Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

telelens 75-300 (analoog-digitaal)

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• telelens 75-300 (analoog-digitaal)

hallo, omdat ik na lang twijfelen toch beslist heb om mijn analoge reflex te verkopen, is mijn vraag -aangezien ik me nog niet verdiept heb in de digitale wereld- of ik mijn oude lenzen ook kan gebruiken op digitale toestellen (uiteraard van hetzelfde merk en type)
    het gaat over een canon 300
    thanx in advance!
    el guapo

Re: telelens 75-300 (analoog-digitaal)

als deze een EF-vatting heeft kan je deze op alle canon DSLR toestellen gebruiken, enkel rekening houden met de eventuele crop-factor van het toestel, vnl bij de xxD & xxxD reeksen
    want je brandpuntafstanden wijzigen dan
    Website: http://www.svisimaging.be

Comment

merci voor de vlugge reactie, nie meer verwacht op dat uur!
      Voorkeur voor een bepaald type camera als ik straks op zoek ga naar een digitaal exemplaar?

en terwijl ik toch bezig ben, stel dat ik mijn totaalpakket verkoop (body, standaardlens, extra lens, externe flitser, 2 draagtassen) wat kan ik daar nog voor vragen?
      cheers,
      Last edited by elguapo; 22 december 2010, 21:43.

Comment

Als de volledige benaming van de lens deze is Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM dan kun je ze op alle EOS toestellen van canon gebruiken. Of het nu analoge of digitale zijn maakt niet uit.

Een analoge camera kun je vergelijken met een FF (fulframe) camera in de digitale fotografie zoals oa een 5D. De sensor van de 5D is zo groot als één negatief uit de analoge wereld nl 36 x 24 mm .

Je hebt ook nog de 1.6 crop camera's zoals de 30D, 40D, 50D etc...De sensor van deze camera's is 1.6 X kleiner(22.3 x 14.9 mm ) dan een FF.

En dan heb je nog de 1.3 crop camera's zoals de 1D Mark ...reeks , deze sensor is natuurlijk 1.3X kleiner(27.9 x 18.6 mm ) dan een FF.

Deze "cropcamera's" gebruiken maar een deel van het beeld van een FF camera.

Als je lenzen wil bijkopen hou hier dan rekening mee.

Een EF.......lens past op alle typen, maar een EF-S...lens past alleen maar op de 1.6 cropcamera's

Ik heb ook nog een analoge EOS 3 camera waar ik heel soms nog eens mee werk en gebruik daar alle lenzen op die ik heb, zowel van sigma als van canon, uitgezonderd de EF-S 17-85mm f1: 4-5.6 IS USM.

Als je deze lens op een FF of een 1.3 cropcamera zou proberen, zou de spiegel tegen de lens slaan doordat de lens dieper in de camera zit.

Dus opletten hiermee.

De waarde.....?

Voor de body ga je niet veel vangen....misschien beter houden uit nostalgie?

Als je de benaming van de lenzen eens goed bekijkt of hier eventjes neerzet zal je snel weten of je deze nog kan gebruiken op een eventuele digitale body.

De flits is hetzelfde verhaal. Flitsen gaat ze normaal wel doen op een digitale body maar of ze ook echt gaat werken(afgemeten belichten) gaat afhangen van welk type ze is.(TTL of ETTL of ...)

Hier is een linkje waar je de camera's van canon kan "onderzoeken"
        Groetjes
        ----JO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door jo99841 Bekijk bericht
          Als je deze lens op een FF of een 1.3 cropcamera zou proberen, zou de spiegel tegen de lens slaan doordat de lens dieper in de camera zit.

Dus opletten hiermee.
          Opletten hoeft niet, want hij gaat er gewoon niet op.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
            Opletten hoeft niet, want hij gaat er gewoon niet op.
            Net even gekeken...

Inderdaad, je krijgt de lens niet geklikt in de vatting, maar bij een 1DmarkII n (1.3 crop) kun je hem wel redelijk ver in de camera duwen doordat deze een ietwat grotere uitsparing ( schuine kanten ) heeft rondom de spiegel. Ik denk zelfs dat je dan al tegen de spiegel zit met een EF-S lens?

Bij een 5D mark I (FF )is deze uitsparing kleiner waardoor je de lens minder diep kunt insteken. Als je dit (EF-S......EF gebeuren) niet weet zou je misschien bruut geweld gaan gebruiken....dus toch effen nadenken.
            Groetjes
            ----JO

Comment

bedankt iedereen voor de reacties en uitleg!

Comment

Working...
              X