Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Goeie portret lens?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Goeie portret lens?

ik ben op zoek naar een goeie portret lens... heb er 2 gevonden miss kan iemand zegen welke beter is ...en waarom ... of als je beter weet

Canon EF 85mm f/1.8 USM

of

Canon EF 50mm f/1.4 USM
    Stijndesmedt.be
    Facebook me

Re: Goeie portret lens?

Zelf heb ik de 85mm 1.8 en zou niet anders willen. Je blijft op een veilige afstand van je onderwerp en toch heb je een lichtsterk objectief. Scherptediepte met een 85mm 1.8 of een 50mm 1.4 komt zeer dicht bij elkaar als je onderwerp even groot wordt gefotografeerd.
    Genieten doe ik in ieder geval als ik mijn lensje gebruik en niet alleen van mijn onderwerp.

Comment

Ben zelf begonnen met een 40D + EF50 1.4 (hoofd/schouders), minder krappe portretten.
      Scherp vanaf f2 + mooie scherptediepte, de 85 1.8 was voor binnen iets te krap op een cropcamera, maar is wel ideaal voor fullframe.

U heeft niets over uw camera of budget vermeld, maar de 3 beste portretprimes zijn : EF 85 1.2L, EF 100 2.8L, EF 135 2L.
      Qua zooms de 28-70 2.8L, 24-70 2.8L, 70-200 f2.8L IS.

Sigma is ook veel verbeterd qua portretlenzen met hun 50 1.4 en 85 1.4.
      Last edited by PurePhotography; 25 november 2010, 18:16.

Comment

Mijn mooiste portretten maak ik met de EF 70-200 2,8, nooit aan gedacht of getwijfeld, hier een 85 mm prime voor in te zetten.
        Heb sedert 1 week de CZ 50mm 1,4 , en zonder te snel conclusies te willen trekken zou de deze mij wel naar een CZ 85mm 1,4 kunnen drijven. Maar eerst nog wat verder doen met de 50mm, die ook trouwens super portretjes maakt mooie kleuren en fijne boterhammen...
        alleen moet ik op FF te kort bij het gezicht kruipen.

Groet
        Marc
        Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door PurePhotography Bekijk bericht
          Ben zelf begonnen met een 40D + EF50 1.4 (hoofd/schouders), minder krappe portretten.
          Scherp vanaf f2 + mooie scherptediepte, de 85 1.8 was voor binnen iets te krap op een cropcamera, maar is wel ideaal voor fullframe.

U heeft niets over uw camera of budget vermeld, maar de 3 beste portretprimes zijn : EF 85 1.2L, EF 100 2.8L, EF 135 2L.
          Qua zooms de 28-70 2.8L, 24-70 2.8L, 70-200 f2.8L IS.

Sigma is ook veel verbeterd qua portretlenzen met hun 50 1.4 en 85 1.4.

'k heb een Canon 50D body en budget is 600€
          Stijndesmedt.be
          Facebook me

Comment

In dit geval de Canon 50 1.4 of Sigma 50 1.4 (hoofd/schouderportretten) of de 85 1.8 voor nog wat dichter (of evt latere geplande overstap op een fullframe camera).

Comment

De canon 50 1,4 usm heb ik en moet zeggen dat voor portret het een zeer goede lens is.
              ik vind de bokeh (wazigheid) vooral zeer mooi bij die lens.

Wel moet ik erbij vertellen dat op F1,4 de lens zeer moeilijk scherp te stellen is voor objecten dichtbij.
              Dat komt ook (deels) door de zeer kleine DOF op die waarde. Je zit er zo naast (DOF is maar een paar mm diep voor objecten dichtbij)
              Bij portret komt dat niet zo goed uit omdat het gezicht nu eenmaal groter is dan een paar mm Dus haal je daar veel beter resultaat vanaf +- F2 ingesteld.

Een ander feit is dat het manueel scherpstellen over een zeer groot bereik gaat.
              Ook vind ik dat scherpstellen een probleem is doordat je de DOF niet zo goed kan inschatten in de zoeker.

In donker ruimten kan je wel zeer goed werken met deze lens zonder flits natuurlijk op F1,4. Je kan dan nadien bijscherpen in software, echt top is het niet, maar het creeerd mogelijkheden die je anders niet hebt.

Met 50mm kan je ook zeer veel fotograferen, ik bedoel daarmee dat em inzetbaar is voor veel verschillende onderwerpen van landschappen, portretten, familiekiekjes, klein objecten (juwelen bv), optredens, ... 80mm is dan net iets te smal, en 35 dan weer te breed om zo algemeen te zijn.

Comment

Ik heb beide lenzen en verkoop deze.
                Ik schakel over van de Canon 400D naar een Panasonic Lumix GF1 met 20 mm lens omwille van het gewicht en de omvang. (wil niet meer sleuren met rugzak)
                Het zijn beide prachtige portretlenzen. Dat heb je al kunnen lezen in de reacties.
                Canon EF 50 1.4 aangekocht op 7/1/2010 (dus nog meer dan een jaar garantie) mag weg voor 245 Euro. (nauwelijks gebruikt trouwens)
                Canon EF 85 1.8 aangekocht 12/2/2007 mag weg voor 255 Euro. Perfecte staat.
                Te bezichtigen en te proberen en af te halen in Boechout tussen Antwerpen en Lier.
                0497/40.32.42 of eddy.alewaters@telenet.be
                Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

Comment

Working...
                X