Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor MF 50mm f1.2 en MF 35mm 1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor MF 50mm f1.2 en MF 35mm 1.4

ik zag dat je bij kamera express nog altijd nieuw de nikkors mf 50mm 1.2 en 35mm 1.4 kan krijgen nieuw, nogal aan de dure kant , maar zitten die nog in het asortiment van nikon
    de 50mm 1.2 is de snelste nikkor van het hudige moment heeft een heel krappe dof van 6mm dus dat word heel fijn focussen , schijnt heel mooi contrast teb hebben op vol open

ik had nog gehoord dat ze die 50mm in running hadden maar nooit gehoord van de 35mm 1.4 ,toch jammer dat ze die 50mm niet in AF maken
    Ben serieus aan het denk aan de D300 + die 50mm 1.2, dat zal waarschijnlijk de duurste 50mm en dan nog MF
    Last edited by koen1950; 8 december 2010, 11:48.

Re: Nikkor MF 50mm f1.2 en MF 35mm 1.4

Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
    maar zitten die nog in het asortiment van nikon
    Als je nu eens bij Nikon zou kijken, dan heb je binnen één minuut het antwoord.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Het was meer verbaasdheid, heb het al gevonden ondertussen, maar op die revieuwsite spreken ze weer van de enige mf van nikon

Comment

De enige MFs zijn volgens de Nikon site nu: 3 PCE's.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ik had nog gehoord dat ze die 50mm in running hadden maar nooit gehoord van de 35mm 1.4
          Koen, de 35/1.4 AIS bestaat al 30 jaar; het is een toplens.
          Je mag ze eens komen testen als je wil
          De 50/1.2 'zou' minder goed preteren dan de 50/1.4 op moderne camera's
          Ik heb het gelezen maar nooit zelf kunnen uittesten omdat ik niemand ken met een 1.2...

groeten,

Roland
          Last edited by LesC; 14 december 2010, 08:16. Reden: Quote verbeterd

Comment

ja ik wist dat ze bestonden denk de 50mm al meer dan 30jaar, maar ik wist niet dat je ze nu nog nieuw kan kopen in de handel , dat is natuurlijk een uniek stuk om te hebben, ze zullen hem niet altijd nieuw verkopen; als kamera express hem nog kan inkopen dan zal ie nog in de groothandel te verkrijgen zijn ,en denk niet dat ze ze nog verkopen om op analoge toestellen te gebruiken, kost 669euroen de 35mm 1.4 999 euro

Comment

en denk niet dat ze ze nog verkopen om op analoge toestellen te gebruiken, kost 669euroen de 35mm 1.4 999 euro
              Zou dat ze werkelijk een zorg zijn, waar jij een lens wil gaan gebruiken? Je mag van hun zo in de sloot dumpen, denken ik. Maar waarom zou deze lenzen niet op een Fx kunnen?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                Zou dat ze werkelijk een zorg zijn, waar jij een lens wil gaan gebruiken? Je mag van hun zo in de sloot dumpen, denken ik. Maar waarom zou deze lenzen niet op een Fx kunnen?
                ja vind ik ook, zijn de zelfde lenzen als in de jaren 70, alleen zijn ze nu gemaakt

Comment

ja vind ik ook, zijn de zelfde lenzen als in de jaren 70, alleen zijn ze nu gemaakt
                  Zou de coating en de glassamenstelling intussen niet een beetje zijn aangepast ?
                  Voor mezelf is er nog altijd niks mis met het kruim van de AiS lenzen, je moet maar eens lezen wat Rorslett schrijft over de 25-50/4

Maar ik kan me voorstellen dat een 50/1.2 op een cropcamera-matglas verdomd moeilijk scherp te stellen is op volle opening. Ik heb nog meegemaakt dat -na een sealingbeurt van een F2- het onmogelijk bleek. De oorzaak lag bij de "technieker" die aan de spiegelstand had gepruld. Sindsdien heeft alleen nog Sover Wong aan mijn F2's geraakt.
                  Over een vakman gesproken, DAT is er een.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                    Maar ik kan me voorstellen dat een 50/1.2 op een cropcamera-matglas verdomd moeilijk scherp te stellen is op volle opening. Ik heb nog meegemaakt dat -na een sealingbeurt van een F2- het onmogelijk bleek. De oorzaak lag bij de "technieker" die aan de spiegelstand had gepruld. Sindsdien heeft alleen nog Sover Wong aan mijn F2's geraakt.
                    Over een vakman gesproken, DAT is er een.
                    Bij focussen kijk je altijd door de volle opening. Bij mijn Nikon camera (D200) gaat er een lichtje branden als de afstand correct ingesteld is. Focussen is dan toch even gemakkelijk of moeilijk als met een f/2.8 of een AF lens.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Ik gebruik de AIS 50mm F1.2 nog heel regelmatig op de D300. Deels nostagie omdat ik dat al altijd een goeie lens gevonden heb en ook omdat ik vind dat die nog steeds beter presteert dan de huidige AF versies F1.4 (waarvan ik er twee gehad heb, maar telkens snel doorverkocht wegens lichtartifacten). Ik gebruik de 50mm F1.2 ook nog sporadisch op een F5. Dus ik veronderstel dat die ook op een Digital FX nog goed moet werken ook.
                      Ben er super tevreden van.
                      Nikon heeft trouwens begin dit jaar een update van een patent geregistreert die voor een AF-S Nikkor 50mm F1.2G zou zijn. Wanneer die effectief gemaakt zal/zou worden is niet bekend.
                      Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                      "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PaulM Bekijk bericht
                        Wat heeft het open diafragma van 50/1.2 met de verkeerde spiegelstand van een F2 te maken? Met een verkeerde spiegelstand kun je met geen objectief goed focussen, zelfs niet met AF(als het in AF camera zou zijn gebeurd).

Comment

1.2 is wel erg leuk om mee te werken natuurlijk, maar ik denk niet dat ik makkelijk zo veel geld eraan zou geven, hoewel 669 nog wel goed meevalt, als ze ooit een nieuwe AF versie uitbrengen zal dit wellicht toch dichter naar de 2000 gaan..
                          Ik zou mijn Rokkor 58 1.2 niet meer willen missen, die lijkt meer op de Noct-Nikkor, buiten het handmatig geslepen asferisch frontelement, dus met meer coma en wat lager contrast op 1.2, maar ook iets scherpere hoeken nog mooiere bokeh en voor 1/10de van de prijs.

Hier staat een vergelijking tussen 4 50mm Nikkors + links naar de lenzen http://kenrockwell.com/nikon/comparisons/50mm-f12/

Hopelijk kun je in de Nikon body ook het matglas veranderen, want anders zul je nooit secuur kunnen scherpstellen op 1.2, ook niet met het lampje, tenzij de AF van Nikon echt gigantisch veel exacter werkt dan die van Canon, ik kan de focus nog een heel stuk verleggen voordat het AF punt niet meer oplicht, als het beeld echt al niet meer kritisch scherp is, zowel naar voor als naar achter, want ik heb voor deze lens de AF microadjustment zo goed mogelijk bijgesteld (op mijn 40D, dat werkt niet met originele lenzen, maar nu dus wel met de nieuwste chips!)
                          Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

Comment

volgens hun wesite zitten de 50 f/1.2 en de 35mm f/1.4 nog in het gamma. Ze effectief te pakken krijgen zal iets anders zijn.
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                              Bij focussen kijk je altijd door de volle opening. Bij mijn Nikon camera (D200) gaat er een lichtje branden als de afstand correct ingesteld is. Focussen is dan toch even gemakkelijk of moeilijk als met een f/2.8 of een AF lens.
                              Op een muur misschien wel ja. Bij bewegende onderwerpen is dat helemaal niet "even gemakkelijk", zeker niet bij flinterdunne DOF.

Ivm de 50mm f1.2, ik zie niet het voordeel tov een f1.4 AF-S (of zelf AF-D). Je mist autofocus en dus ook beelden die je met AF zeker zou hebben, de beeldkwaliteit is minder vollopen en f1.2 vs f1.4 is nu niet bepaald een wereld van verschil, zowel qua lichtsterkte als dof.

De Noct zou wel iets beter zijn, is meer geoptimaliseerd voor vollopen. Kost ook wel nog een pak meer en nog zeldzamer.

Comment

Working...
                              X