Ik zit er aan te denken om een fisheye voor op mijn 5D mk2 aan te schaffen, maar aangezien ik hem niet heel erg veel denk te gaan gebruiken wil ik er niet al te veel aan uitgeven. Ik zat te denken aan een Samyang 8mm, maar nu lees ik hier en daar dat die voor APS-C gemaakt is. Weet iemand of deze lens ook op een 5D mk2 past (ik weet dat ik in ieder geval zwarte randen zal krijgen, maar komt de achterkant van de lens tegen de spiegel)? Zo niet, wat zijn dan alternatieven?
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
fisheye Canon 5D mk2: Samyang 8mm?
Collapse
X
-
fisheye Canon 5D mk2: Samyang 8mm?
Labels: Geen
-
-
Re: fisheye Canon 5D mk2: Samyang 8mm?
Lenzen die zonder aanpassingen passen op een EF-vatting zouden geen problemen mogen opleveren, de spiegel zou er niet tegenaan mogen komen.
Je kan Sigma en Tamronlenzen die gemaakt zijn voor een crop-camera op een full-frame camera zetten, het enige probleem is dat je dan extreme vignetting krijgt.
Een EF-S lens heeft een aangepaste vatting, die past niet op een full-frame camera.
Als je die vatting toch zou aanpassen om die lens te gebruiken op een full-frame camera, dan heb je kans dat er wat stuk gaat...
De Samyang heb ik nog nooit van dichtbij gezien, ik kan ook niet garanderen dat spiegel van je 5D MKII heel blijft als je die lens toch zou gebruiken...
De Sigma 15mm f2,8 fisheye is een alternatief voor de Canon, de Sigma is zo'n 100 euro goedkoper. Ik gebruik zelf ook de Sigma.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
-
De achterkant zou niets raken, maar je moet wel de ingebouwde zonnekap afslijpen om een cirkelvormig beeld te krijgen op FF.
Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...
Comment
-
Bedankt voor de nuttige info. Het lijkt er dus op dat dit een leuk speeltje zou kunnen zijn, hoewel het afsnijden van de zonnekap misschien niet ideaal is. Maar goed, het beste alternatief is dan misschien de Sigma 8mm, maar die is meer dan 2 keer zo duur. Voor dat verschil wil ik nog wel wat doe-het-zelfen
Comment
-
De Sigma 8mm fisheye is ook niet echt geschikt voor een full-frame camera.
Die past er wel op, maar daarmee krijg je ook een dikke zwarte rand omdat de lenselementen te klein zijn voor een full-frame sensor.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk berichtDe Sigma 8mm fisheye is ook niet echt geschikt voor een full-frame camera.
Die past er wel op, maar daarmee krijg je ook een dikke zwarte rand omdat de lenselementen te klein zijn voor een full-frame sensor.
Enfin, ik vind een circulaire fisheye vrij onbruikbaar. Dat is een lensje dat je misschien 5x op een jaar uit de tas haalt. Een circulaire fisheye op een crop toestel daarentegen vind ik een droom om mee te werken
Zou de TS niet beter gewoon voor een Peleng 8mm gaan? Ik heb die gebruikt op de 5DmkII en was daar heel tevreden van.
Na mijn overschakeling naar crop heb ik mij de Samyang (Falcon) aangeschaft en ben daar super tevreden van. Op een FF zou ik deze echter niet gebruiken want je krijgt enorm lelijke vignettering (http://www.peleng8.com/pic/samyang_5D.JPG)
Ik heb mijn Peleng toen verkocht voor 150 euro. voor 200 euro moet je'm wel nog kunnen vinden tweedehands5DmkIII en wat glas
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk berichtEnfin, ik vind een circulaire fisheye vrij onbruikbaar. Dat is een lensje dat je misschien 5x op een jaar uit de tas haalt. Een circulaire fisheye op een crop toestel daarentegen vind ik een droom om mee te werkenNikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk berichtDe sigma 8mm is toch wel een full frame lens? (DG, en niet DC)
Enfin, ik vind een circulaire fisheye vrij onbruikbaar. Dat is een lensje dat je misschien 5x op een jaar uit de tas haalt. Een circulaire fisheye op een crop toestel daarentegen vind ik een droom om mee te werken
Voor mij is dat dus zeker geen goede keuze, ik gebruik liever het hele beeld.http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk berichtZou de TS niet beter gewoon voor een Peleng 8mm gaan? Ik heb die gebruikt op de 5DmkII en was daar heel tevreden van.
Na mijn overschakeling naar crop heb ik mij de Samyang (Falcon) aangeschaft en ben daar super tevreden van. Op een FF zou ik deze echter niet gebruiken want je krijgt enorm lelijke vignettering (http://www.peleng8.com/pic/samyang_5D.JPG)
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk berichtZit er tegenwoordig verschil in circulair voor FF en crop? Rond is nog altijd rond en de maat doet daar weing toe.5DmkIII en wat glas
Comment
Comment