Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Kan iemand mij zeggen waarop ik moet letten als ik een macrolens koop.
Wat is het beste? 1 op 1 of 1 op 2 of 1 op 3 enz.
Vriendelijke groet,
PKitoC
Terloops :
Al wat een lager is dan 1:1 (1:2, 1:3, ...) is eigenlijk geen macro maar close-up fotografie. Maar in de praktijk wordt dat meestal niet zo scherp gehanteerd.
Al wat hoger is dan 1:1 wordt technisch een stuk complexer.
Waar je op moet letten wordt in belangrijke mate bepaald van wat je wil doen (is eigenlijk een algemene regel ). Wil je af en toe een foto van een mooie vlinder op een bloem (close-up dus), of wil je je echt op macro toeleggen, of wil je de haartjes op de kop van een mier kunnen tellen (macro 5:1 dus).
Je spreekt van "een macrolens kopen" : als het over een echte macro-lens gaat bekom je 1:1 vergroting (onderwerp komt levensgroot op de sensor), als je het over een lens met een macro-stand hebt kan kom je op een lagere vergroting uit.
De "echte" macro lenzen (1:1 dus) zijn zo goed als allemaal uitstekende lenzen.
Maar als je meer spefifiek advies wil zul je toch meer moeten verduidelijken wat je bedoeling is.
Comment