Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tamron 90mm macro + portret?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tamron 90mm macro + portret?

    Hallo,

    Mijn oog is gevallen op de tamron 90mm.
    Ik ben namelijk op zoek naar een lens waarmee je mooie macro's kan maken (zou wel zo ver moeten gaan dat je druppels heel dichtbij kan halen...) maar tegelijkertijd zoek ik ook een scherpe portretlens.
    Na het bekijken van reviews denk ik dat deze lens wel voldoet aan beide vereisten.
    Prijs is momenteel €359 bij fotokonijnenberg.

    Zijn er nog andere lenzen die aan beide eisen kunnen voldoen?? en misschien nog beter zijn? of vergelijkbaar?

    Als iemand meer kennis of ervaring heeft met zo'n lens...
    Laat maar iets weten.

    Alvast bedankt,
    Jan

  • #2
    Re: Tamron 90mm macro + portret?

    Ik denk dat alle macrolenzen wel aan je eisen zullen voldoen, voor portret vallen misschien de aller kortste af.

    Veel dames zullen niet zo tevreden zijn met een portretfoto met een macrolens zonder bewerking.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Tamron 90mm macro + portret?

      Tx voor de info!

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik denk dat alle macrolenzen wel aan je eisen zullen voldoen, voor portret vallen misschien de aller kortste af.

      Veel dames zullen niet zo tevreden zijn met een portretfoto met een macrolens zonder bewerking.
      Ik heb volgende 'macro' genomen met m'n tamron 28-75: http://forum.belgiumdigital.com/f74/...op-341307.html
      Dit is al een crop... Denk je dat ik met die tamron 90mm een enorm verschil zou krijgen? of gewoon iets dichter,zonder WOW-effect?

      En Ik denk wel dat zo'n scherpe lens goed is voor karakteristieke portretjes? vb hier: http://forum.belgiumdigital.com/f76/thijs-339108.html Denk dat extra scherpte deze plaat sterker zou maken??

      Alle tips zijn welkom!

      Comment


      • #4
        Re: Tamron 90mm macro + portret?

        Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
        Veel dames zullen niet zo tevreden zijn met een portretfoto met een macrolens zonder bewerking.
        hoor dit vaak, maar hoe kan een lens nou te scherp zijn, hooguit de nabewerking.
        Mijn beste Foto moek nog trekke.

        Comment


        • #5
          Re: Tamron 90mm macro + portret?

          Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
          hoor dit vaak, maar hoe kan een lens nou te scherp zijn, hooguit de nabewerking.
          Een macro lens is nu eenmaal geen portret lens. Zo eenvoudig is het. Met dezelfde redenering kan je met een echte portretlens (bv Nikkor 105/2 DC ) gebruiken als macrolens (met tussenring dan wel). Gaat ook.
          Brandpuntsafstand is niet het enige (en zelfs het minst belangrijkste criterium)

          Nerdi
          Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

          Comment


          • #6
            Re: Tamron 90mm macro + portret?

            Neem eens een kijkje op deze website: http://users.telenet.be/beertjesfoto...macrolens.html

            Heel duidelijke uitleg ivm met macrofotografie en vergrotingen met diverse beeldsensoren. De tamron 90mm is een 1:1 objectief, dus je druppel zal spectaculair groter worden
            D7100 x 2 en wat (oud en nieuw) glas
            Olympus XZ-1 met onderwaterhuis PT-050
            Flickr - JAlbum

            Comment


            • #7
              Re: Tamron 90mm macro + portret?

              Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
              Een macro lens is nu eenmaal geen portret lens. Zo eenvoudig is het. Met dezelfde redenering kan je met een echte portretlens (bv Nikkor 105/2 DC ) gebruiken als macrolens (met tussenring dan wel). Gaat ook.
              Brandpuntsafstand is niet het enige (en zelfs het minst belangrijkste criterium)

              Nerdi
              Dus jij zegt dat er geen lens is die je voor beide doeleinden kan gebruiken?

              Comment


              • #8
                Re: Tamron 90mm macro + portret?

                Echte portretlenzen zijn scherp maar zijn zachter in de contrasten.
                Macrolenzen zijn even scherp maar zijn wat harder.

                Als je foto's neemt met beide zie je het verschil wel hoor.

                Vroeger had je ook nog de softfocus portretlenzen maar die vindt je nu pracktisch niet meer. (waren nog zachter zodat een model een zachtere huid kreeg).

                Portretlenzen noemen zo niet alleen omwille van hun brandpuntafstand, maar ook vanwegen het doeleinde waarvoor ze ontwikkeld zijn

                Mijn idee is altijd: de beste resultaten ga je bekomen waneer je de dingen gebruikt waarvoor ze gemaakt zijn
                Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                Comment


                • #9
                  Re: Tamron 90mm macro + portret?

                  Oorspronkelijk geplaatst door CnuddeJan Bekijk bericht
                  Dus jij zegt dat er geen lens is die je voor beide doeleinden kan gebruiken?
                  De vraag kan alleen jij beantwoorden. Als 95% macro doet en 5% portret dan moet je een macrolensnemen. Als je 95% portretten doet en 5% macro moet je een portret lens nemen. als je alles in postprocessing wilt doen heb je geen van beide nodig.

                  Nerdi
                  Dixitque Deus fiat lux et facta est lux.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Tamron 90mm macro + portret?

                    canon macro 100L ?, durf deze voor beide doeleinde te gebruiken en met erg goed resultaat.
                    Mijn beste Foto moek nog trekke.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Tamron 90mm macro + portret?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Nerdifant Bekijk bericht
                      De vraag kan alleen jij beantwoorden. Als 95% macro doet en 5% portret dan moet je een macrolensnemen. Als je 95% portretten doet en 5% macro moet je een portret lens nemen. als je alles in postprocessing wilt doen heb je geen van beide nodig.

                      Nerdi
                      Momenteel vooral portretten, maar zou mij graag af en toe wat gaan bezighouden met macro. Dus je zegt dat ik een portretlens moet kopen...Maar dan is er totaal geen optie om aan macro te doen...
                      Heb nu reeds een een tamron 28-75 die ik gebruik als portretlens.

                      Ik hoor uit dit topic dus vooral dat beide werelden moeilijk te verenigen zijn...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Tamron 90mm macro + portret?

                        Je kan best een macrolens als portretlensgebruiken, maar dan zal het resultaat even door ps moeten.
                        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Tamron 90mm macro + portret?

                          Even gezcoht op youtube... hier misschien een interessant filmpje?..
                          Vind dat hier wel enkele goede portretjes bij zitten. vb op 1.25 en 1.37 ...
                          Comment maar als dit volgens jullie niet zo is..

                          Comment


                          • #14
                            Re: Tamron 90mm macro + portret?

                            Dat lijkt me ook, volgens mij kun je niet veel verkeerd doen met die Tamron 90, die 28-75 die je al hebt is trouwens een prima portretlens, hoewel je mss soms wel nog grotere diafragma's mist, maar dat is ook persoonlijk natuurlijk, en afhankelijk of je op locatie of in de studio werkt.
                            Eigenlijk vind ik 'scherpte' nogal een onduidelijk begrip, eigenlijk gaat het om de hoeveelheid detail die een lens geeft in combinatie met het contrast, zowel algemeen als microcontrast. Goede macro- en portretlenzen geven wsl ongeveer dezelfde hoeveelheid detail, enkel het contrast van marcolenzen zal meestal hoger liggen.
                            Je kunt altijd eens experimenteren met er een oud filtertje voor te draaien met vaseline aan de randen, zo deden ze dat naar het schijnt vroeger ook om zachtere beelden te krijgen, moet ik zelf ook eens proberen trouwens
                            Sony α7, 28-70 | Canon FD 20 2.8, 24 2.8, 35 2.8 TS, 50 3.5 M, 55 1.2 ASPH, 100 2.8, 200 2.8, 300 4 L, 500 8 Reflex | CZ 35 2.8, 50 1.7, 135 2.8 | Rokkor 58 1.2 | Vivitar S1 90 2.5 | Nikkor 105 1.8 | Takumar 50 1.4, 55 1.8, 135 2.5 | Tair 300 4.5...

                            Comment


                            • #15
                              Re: Tamron 90mm macro + portret?

                              hallo ook al eens gedacht aan de tokina AT-X 100 PRO D F2.8 is ongeveer dezelfde prijs,
                              ik heb deze nu een paar maanden en ben hier heel tevreden over, heel scherp en ook heel mooie portret foto's de reviews over deze lens zijn heel goed mischien het overwegen waard. Welke je ook kiest veel plezier met je aankoop .
                              groetjes jan.
                              Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

                              Comment

                              Working...
                              X