Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hergebruik oude lenzen op Nikon D5000

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Hergebruik oude lenzen op Nikon D5000

Beste collega's

Van oude lenzen heb ik geen kaas gegeten. Ik heb een
    Nikon D5000 + Tamron AF18-270 mm F/3.5-6.3 Di II VC LD ASPHERICAL (IF) MACRO

Ik ben in het bezit van een oud fototoestel: Asahi Pentax
    Met volgende lenzen:

Super Carenar (Auto - Ww No.291324)
    1:3.5
    f=28 mm
    Diameter = 52

Vivitar Telephoto (Auto No. 2828452)
    135 mm
    1:2.8

Mamiya/Sekor (Auto- No. 106546)
    f= 50 mm
    1:2

Mijn vraag is:

Kan ik iets met deze oude lenzen doen op mijn digitale camera? Bestaan er bijvoorbeeld adapters voor?

Kan ik eventueel een zelfgemaakte opstelling bouwen zodat ik deze oude lenzen kan combineren met mijn Tamron zoomlens zodat ik betere macro-foto's kan bekomen?

Alle tips zijn welkom ! Alvast bedankt !

Groeten,
    Sidney.

PS: hierbij nog 3 shots van de lenzen

Eerst eventjes de huisregels lezen en dan posten.
    De foto's zijn te groot en daarom achter een link gezet.

Red Falcon
    Moderator
    Last edited by Red Falcon; 16 januari 2011, 01:58. Reden: foto's te groot.
    Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2
    Sigma 150mm F2.8 EX DG Macro APO HSM Nikon-D AF
    [ What I cannot create, I do not understand [R.P. Feynman] ]

Re: Hergebruik oude lenzen op Nikon D5000

Daar bestaan zeker adapters voor.

Je mist bij sommige wel de mogelijkheid tot focussen tot op oneindig.
    Sommige adapters hebben een lenselement om dit te compenseren.

Alles wordt wel manueel op de D5000: belichting & focus (uiteraard)

Comment

Link gevonden van de vivitar lens:

Vivitar (komine) Auto Telephoto 135mm F2.8 reviews and specifications. This review page is for the Komine made versions of the vivitar 135mm f2.8. These came in both 4-e. This is a Vivitar Prime lens.

Link Maiyma Sekor:

En deze link zowel de vivitar alsook de super carenar:
      Last edited by burgie1976; 14 januari 2011, 21:38.
      Nikon D300 + Nikkor 10-24/24-70/70-200mm f2.8 + 50mm f1.8 + Manfrotto 055XPROB 804RC2

Comment

Caleido,

Kan ik naar een fotozaak (vb, Grobet in Antwerpen) stappen en zo'n adapters bestellen?

Groeten,
        Sidney.

Comment

De adapters waarmee je op oneindig kunt focussen gaan meer kosten dan wat de lenzen nog waard zijn vrees ik. Daarna zit je nog met manueel focussen (best lastig op een D5000) en geen lichtmeting.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            De adapters waarmee je op oneindig kunt focussen gaan meer kosten dan wat de lenzen nog waard zijn vrees ik
            Aanzienlijk meer.

Nikon heeft voldoende oude Ai / Ais lenzen ; ga daar eens kijken, voor de prijs van de adapter heb je dan een degelijke lens, (als die werkt op een D5000.)

Dpaul
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
              Aanzienlijk meer.

Nikon heeft voldoende oude Ai / Ais lenzen ; ga daar eens kijken, voor de prijs van de adapter heb je dan een degelijke lens, (als die werkt op een D5000.)

Dpaul
              maar ook met die lenzen heb je geen lichtmeting. Een adapter voor de lenzen die je nu hebt, kost niet veel (http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.15325), maar je kan dan idd niet focussen op oneindig en je hebt geen lichtmeting, dus moet je volledig zelf diafragma, iso en sluitertijd gokken.

Comment

Ik denk niet dat deze lenzen in combinatie met een adapator een betere beeldkwaliteit gaan opleveren dan de Tamron die je nu gebruikt. En het kleine voordeel in lichtsterkte wordt al gauw teniet gedaan door het gebrek aan lichtmeting en autofocus.

Ik zou er dus geen geld aan uitgeven, tenzij je iemand bent die graag experimenteert.
                Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

De huidige beeldsensoren vragen een hogere kwaliteit lenzen dan de lenzen die hier geneomd worden. Het resultaatm in termen van scherpte-indruk, zal derhalve tegenvallen.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door burgie1976 Bekijk bericht
                    Beste collega's

Van oude lenzen heb ik geen kaas gegeten. Ik heb een
                    Nikon D5000 + Tamron AF18-270 mm F/3.5-6.3 Di II VC LD ASPHERICAL (IF) MACRO

Ik ben in het bezit van een oud fototoestel: Asahi Pentax
                    Met volgende lenzen:

Super Carenar (Auto - Ww No.291324)
                    1:3.5
                    f=28 mm
                    Diameter = 52

Vivitar Telephoto (Auto No. 2828452)
                    135 mm
                    1:2.8

Mamiya/Sekor (Auto- No. 106546)
                    f= 50 mm
                    1:2

Mijn vraag is:

Kan ik iets met deze oude lenzen doen op mijn digitale camera? Bestaan er bijvoorbeeld adapters voor?

Kan ik eventueel een zelfgemaakte opstelling bouwen zodat ik deze oude lenzen kan combineren met mijn Tamron zoomlens zodat ik betere macro-foto's kan bekomen?

Alle tips zijn welkom ! Alvast bedankt !

Groeten,
                    Sidney.
                    Alledrie zijn ongeschikt voor Nikon , tenzij als goedkope macrolens.
                    Geen geld aan verspillen.

Comment

Experimenteren?

Ik heb idd een beetje ge-experimenteerd. Ik heb een cactusje en een vijs (2 mm diameter) onder de loep genomen. Ik heb de oude lens voor de tamronlens gezet en dan manueel scherpgesteld. Dit zonder statief en niet echt ideale lichtomstandigheden.

Hier het resultaat:
                      Groeten,
                      Sidney.

PS: deze mensen zijn redelijk tevreden van de Vivitar Telephoto lens (en er zijn adapters mogelijk om bijvoorbeeld op mijn Nikon D5000 te zetten):

Vivitar (komine) Auto Telephoto 135mm F2.8 reviews and specifications. This review page is for the Komine made versions of the vivitar 135mm f2.8. These came in both 4-e. This is a Vivitar Prime lens.
                      Last edited by Red Falcon; 16 januari 2011, 02:38.

Comment

Experimenteren?

Ik heb idd een beetje ge-experimenteerd. Ik heb een cactusje en een vijs (2 mm diameter) onder de loep genomen. Ik heb de oude lens voor de tamronlens gezet en dan manueel scherpgesteld. Dit zonder statief en niet echt ideale lichtomstandigheden.

Hier het resultaat:
                        Groeten,
                        Sidney.
                        Ja, experimenteren dus. Want iets anders kan ik dit niet noemen, als ik naar de resultaten kijk.
                        Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                        Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Leuk om de commentaren van anderen te lezen over deze lens:

Maar je hebt gelijk hoor, geen wereldschokkende shots, maar toch eens leuk om er mee te experimenteren.

Groeten,
                          Sidney.

Comment

Maar je hebt gelijk hoor, geen wereldschokkende shots, maar toch eens leuk om er mee te experimenteren.
                            Waarom voor de Tamron lens plaatsen? Neem gewoon de 28mm en plaats die omgekeerd voor je body. Desnoods met wat tape.

Veel handiger dan 2 lenzen los voor je body.

Comment

Bedankt voor de tip !

Dus mijn tamron van de body halen en gewoon de 28 mm omgekeerd tegen de body "plakken".

Mijn vorige opstelling was:

BODY-->TAMRON-->VIVITAR

jij bedoelt:

BODY --> VIVITAR

Ik heb het even snel geprobeerd (zonder te plakken met tape):de manuele scherpstelling is niet eenvoudig aangezien de DOF zeer klein is... maar het uitvergroten zie je wel goed hoor.

Groetjes,
                              Sidney.
                              Last edited by burgie1976; 15 januari 2011, 22:48.

Comment

Working...
                              X