden over ben

          Nikon D7000 + Nikkor 18-105 VR + Nikkor 50 mm 1.8 + Nikon SB-900

          Comment


          • #6
            Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

            All-round en dan 2 lenzen moeten wisselen dat gaat niet goed samen, dus 1 lens is veel beter dan 2.

            Maar zelfs dan, ligt eraan wat je gaat doen. Trek je vooral dingen dichtbij (kinderen in huis, familie op restaurant, op reis een interieur of een berg...) dan zou ik zeggen: gaan voor die 18-105.

            Bedoel je met 'all-round' dat je ook vogels in de tuin of mooie meisjes aan de andere kant van de straat mee gaat trekken, of vaak op reis gaat: hou dan nog even de knip op je portemonnee.

            Want dan ga je al snel meer 'tele' willen (nodig hebben), een tweede lens bijkopen, en daar gaat dan je idee van allround, dan ga je ook lenzen moeten wisselen ( = klote & tijdrovend ).

            In dat geval kan je best doorsparen voor de de nikkor (of 3th party) 18-200mm. Da's een 'echte' allround, van breedhoek tot tele. Sommige van m'n kameraden gebruiken zo één al jaren als enige lens.

            Dan zou ik voor de 18-105 gaan, even doorsparen en vervolgens een 70-300 VR bijkopen
            Ik zit zelf in vergelijkbaar situatie (eerst canon 17-85, als snel erna een 70-300 bijgekocht), en daar sta ik dan in een vreemd land, lenzen te wisselen, stof in mijn apparaat, een mooie scene te missen, terwijl mijn kameraad met 18-200 zowel de lamborghini die net passeerde als de indrukwekkende zeilboot in de verte op zee heeft vastgelegd ...

            enfin soit, ik wil het u zeker niet nóg moeilijker maken in de keuze, wel wat meer perspectief bieden hoe andere dit ervaren .
            Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

            Comment


            • #7
              Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

              Tja, soms moet je kunnen aanvaarden dat je gewoonweg ook niet àlles kan vastleggen. Beter één goed-gelukte foto, waar je achteraf veel langer kan van genieten, dan een hele reeks waar je maar matig tevreden over bent.
              Mijn conclusie: voor mij de 18-105 én de 70-300
              Nikon Df

              Comment


              • #8
                Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                Heel erg bedankt allemaal, voor jullie leerzame ervaringen. Voor een beginner is dit erg welkom. Jullie interessante overwegingen zijn onderbouwd voer voor de aankoop van om het even wat. Wat dat betreft mist dit forum zijn doel niet.
                Nikon D5000 18-135mm en 18-200mm VR

                Comment


                • #9
                  Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                  Ik vraag me hetzelfde af.
                  Heb de 18-105 en dacht de 30-700 erbij te nemen, nu twijfel ik of ik niet beter voor de 18-200 ga.
                  Twijfel door; heb ik die 300 wel nodig?
                  Als 200 voldoende is, dan is de groothoek een groter voordeel, en de nikkor 18-200 krijgt toch veel positieve signalen.

                  Comment


                  • #10
                    Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                    Beste,

                    Ik zit in hetzelfde straatje. Vorig jaar een Nikon D 3000 toestel gekocht met lenzen 18-55 en 55-200. Nu wil ik ook mijn lenzen van de hand doen voor een 18-200. Lenzen wissel is soms vervelend.
                    Groeten
                    Chris
                    0475962784

                    Comment


                    • #11
                      Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                      Oorspronkelijk geplaatst door cvercamp Bekijk bericht
                      Beste,

                      Ik zit in hetzelfde straatje. Vorig jaar een Nikon D 3000 toestel gekocht met lenzen 18-55 en 55-200. Nu wil ik ook mijn lenzen van de hand doen voor een 18-200. Lenzen wissel is soms vervelend.
                      Groeten
                      Chris
                      0475962784
                      Ik vraag me eigenlijk af waarom jullie een reflex kopen...voor mij is een reflex nu eenmaal de vrijheid om van lenzen te wisselen. Als je echt elke foto wil trekken...auto die passeert,vliegtuig dat opstijgt juist op hetzelfde moment dan kun je beter minder geld uitgeven en een goede Bridge kopen met 30 maal optische zoom op....want ik vind de beeldkwaliteiten van een 18-200mm bij mooi weer buiten bijna evengoed als van een bridge....als ik op reis ga,heb ik ook soms spijt dat ik juist niet de juiste lens erop staan heb maar dat vind ik juist het leuke van fotografie. Zo leer je uit je eigen fouten en zul je meer voorbereid zijn in het vervolg....Geef mij maar een paar heel goede foto's dan een reeks die minder gelukt zijn. Enfin ieder zijn ding natuurlijk maar zo denk ik hierover.

                      Grtz

                      Templar
                      D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                      Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                      Comment


                      • #12
                        Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                        Oorspronkelijk geplaatst door Templar Bekijk bericht
                        Ik vraag me eigenlijk af waarom jullie een reflex kopen...voor mij is een reflex nu eenmaal de vrijheid om van lenzen te wisselen. Als je echt elke foto wil trekken...auto die passeert,vliegtuig dat opstijgt juist op hetzelfde moment dan kun je beter minder geld uitgeven en een goede Bridge kopen met 30 maal optische zoom op....want ik vind de beeldkwaliteiten van een 18-200mm bij mooi weer buiten bijna evengoed als van een bridge....als ik op reis ga,heb ik ook soms spijt dat ik juist niet de juiste lens erop staan heb maar dat vind ik juist het leuke van fotografie. Zo leer je uit je eigen fouten en zul je meer voorbereid zijn in het vervolg....Geef mij maar een paar heel goede foto's dan een reeks die minder gelukt zijn. Enfin ieder zijn ding natuurlijk maar zo denk ik hierover.

                        Grtz

                        Templar

                        Ik zit er niet mee in lenzen te verwisselen, maar op een dagje uit of vakantie geen zin om veel mee te sleuren maar toch de mogelijkheden en kwaliteit van een DSLR te hebben.

                        Comment


                        • #13
                          Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                          Oorspronkelijk geplaatst door tradie Bekijk bericht
                          Ik zit er niet mee in lenzen te verwisselen, maar op een dagje uit of vakantie geen zin om veel mee te sleuren maar toch de mogelijkheden en kwaliteit van een DSLR te hebben.
                          Als je het zo bekijkt...ja,ik neem dan meestal mijn compact mee. Niet dezelfde kwaliteit maar soms gemakkelijk. Dan kun je beter een goede Bridge bij aanschaffen voor een dagje uit dan een 18-200VRII die meer kost en dezelfde kwaliteit bied.

                          grtz

                          templar
                          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
                          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

                          Comment


                          • #14
                            Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                            Een goede bridge camera heeft 2 nadelen, en dat is de hoge prijs en het formaat van de camera. Verder krijg je hiervoor een goot aantal megapixels op een hele kleine sensor, en is de foto kwaliteit dat uiteindelijk nog steeds zo goed als een D90 + Nikkor 18-200 mm objectief?? Ik geloof daar niks van....bij slecht licht valt zo'n bridge al snel door de mand door de ruis bij hoge ISO waarden. Een bridge camera is meer geschikt als je nog niet aan een DSLR wil beginnen, maar toch wel bepaalde instellingen wil kunnen maken. Zo'n camera zal in mijn ogen een bewuste keuze van iemand zijn, en niet zo maar een alternatief voor iemand die even geen zin heeft in het wisselen van objectieven.
                            Voordeel van de 18-200 mm is dat je deze van de body af kan halen als het fotograferen even niet meer allround hoeft te zijn; bij een bridge camera is dat natuurlijk niet mogelijk. Zelf vind ik het soms heerlijk om alleen maar met de D90 + 18-200 mm op pad te gaan...niet hoeven nadenken over welk objectief je nu eens het beste kan gebruiken, maar puur en alleen je hoeven te richten op het maken van mooie foto's...een DSLR kan dan ook heel relaxed zijn
                            Wil je bij normaal daglicht gewoon wat snapshots maken, gebruik dan een compact camera; neemt ook nog eens de minste ruimte in en levert tegenwoordig prima resultaten af.
                            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: all-round lens: 18-105 of 18-55 én 55-200

                              Dan kun je beter een goede Bridge bij aanschaffen voor een dagje uit dan een 18-200VRII die meer kost en dezelfde kwaliteit bied.
                              Voor het gemak vergeten we even de superieure autofocus, betere resultaten bij weinig licht, en de uitbreidbaarheid/flexibiliteit van een DSLR ...
                              Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

                              Comment

                              Working...
                              X