Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

35mm f1.8 vs kitlens 18-105

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• 35mm f1.8 vs kitlens 18-105

ik heb me gisteren de 35mm f1.8 afs bijgekocht als compact lichtsterk lensje , nu heb ik daarnet beide lensjes op mijn statief gezet en een foto genomen alle bij op
    f4 1.4sec iso2000 niet echt een geweldige combinatie maar tis al laat en ni veel licht binnen en wou is vergelijken.
    nu vind ik persoonlijk de foto met de kitlens net iets beter , is dit normaal? dacht dat die vaste brandpunt lenzen zoizo een stuk scherper waren om kan het onder deze ompstandigheden toch zijn dat de kitlens daadwerkelijk beter presteert en heb ik gewoon een slechte vergelijkingstest gedaan?
    foto's genomen met een d7000 maar dat is mssn niet zo belngrijk.

Re: 35mm f1.8 vs kitlens 18-105

Ben je er zeker van dat je op het juiste punt hebt scherpgesteld, als het onderwerp vrij dicht bij de camera zit dan heb je op f4 niet veel scherptediepte.
    Heb je de zelfontspanner (timer) gebruikt, of een afstandsbediening?
    Bij 1,4 seconden krijg je bij de minste camerabeweging bewegingsonscherpte, als je dan op de ontspanknop drukt is de kans groot dat de foto daardoor onscherp wordt.

Maar het is ook mogelijk dat de lens niet juist focust, dat kan je controleren door zo een testfoto te maken:

camera op statief, maak de foto met de grootst mogelijke diafragma-opening, het onderwerp waarop de camera heeft scherpgesteld moet het scherpst op de foto staan, gebruik alleen het centrale AF-punt voor de test.
    Als de camera een AF-correctie heeft, dan kan je aan de hand van zo'n foto de camera callibreren zodat die toch juist focust als je die lens gebruikt (de camera corrigeert dan elke keer de AF als je die lens gebruikt).

Een andere mogelijkheid is dat de camera te dicht bij het onderwerp stond, en dat de kitlens dichterbij kan scherpstellen dan de 35mm f1,8.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Ik kan niet zo veel met je vraag zonder de testfoto's te zien. Normaal gesproken zou de 35mm lens beter moeten zijn.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

Comment

ga het vandaag nog eens proberen met normale (buiten) belichting en zal hier dan de foto's zetten , maar heb de indruk dat hij inderdaad soms faalt in wat ik scherp wil en wat er scherpste uitkomt.
        en hoe bedoel je dan met dit te calibreren? gewoon door zelf het scherpstelpunt naast datgene wat ik wil te nemen of kan je de camera echt opnieuw calibreren?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hansadriaens Bekijk bericht
          ga het vandaag nog eens proberen met normale (buiten) belichting en zal hier dan de foto's zetten , maar heb de indruk dat hij inderdaad soms faalt in wat ik scherp wil en wat er scherpste uitkomt.
          en hoe bedoel je dan met dit te calibreren? gewoon door zelf het scherpstelpunt naast datgene wat ik wil te nemen of kan je de camera echt opnieuw calibreren?
          Bij de meeste recente DSLR's heb je de mogelijkheid om de camera te calibreren als de lens front of backfocus heeft. Gewoonlijk kan je tot 20 lenzen op die manier corrigeren.
          De camera past dan de AF aan als je die lens weer gebruikt.

Ik heb geen handleiding van de D7000, dus kan ik ook niet opzoeken of die functie in jouw camera zit.

Maar ik denk dat je best eerst wat meer testfoto's maakt in betere omstandigheden, dan kan je ook controleren of de foto voor of achter het scherpstelpunt scherp is.
          Als de scherpte voor het scherpstelpunt zit dan is dat frontfocus, zit de scherpte meer naar achter, dan is dat backfocus.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

Comment

ja de termen ken ik maar met de vorige camera/lens geen last van gehad dus nog nooit niet moeten aanpassen, maar alleszinds al goed om te weten dus zal ik indien nodig mijn handleiding is doornemen over dat calibreren.

en zo leren we weer iets bij, bedankt.
            over een uurtje nog wat testen en dan horen jullie het!

Comment

In de D7000 zit volgens mij inderdaad om lenzen AF te regelen.
              Mogelijkheid om AI lenzen te gebruiken ook. Heeft zelfs het nokje voorzien
              en vermelding in de soft van de AI-lensgegevens
              Succes
              Leo
              lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

Comment

Het zou mij ook verwonderen dat de 18-105 scherper is dan de 35mm.
                Ik heb de 50mm en 85mm f 1.8 en die zijn beiden retescherp.Ik betwijfel of je een lens kan calibreren op de D 7000.

mvg Yves.
                What you see is what you get

Comment

"• 39 area (9 cross type) TTL phase detection with AF fine tuning*"

Deze staat maar een trede onder de D300S op de Nikontrap (om het zo te zeggen) hé . Mij verbaast het niet...
                  Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

Comment

Alleen als je niet weet hoe hoog die trede is, weet je nog weinig
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
                      Ik betwijfel of je een lens kan calibreren op de D 7000.
                      Lenzen calibreren op de D7000 is absoluuut mogelijk.
                      Menu setup, 14de item: AF-fijnafstelling. Er kunnen tot 12 objectieven gecalibreerd worden.
                      Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                      Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Wat is eigenlijk het juiste gebruiksdomein van een 35mm f/1.8 lens? Ik lees hier toepassings als straatfotografie. Maar gaat men buiten op straat zijn lens volledig openzetten met als bijkomend gevolg een zeer geringe scherptediepte? Ik begrijp dat men een geringe scherptediepte wil voor een portret, maar portretfotografie vraagt dan weer klaarblijkelijk om een grotere brandpuntsafstand. enfin, ik zie niet direct waar precies ze haar voordeel kan bewijzen, of is ze echt zoveel scherper dan bvb een 18-55 kitlens?

Comment

Met die dunne scherptediepte kun je één persoon eruit laten springen bv.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DeeWee Bekijk bericht
                            Wat is eigenlijk het juiste gebruiksdomein van een 35mm f/1.8 lens? Ik lees hier toepassings als straatfotografie. Maar gaat men buiten op straat zijn lens volledig openzetten met als bijkomend gevolg een zeer geringe scherptediepte? Ik begrijp dat men een geringe scherptediepte wil voor een portret, maar portretfotografie vraagt dan weer klaarblijkelijk om een grotere brandpuntsafstand. enfin, ik zie niet direct waar precies ze haar voordeel kan bewijzen, of is ze echt zoveel scherper dan bvb een 18-55 kitlens?
                            Het zijn vooral de beperkte afmetingen en de brandpuntsafstand die haar geschikt maken voor straatfotografie. Je blijft er iets onopvallender mee.

En het diafragma kan je dichtknijpen hé, dit ifv het resultaat dat je wenst.
                            Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
                            Fujifilm X100V - Sony RX100M3

Comment

Voor straatfotografie is zo'n 35 mm lensje iets kleiner en onopvallender. Zelf heb ik een
                              redelijk grote toeter, de 17-55 2.8 en dat is eigenlijk te dominant voor straatfotografie.
                              Dus heb ik me een 35 2.0 mm bijgekocht omdat dit het bereik is waar zich de meeste van
                              mijn foto's in situeren.
                              Nu is die 35 mm wel iets lichtsterker. Maar beiden op 35 mm en diafragma 2.8 dan heb ik
                              toch een beter resultaat met de 17-55. Bovendien is die sneller.

Comment

Working...
                              X