Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[hulp] 2de lens voor Sony a700

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• [hulp] 2de lens voor Sony a700

Hallo iedereen,

In augustus 2009 kocht ik m'n eerste dSLR, de Sony a700 met kitlens 18-70/3.5-5.6, waarmee ik nu bijna anderhalf jaar met plezier fotografeer. M'n broer heeft de a350, en had daarbij ook nog de 55-200mm lens die ik af en toe gebruikte. Nu zou ik echter graag zelf een gelijkaardige lens aanschaffen, maar kan daarbij wel wat hulp gebruiken!

Gebruik: hetzelfde waarvoor ik de 55-200 gebruikte; hoofdzakelijk een groter zoombereik, al gebruikte ik hem ook wel eens om makkelijker natuur/macrofoto's te maken (met een mooiere dof en zonder te dicht te moeten komen). Af en toe ook mensen (aangezien zoom het makkelijker maakt hen spontaner te fotograferen op bvb.trouw/doop/enz.).
    Budget: ik heb al enkele andere topics gelezen en merk dan altijd dat er meestal dure lenzen worden voorgesteld aangezien je beter even spaart en dan meteen een goede lens koopt van 500 tot 1000 euro of zelfs meer. Dit is echter op dit moment volledig buiten m'n budget als amateurfotograaf/student. Akkoord, voor kwaliteit betaal je, maar ik heb geen probleem om een lens aan te schaffen die kwalitatief iets minder is voor een schappelijke prijs.

Daarom heb ik zelf al wat uitgekeken, en ontdekt dat je naast de Sony-lenzen ook pakweg Sigma en Tamron kunt gebruiken. Heb me hierbij gebaseerd op deze keuzehulp.

Nu heb ik gemerkt dat de standaard zoomlensen (bvb. 18-250mm) een stuk duurder zijn dan telezoomlensen (bvb. 70-300mm). Is dit omdat je dan maar één lens nodig hebt? Voor mij is het geen probleem om af en toe om te wisselen, en aangezien m'n huidige kitlens 18-70mm is, is het misschien best om in de richting van 70-300mm te zoeken?

Daarbij had ik de volgende gezien:
    Tamron 70-300mm f/4,0-5,6 Di LD Sony
    Sigma DG 70-300mm f/4.0-5.6 Macro Sony
    die een stuk goedkoper zijn dan de Sony-lenzen en andere duurdere modellen.

Nu ken ik er echter niet veel van (weet bvb. niet of je beter voor Tamron of Sigma gaat), en had dan ook graag jullie mening gehoord.

Alvast bedankt!

edit: Heb nog even verder gelezen en denk wel dat de Tamron een betere keuze is dan de Sigma; op Dyxum krijgt deze bvb. een significant hogere score (ook al is ze raar genoeg goedkoper). Enige minpuntjes die ik tot nog toe heb gevonden zijn dat ze wat traag zou focusen, maar al bij al is dit voor mij geen zo'n groot probleem denk ik. Langs de andere kant lijkt de Sony 55-200mm mss een betere keuze, aangezien deze meer compatibel zou zijn (qua sensor en zo) met m'n a700?
    Last edited by Jovac7; 27 november 2010, 20:32.
    α // Sony α700 - DT18-70mm F3.5 // imagination & ambition

Re: [hulp] 2de lens voor Sony a700

Oorspronkelijk geplaatst door Jovac7 Bekijk bericht
    Nu heb ik gemerkt dat de standaard zoomlensen (bvb. 18-250mm) een stuk duurder zijn dan telezoomlensen (bvb. 70-300mm). Is dit omdat je dan maar één lens nodig hebt? Voor mij is het geen probleem om af en toe om te wisselen, en aangezien m'n huidige kitlens 18-70mm is, is het misschien best om in de richting van 70-300mm te zoeken?

Daarbij had ik de volgende gezien:
    Tamron 70-300mm f/4,0-5,6 Di LD Sony
    Sigma DG 70-300mm f/4.0-5.6 Macro Sony

edit: Heb nog even verder gelezen en denk wel dat de Tamron een betere keuze is dan de Sigma; op Dyxum krijgt deze bvb. een significant hogere score (ook al is ze raar genoeg goedkoper). Enige minpuntjes die ik tot nog toe heb gevonden zijn dat ze wat traag zou focusen, maar al bij al is dit voor mij geen zo'n groot probleem denk ik. Langs de andere kant lijkt de Sony 55-200mm mss een betere keuze, aangezien deze meer compatibel zou zijn (qua sensor en zo) met m'n a700?
    In jouw geval zou ik gerust voor die Tamron durven te gaan, voor die prijs is dat al een zeer behoorlijk objectief. Een kennis van mij heeft er zo eentje, wel voor Canon, maar dat type
    waar je wel moet op letten:
    gebruik liefst niet de alleruiterste zoomstanden , werkt wel maar veelal krijg je meest vervorming, dus bv ipv te zoomen tot 300 mm heb je gewoonlijk beter resultaat op 280 mm , op de uiterste standen kennen zelfs de meeste duurdere zoomobjectieven dat probleem. Wat diafragma betreft, net hetzelfde verhaal, een paar stopjes dichtknijpen geeft gewoonlijk de betere resultaten. Vermijd ook de hele kleine openingen.
    De meeste objectieven geven trouwens de beste resultaten op f8 of f11.
    De rest kan en mag allemaal, alleen ga je iets weg van het optimale.

Je hebt via Dyxum trouwens al een goede weg gevonden voor de Sony-camera's en objectieven !

Succes
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Als je iets kwalitatiefs maar toch niet te duur zoekt in de richting van 70-300mm, dan zou ik zonder twijfel een tweedehands Minolta 100-300 D Apo kopen.
      Qua verhouding prijs/kwaliteit is deze lens heel moeilijk te kloppen.

voorbeeldje op marktplaats
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Vergeet de beercan niet! (70-210, en daarbovenop nog eens een constant diafragma van f4) Een lens die mij nog nooit in de steek heeft gelaten, scherp, geweldige kleuren, en ja, gewoon de beercan! Ik heb die indertijd voor 200 euro tweedehands gekocht, een van de betere fotografiekoopjes in mijn leven.
        "The day we stop looking, Charlie, is the day we die" - Al Pacino, Scent of a Woman
        website fotoblog

Comment

Ja de Beercan is een mooie...die zou je nu al voor 120-150 EUR moeten kunnen krijgen. Ik heb die met veel plezier op mijn 700 gebruikt...(oh zo mooie kleuren en bokeh !)... de 700 is weg en heb getwijfeld de Beercan ook weg te doen, maar hij bijft

gr. Francois
          BD1769NL, Sony A850, glas 16 - 400mm, Canon G9, statieven, studioflitsset etc. en mijn MacBook Pro I5
          Flickr of Mijn Website

Comment

Heb zeker geen schrik om tweedehands te kopen, je zal er je veel profijt mee doen.

Veel lenzen die tweedehands aangeboden worden zijn praktisch nog nieuw.

Sven
            Sony A58 met glas, Fuji X-E1
            Portaal : http://users.pandora.be/sven_df/
            Vanaf 8/8/2007 : vernieuwde fotosite met macro-gedeelte

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
              Als je iets kwalitatiefs maar toch niet te duur zoekt in de richting van 70-300mm, dan zou ik zonder twijfel een tweedehands Minolta 100-300 D Apo kopen.
              Qua verhouding prijs/kwaliteit is deze lens heel moeilijk te kloppen.
              eigenlijk het beste advies
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

Comment

Eerst en vooral bedankt voor de snelle, vriendelijke en informatieve reacties iedereen!

Na nog wat te hebben rondgekeken en gebaseerd op jullie input twijfel ik tussen de volgende:

Nieuw:
                1.) Tamron 70-300mm f/4,0-5,6 Di LD Sony
                Dyxum Rating: 4.07
                + goedkoop (139 euro + heb waardebon van 20 euro + gratis UV-filter)
                + sluit perfect aan bij huidige 18-70mm
                - uiterste zoomwaarden leveren geen al te best resultaat op

Tweedehands:
                1.) Minolta Beercan 70-210mm
                Dyxum rating: 4.56
                + goede aanvulling op 18-70mm
                + wordt overal aanbevolen
                - niet makkelijk te vinden omwille van status

2.) Sony DT 55-200mm f/4-5.6
                Dyxum rating: 4.21
                + "officiële" Sony Alpha-lens, goeie compatibiliteit
                + goeie tweedehandsprijs (minder dan 100 euro)
                - minder goede score dan de beercan en iets minder bereik
                - sluit minder goed aan op de 18-70

3.) Minolta AF 100-300/4,5-5,6 APO (D)
                Dyxum rating: 4.49
                + goeie specs, groot bereik
                - meteen een stuk duurder, ook tweedehands (250-300 euro)
                - niet zo vaak te vinden

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Daarnaast had ik nog de volgende twee vraagjes (sorry voor al die vragen):
                1.) Kloppen de scores op Dyxum een beetje? Wat ik daarmee bedoel is het volgende: soms wordt wel eens gezegd dat kitlensen van geen al te beste kwaliteit zijn. Mijn huidige kitlens (Sony 18-70) scoort bvb. inderdaad niet al te goed (3.45). Is het een goed idee om deze te vervangen door een oudere Minolta lens (vaak uit de jaren 1980 of begin 1990) gebaseerd op het feit dat deze op Dyxum een betere score hebben?

2.) Daarmee samenhangend: je vindt soms makkelijker andere versies van de Minolta 70-210 (niet f4 beercan, maar bvb.f3.5/4.5) die een iets mindere, maar nog altijd best goede score krijgen. Is deze dan ook de moeite waard, of baseer ik mij als leek teveel op die scores?

Alvast bedankt voor de hulp!

Comment

Mijn huidige kitlens (Sony 18-70) scoort bvb. inderdaad niet al te goed (3.45). Is het een goed idee om deze te vervangen door ...
                  De opvolger, de 18-55mm, is al meteen een stuk beter en voor 50€ heb je die nieuw.
                  Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                  Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Daarnaast had ik nog de volgende twee vraagjes (sorry voor al die vragen):
                    1.) Kloppen de scores op Dyxum een beetje? Wat ik daarmee bedoel is het volgende: soms wordt wel eens gezegd dat kitlensen van geen al te beste kwaliteit zijn. Mijn huidige kitlens (Sony 18-70) scoort bvb. inderdaad niet al te goed (3.45). Is het een goed idee om deze te vervangen door een oudere Minolta lens (vaak uit de jaren 1980 of begin 1990) gebaseerd op het feit dat deze op Dyxum een betere score hebben?

2.) Daarmee samenhangend: je vindt soms makkelijker andere versies van de Minolta 70-210 (niet f4 beercan, maar bvb.f3.5/4.5) die een iets mindere, maar nog altijd best goede score krijgen. Is deze dan ook de moeite waard, of baseer ik mij als leek teveel op die scores?

De scores op zich moet je met een heel pakje zout nemen (minstens 500 gr. om goed te zijn ).
                    De reviews op zich zijn interessant omdat ze aangeven waar er een zwak of sterk punt van een lens zit. Als iedereen meldt dat een lens volopen slechts een wazig, onbruikbaar beeld geeft, dan moet je ze dus niet kopen voor de scherpte. De quotering is echter compleet subjectief, dus heb ikzelf daar geen enkele waarde aan.

De 70-210/3.5-4.5 is ook vrij goed hoor, op sommige vlakken beter dan de beercan, en een pak goedkoper dan die laatste.
                    Ik ken iemand die tot voor kort deze recentere 70-210 regelmatig gebruikte voor trouwreportages, en met succes.

De beercan vind ik persoonlijk meer een hype, nogal overroepen wat kwaliteit betreft, en bijzonder onhandig bij de langere uitstap vanwege het gewicht en de omvang (er rekening mee houdend dat het slechts om een 70-210-bereik gaat). De beeldkwaliteit is goed op sommige vlakken (scherpte en kleur) maar laat redelijk wat steken vallen op andere vlakken...

Een Minolta 100-300 D Apo is een veel recenter ontwerp en levert heel wat betere prestaties (snellere AF, betere beeldkwaliteit, eveneens uitstekende bouw, veel lichter en compacter, interessanter bereik wat mij betreft), maar is inderdaad duurder tenzij je ergens een koopje op de kop kan tikken.

Wat de Tamron betreft: je zegt het zelf al hé. Goedkoop, maar niet denderend op de uitersten, en waar denk je dat de meesten de lens gebruiken ? Inderdaad: de uitersten, of in de geval het stuk van 250 tot 300mm.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Bedankt voor het antwoord. De Minolta 100-300 vind ik echter niet zo heel veel tweedehands (een stuk of 2-3) en die is inderdaad wat duurder (niet onder de €250). De 70-210/3.5-4.5 blijkt na contact met de verkoper de (kwalitatief toch een stuk minder denk ik) 4.5-5.6 te zijn, dus die valt eigenlijk ook wat weg. Voeg daarbij dat ik nu ook m'n twijfels heb gekregen over m'n kitlens waar ik al anderhalf jaar mee foto's neem (18-70) en ik twijfel eigenlijk nog hoofdzakelijk tussen twee opties:

Optie 1:
                      - Sony 18-70 inwisselen voor (nieuwe) 18-55 die beter zou presteren
                      - Combineren met tweedehandse Sony 55-200
                      Kost me €115-€130

Optie 2:
                      - Sony 18-70 houden
                      - Toch gaan voor de Tamron 70-300, aangezien de resultaten bij goed licht al bij al nog meevallen (volgens enkele sample foto's en flickr) en ik m'n foto's doorgaans toch een stuk bewerk nadien; eventuele chromatische abberaties en dergelijke neem ik er dan maar bij voor die prijs
                      Kost me €119

Prijzen zijn dus hetzelfde, maar in het eerste geval heb ik ook een betere lens voor korter bereik; al vind ik het ergens een beetje raar om de ene kitlens in te wisselen voor de andere, maar dat is hoofdzakelijk omdat ik in die klasse niet echt een alternatief ken. Langs de andere kant heb ik met de Tamron een stuk meer bereik, ook al boet de kwaliteit er wel bij in...

Nooit gedacht dat kiezen zo moeilijk kon zijn!!

Comment

Bedankt voor het antwoord. De Minolta 100-300 vind ik echter niet zo heel veel tweedehands (een stuk of 2-3) en die is inderdaad wat duurder (niet onder de €250). De 70-210/3.5-4.5 blijkt na contact met de verkoper de (kwalitatief toch een stuk minder denk ik) 4.5-5.6 te zijn, dus die valt eigenlijk ook wat weg. Voeg daarbij dat ik nu ook m'n twijfels heb gekregen over m'n kitlens waar ik al anderhalf jaar mee foto's neem (18-70) en ik twijfel eigenlijk nog hoofdzakelijk tussen twee opties:

Optie 1:
                        - Sony 18-70 inwisselen voor (nieuwe) 18-55 die beter zou presteren
                        - Combineren met tweedehandse Sony 55-200
                        Kost me €115-€130

Optie 2:
                        - Sony 18-70 houden
                        - Toch gaan voor de Tamron 70-300, aangezien de resultaten bij goed licht al bij al nog meevallen (volgens enkele sample foto's en flickr) en ik m'n foto's doorgaans toch een stuk bewerk nadien; eventuele chromatische abberaties en dergelijke neem ik er dan maar bij voor die prijs
                        Kost me €119

Prijzen zijn dus hetzelfde, maar in het eerste geval heb ik ook een betere lens voor korter bereik; al vind ik het ergens een beetje raar om de ene kitlens in te wisselen voor de andere, maar dat is hoofdzakelijk omdat ik in die klasse niet echt een alternatief ken. Langs de andere kant heb ik met de Tamron een stuk meer bereik, ook al boet de kwaliteit er wel bij in...

Nooit gedacht dat kiezen zo moeilijk kon zijn!!
                        Eigenlijk heel simpel, toen ik je topic las, was mijn gedachte meteen je optie 1
                        Gaat wel iets meer dan 130 euro zijn lijkt me...

Comment

duidelijk optie 1:
                          de SAL1855 vind je voor 39 euro nieuw (als kitlens, dus zonder doos en met een plastic achterdopje, wel verpakt en met papieren etc)
                          de SAL55200 vind je tweedehands voor ca 100 euro, of ik dacht 170 voor een nieuwe SAL55200SAM

op eBay (UK) is de Minolta 70-210 F3.5-4.5 zeker te vinden (en recenter en goedkoper dan de originele beercan; enkel bij 70 mm laat die steken vallen)
                          Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Working...
                          X