Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro Lensen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro Lensen

    Kan iemand mij zeggen waarop ik moet letten als ik een macrolens koop.
    Wat is het beste? 1 op 1 of 1 op 2 of 1 op 3 enz.

    Vriendelijke groet,

    PKitoC
    PKitoC

  • #2
    Re: Macro Lensen

    Eigenlijk is alleen 1:1 en groter(2:1 enz) macro. Die andere zijn meestal zoomlenzen , die iets dichterbij kunnen scherpstellen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Macro Lensen

      Oorspronkelijk geplaatst door PKitoC Bekijk bericht
      Kan iemand mij zeggen waarop ik moet letten als ik een macrolens koop.
      Wat is het beste? 1 op 1 of 1 op 2 of 1 op 3 enz.

      Vriendelijke groet,

      PKitoC
      Terloops :
      Al wat een lager is dan 1:1 (1:2, 1:3, ...) is eigenlijk geen macro maar close-up fotografie. Maar in de praktijk wordt dat meestal niet zo scherp gehanteerd.
      Al wat hoger is dan 1:1 wordt technisch een stuk complexer.

      Waar je op moet letten wordt in belangrijke mate bepaald van wat je wil doen (is eigenlijk een algemene regel ). Wil je af en toe een foto van een mooie vlinder op een bloem (close-up dus), of wil je je echt op macro toeleggen, of wil je de haartjes op de kop van een mier kunnen tellen (macro 5:1 dus).

      Je spreekt van "een macrolens kopen" : als het over een echte macro-lens gaat bekom je 1:1 vergroting (onderwerp komt levensgroot op de sensor), als je het over een lens met een macro-stand hebt kan kom je op een lagere vergroting uit.
      De "echte" macro lenzen (1:1 dus) zijn zo goed als allemaal uitstekende lenzen.

      Maar als je meer spefifiek advies wil zul je toch meer moeten verduidelijken wat je bedoeling is.
      Master the craft, and the art will follow.
      Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
      http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

      Comment


      • #4
        Re: Macro Lensen

        Hier heb je wat informatie ivm macro. en de verschillen tussen de lange en korte brandpunt lenzen:

        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

        Comment

        Working...
        X