Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

zoomlenzen

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: zoomlenzen

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
    Ik ben toch uiterst tevreden van mijn 70-300.

Heb ook gehoord dat omdat de 70-300 bruikbaar is op FX hij scherper is op DX, omdat je niet de hele beeldcirkel van de lens gebruikt en daardoor de randonscherpte wat vermindert.
    Er is absoluut geen sprake van een verband tussen bruikbaarheid op FX en plotseling scherper worden op DX. De sensor verandert niets aan de scherpte van de lens, die blijft even fijne kegeltjes licht maken.

Of de randonscherpte groter is blijft nog maar de vraag. FX heeft een max toelaatbare COC die 1.5 keer groter is dan die van een DX sensor. Dat geeft de lens heel wat (150%)meer marge om een scherp beeld te leveren.

Natuurlijk moet men scherpte zien en niet uitrekenen (tenzij men natuurlijk ingenieur is en een lens ontwerpt)
    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Re: zoomlenzen

Oorspronkelijk geplaatst door jumpforjoy Bekijk bericht
      Ik ben toch uiterst tevreden van mijn 70-300.

Heb ook gehoord dat omdat de 70-300 bruikbaar is op FX hij scherper is op DX, omdat je niet de hele beeldcirkel van de lens gebruikt en daardoor de randonscherpte wat vermindert.

55-300 is nog relatief nieuw en daardoor denk ik dat er nog maar weinig over te vinden is.
      Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
      Er is absoluut geen sprake van een verband tussen bruikbaarheid op FX en plotseling scherper worden op DX. De sensor verandert niets aan de scherpte van de lens, die blijft even fijne kegeltjes licht maken.

Of de randonscherpte groter is blijft nog maar de vraag. FX heeft een max toelaatbare COC die 1.5 keer groter is dan die van een DX sensor. Dat geeft de lens heel wat (150%)meer marge om een scherp beeld te leveren.

Natuurlijk moet men scherpte zien en niet uitrekenen (tenzij men natuurlijk ingenieur is en een lens ontwerpt)
      Heb gehoord..... men zegt veel en ik kon me er wel iets bij voorstellen.
      met en zonder uitrekenen van scherpte kom ik toch tot een uitkomst van een goede lens. Tenzij je prof fotograaf bent en dagelijks je quota superscherpe foto's moet halen.
      Nikon D7000 en wat lenzen.
      http://500px.com/Kevin_Bronckaerts

Comment

Working...
      X