Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Deze is niet geschikt als macro-lens. Dichtste afstand is 85 cm met een factor 1:9.2.
Een echte macro geeft 1:1.
Deze lens wordt meer gebruikt als portret-lens
Deze is niet geschikt als macro-lens. Dichtste afstand is 85 cm met een factor 1:9.2.
Een echte macro geeft 1:1.
Deze lens wordt meer gebruikt als portret-lens
Grtz
Piet
1:1 zoals in 'afbeelding op de sensor is even groot als ware grootte van voorwerp'
Met tussenringen kun je dichterbij komen. Met een drieringenset van Soligor ( 64 mm lengte) haal je plm 1:1. Een "gewone" 85 mm 1.8 is niet als macrolens ontworpen, dus alles dichterbij kan ten koste gaan van allerlei lensfouten bv beeldvlakwelving. Om dit te bestrijden moet je dan diafragmeren. Dus lichtsterkte 1.8 is wel lekker voor scherpstellen, voor de foto waarschijnlijk minder bruikbaar. In het macrogebied heb je sowieso erg weinig scherptediepte, dus ook niet veel aan diafragma 1.8.
Onduidelijk is ook hoeveel of hoe weinig vervorming zo'n combinatie oplevert, wat bv. bij reproduktie belangrijk is.
Voor de tussenringen kun je kijken naar de setjes van bv Kenko, Soligor. Deze koppelen ook elektrisch contacten door, zodat info beschikbaar blijft.
Mechanisch vind ik die dingen minder: speling, vrijwel geheel plastic. De prijs is ook minder aantrekkelijk (rond 150 euro nieuw).
Mijn idee is als je serieus iets in macro wilt doen, je beter voor een specifieke macrolens kunt gaan. Bekijk daarbij ook de Tokisigtam: veel prestatie voor een aantrekkelijke prijs.
Groet Hans.
Last edited by J.Hoes; 23 december 2010, 15:58.
Reden: tekst
Mijn idee is als je serieus iets in macro wilt doen, je beter voor een specifieke macrolens kunt gaan. Bekijk daarbij ook de Tokisigtam: veel prestatie voor een aantrekkelijke prijs.
Groet Hans.
Nee ik wil niet serieus doen. Ik wil enkel weten of ik deze lens ook voor andere zaken dan portret kan gebruiken, bv voor een close-up van stilleven.
Nee ik wil niet serieus doen. Ik wil enkel weten of ik deze lens ook voor andere zaken dan portret kan gebruiken, bv voor een close-up van stilleven.
Je kan de lens overal voor gebruiken, als je geen kwaliteitseisen stelt, of die daarvoor wel wilt afzwakken.
Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.
Is deze vaste portretlens geschikt voor close-ups en macro opname?
Het grote diafragma is verleidelijk maar hoe zit het met de focusafstand?
Grootste vergroting bedraagd 9/1, dat wil zeggen dat je kleinste object 9 maal de lengte op 9 maal de breedte van je sensor kan zijn, wat wil zeggen bij een cropcamera kan je ongeveer een object van 21 cm X 15 cm beeldvullend fotograferen, wil je kleiner gaan , dan moet je 85mm tussenringen steken om op de helft te komen, dus 10,5 cm X 7,5 cm dat zijn ruwe schattingen, hou er rekening mee, als je gaat verlengen met tussenringen of een balg, dat het scheidend vermogen per uitrek van 85mm met de helft zakt.
Tegenwoordig is het beter om een echte macro te gebruiken voor macrowerk, als je bij Nikon bv. met een balg en een G objectief wil werken lukt dat niet meer, je kan namelijk je diafragma niet meer instellen op de nieuwere objectieven, en er bestaat bij mijn weten nog geen balg waar de electrische aansluiting tussen objectief en camera wordt doorgegeven, laat zitten dat de uitrek zou worden verrekend, zoals bij de Nikon 105mm AF-S VR f2.8.
Neem het karton van een lege wc-papierrol. Halveer de lengte en zet het tussen je camera en objectief. Scherpstellen met volle opening, daarna diafragma op bijvoorbeeld op f5,6.
Gooi de ISO waarde van je camera omhoog zodat je een redelijk snelle sluitertijd krijgt van minstens 1/125 seconde.
Tele-objectieven worden wel meer gebruikt voor macro, met name op een balg. Lichtsterke objectieven geven in macro gebruik minder kwaliteit.
voor clos-ups zal je de 70 tot 100 wel kunnen gebruiken , maar de 300 zal beetje te groot zijn, je zal te ver van je onderwerp moeten blijven , werkt niet zo prettig
Comment