Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro fotografie

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• macro fotografie

Zelf heb ik een nikon D5000, graag had ik daarvoor een macro objectief aangeschaft, ik zou graag bepaalde onderwerpen meer in detail willen fotograferen zoals bv bloemen.
    Waar moet ik opletten bij de aanschaf?

Alvast bedankt voor de info
    Nikon D5000

Re: macro fotografie

Let er in eerste instantie op dat het ook een echt macro objectief is, en niet bijv. een zoom objectief waarbij macro vermeld staat. Hierbij kom je namelijk niet verder dan het maken van close-ups. Kijk dus naar een objectief met een vast brandpuntsafstand.
    Als de voorkeur uitgaat naar hoofdzakelijk het fotograferen van statische onderwerpen, dus geen insecten of iets dergelijks, dan is een brandpuntsafstand kleiner dan 100 mm voldoende.
    Bruikbare opties hiervoor zijn de Nikon 60 mm/f2.8, Tamron 90 mm/f2.8 of bijv. (iets groter) een Sigma 105 mm/f2.8 (deze schuift overigens wel in- en uit bij het scherpstellen). De Nikon 60 mm gebruik ik zelf op een D90 en bevalt me nog steeds erg goed, maar het zal in jouw geval ook afhangen van je eigen voorkeur en niet te vergeten het budget...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

De Nikon AFS VR 85 3.5 DX vergeten.
      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ikzelf gebruik al van in het begin de sigma makro 2.8 105mm ,en geloof me dit is een pracht van een lens en zeker prijs /kwaliteit ,ik gebruik hem wel op Pentax maar denk dat dit voor op je nikon wel geen probleem zal zijn ,onlangs heb ik mij de sigma 150 mm f2.8 ,aangeschaft voor op mijn canon ,en deze is ook een prachtige lens ,maar iets duurder en ook wat zwaarder ,maar mijn eerste dus de 105mm is nog altijd het meest handig om mee te werken

Comment

Sinds ik een Sigma 150mm/2.8 macro heb wil ik geen andere meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Superbamboe Bekijk bericht
            Sinds ik een Sigma 150mm/2.8 macro heb wil ik geen andere meer
            daar zit wel iets in superbamboe ,ik vind het ook een pracht van een lens ,het grote voordeel van deze lens vind ik de mooie softe BG dat die heeft zeker als je met een grote opening werkt ,een tweede voordeel is ook dat je wat meer afstand kan nemen ,vb voor libellen die iets verder van je verwijderd zijn ,waar je met je 105mm toch wat tekort kom,het nadeel daarintegen ,dat de lens een stuk zwaarder en logger is dan de 105mm zeker in combinatie met een zwaardere SLR camera ,kwa scherpte kunnen ze elkaar zeker aan

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bopatje Bekijk bericht
              ikzelf gebruik al van in het begin de sigma makro 2.8 105mm ,en geloof me dit is een pracht van een lens en zeker prijs /kwaliteit ,ik gebruik hem wel op Pentax maar denk dat dit voor op je nikon wel geen probleem zal zijn
              Pas op, deze lens heeft geen ingebouwde motor. Op de D5000 zal deze dus niet automatisch scherpstellen. Voor macro 1:1 niet zo een probleem, dan stel je toch scherp door camera voor en achteruit te schuiven, maar voor algemener gebruik (portret?) toch een pak omslachtiger.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door zeekonijn Bekijk bericht
                Pas op, deze lens heeft geen ingebouwde motor. Op de D5000 zal deze dus niet automatisch scherpstellen. Voor macro 1:1 niet zo een probleem, dan stel je toch scherp door camera voor en achteruit te schuiven, maar voor algemener gebruik (portret?) toch een pak omslachtiger.
                uuhhhh dit begrijp ik niet ,deze lens stelt toch bij mij wel automatisch scherp ,die motor zit toch niet in mijn camera maar in de lens ,hoewel ik de autofocus praktisch nooit gebruik en handmatig scherpstel ,manueel gebeurt ook niet door vooruit en achteruit te schuiven maar gewoon te draaien aan de scherpstel ring ,heb jij het wel over dezelfde lens??

Comment

Ik gebruik ook al een tijd de Sigma 150mm Macro. Prima lens wat mij betreft.
                  Maar de keuze zal voor een stuk bepaald worden door wat je er precies mee wil fotograferen. Leuk aan de 150mm is inderdaad de wat grotere werkafstand (vooral belangrijk als je beestjes wil vastleggen op foto) en het feit dat deze lens intern scherp stelt, dus niet langer wordt bij het scherpstellen. En natuurlijk het budget dat toch wel wat lager ligt dan een gelijkaardige lens van Nikon of Canon.
                  It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

De Sigma 150 mm/f2.8 is inderdaad een pracht objectief, maar de grote vraag is of de TS dit nu echt nodig heeft. Er wordt aangegeven dat details van bloemen belangrijk zijn en dan is een kortere brandpuntsafstand voldoende en ook goedkoper.
                    Tenzij er natuurlijk ook insecten op het programma staan, dan verandert het verhaal weer...
                    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Endorfine Bekijk bericht
                      ...maar de grote vraag is of de TS dit nu echt nodig heeft. Er wordt aangegeven dat details van bloemen belangrijk zijn en dan is een kortere brandpuntsafstand voldoende en ook goedkoper.
                      Tenzij er natuurlijk ook insecten op het programma staan, dan verandert het verhaal weer...
                      Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb zelfs al heel mooie close-ups van bloemen gezien, gemaakt met een gewone tele(zoom) al dan niet met macro functie. Is dan wel niet 1:1, maar de vraag is inderdaad of dat wel nodig is.
                      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Luc.Reymen Bekijk bericht
                        Daar ben ik het helemaal mee eens. Ik heb zelfs al heel mooie close-ups van bloemen gezien, gemaakt met een gewone tele(zoom) al dan niet met macro functie. Is dan wel niet 1:1, maar de vraag is inderdaad of dat wel nodig is.
                        Je hebt gelijk dat je niet alrijd een echte macro lens nodig hebt om ook een mooi resultaat te krijgen bij bloemen. Er zijn genoeg zoom lenzen en primes die in het bereik van de echte macrolenzen vallen. Maar soms wil je net dat ietsje meer, en een echte macro is meestal ook beter op vlak van distortie en CA.
                        Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
                        "Casu Consulto - Modo Fac"

Comment

Als je niet veel geld wil investeren: zoek een (2e handse) Tamron 90mm macro met scherpstelmotor.
                          Speelt budget geen rol? Koop een Nikon 85 f/3.5 macro lens.

Wil je ook beestjes fotograferen?
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Dag,
                            Ook ik heb een 105mm dg sigma 1:2.8 voor canon. De verwachtingen waren hoog, mijn kunnen is klein.
                            Ik heb nu bij 'beginners' 2 foto's geplaatst. 'wintertakjes'
                            Kan ik hier meer scherpte uit halen?
                            Last edited by amfora; 2 december 2010, 10:20. Reden: wintertakjes
                            catch the light before it slips away
                            lose the light and you will lose your mind

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door amfora Bekijk bericht
                              Dag,
                              Ook ik heb een 105mm dg sigma 1:2.8 voor canon. De verwachtingen waren hoog, mijn kunnen is klein.
                              Ik heb nu bij 'beginners' 2 foto's geplaatst. 'wintertakjes'
                              Kan ik hier meer scherpte uit halen?
                              geloof me amfora ,dit is een prachtlensje ,ik werk er al een hele tijd mee klik hier voor een vb dit is genomen met de 105mm 2.8

Comment

Working...
                              X