Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Optiekglas vervuild

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Optiekglas vervuild

    Ik heb een nikkor 35-105 3.5/4.5 D IF en op het voorste glas zitten er gelijk vette vingers op,maar op de binnenkant , is het mogelijk om dat te reinigen of te laten reinigen , ik weet niet hoe je zo een glas eraf zou kunnen doen , ken wel iemand in gent die camera's en lenzen repareert, is gelijk een vette plek, maar kan ook op het tweede glas zijn
    op de foto's zie het niet , http://img535.imageshack.us/img535/4996/zita1690.jpg
    Last edited by koen1950; 5 december 2010, 09:26.

  • #2
    Re: Optiekglas vervuild

    Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
    Ik heb een nikkor 35-105 3.5/4.5 D IF en op het voorste glas zit gelijk vette vingers op maar lang binnen ,
    Na een 5 minuten hier op gekauwd te hebben is het me niet gelukt hieruit te destilleren wat er aan de hand is.

    Comment


    • #3
      Re: Optiekglas vervuild

      Ja was nog vroeg vanochten als ik dat schreef

      Comment


      • #4
        Re: Optiekglas vervuild

        gewoon niet teveel aandacht aan besteden.

        De invloed van vuil, krassen of zelfs breuken in het glas is belachelijk klein.

        Hjanssen heeft daar eens een link over gepost, met een extreem voorbeeld.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Optiekglas vervuild

          Hoe komen die aan de binnenkant ?
          D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

          Comment


          • #6
            Re: Optiekglas vervuild

            Het is toch niet gewoon een neutrale beschermfilter die je op de voorkant hebt zitten?
            Die kan je er normaal gezien makkelijk afschroeven

            Grtz
            Piet
            Piet Cosaert
            http://kepsfotografie.wordpress.com

            Comment


            • #7
              Re: Optiekglas vervuild

              neenee daar ben ik van op de hoogte, is gewoon tussen het eerste en tweede glas, je zou het eruit kunnen halen dat glas , maar als dat daarmee opgelost is weet ik niet , maar ik weet wel een streepje of stofje dat zal niets van over blijven in het resultaat, maar die vlek is gelijk zo beetje vette vingerwerk over geheel het glas maar dan aan de binnenzijde en misschien heeft dat wel invloed op het contrast

              Comment


              • #8
                Re: Optiekglas vervuild

                Is het misschien schimmel? Dat wil ook nog wel eens "groeien" binnen een objectief.

                Comment


                • #9
                  Re: Optiekglas vervuild

                  Oorspronkelijk geplaatst door koen1950 Bekijk bericht
                  neenee daar ben ik van op de hoogte, is gewoon tussen het eerste en tweede glas, je zou het eruit kunnen halen dat glas , maar als dat daarmee opgelost is weet ik niet , maar ik weet wel een streepje of stofje dat zal niets van over blijven in het resultaat, maar die vlek is gelijk zo beetje vette vingerwerk over geheel het glas maar dan aan de binnenzijde en misschien heeft dat wel invloed op het contrast
                  Hoe verder naar voren, hoe minder zichtbaar....
                  Kan alleen maar in de fabriek gebeurd zijn, kennelijk komen er toch nog mensenhanden aan te pas (of is het een hele oude?) tenzij het schimmel is.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Optiekglas vervuild

                    ik denk toch een jaar of tien

                    Comment


                    • #11
                      Re: Optiekglas vervuild

                      ik heb hem open gekregen van voor en heb het glas gekuist met een spray voor brillen en het is er af was niet van de eerste keer eraf hoor maar nu ok

                      Comment


                      • #12
                        Re: Optiekglas vervuild

                        Weer zoals nieuw dus, kan je weer foto's maken.
                        D700 met MB-D10, Nikon 85mm 1.8 G, Nikon 70-300 VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: Optiekglas vervuild

                          Ik zou maar ontzettend voorzichtig zijn en de lens niet bij andere opbergen en de schoonmaakspullen goed uitwassen, want als het schimmel is, is dit besmettelijk.

                          Dit is een extreme beschadiging.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment

                          Working...
                          X