Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Scherptediepte

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Scherptediepte

Hallo,
    Ik ben een beginnend hobbyfotograaf en probeer alles te leren via internet,ik heb zojuist gelezen (zie FOTO)Met diafragma f/9 op 38mm is het beeld van voor tot achter scherp en mijn vraag is dan heeft het dan ook nut als je bv. een diafragma van f/22 zou gebruiken op deze foto .En hoe zie je op een 3inch scherm als alles scherp staat is daarom niet beter om een grotere f waarde te gebruiken of niet,je zal dan niet meer uit de hand kunnen fotograferen maar met een statief.Alle kritiek of hulp is welkom.
    mvg

GERRIT

Re: Scherptediepte

Allereerst, Gerrit: met welk toestel is deze foto genomen?

Comment

Dit stond nergens vermeld.

Comment

Hallo Dre dit is de site waar ik de foto vandaan haal http://www.digitalefotografietips.nl...sus/diafragma/

Comment

Zo komen we niet echt vooruit he, Gerrit.
          deze foto kan dus evengoed met een pocketje gemaakt zijn?
          daarmee heb je namelijk een veel grotere scherptediepte op éénzelfde diafragma als op een DSLR, vandaar.

Comment

Ten eerste, het is muggenziften, maar regels zijn regels...

Je mag deze foto hier niet plaatsen. Enkel foto's door jezelf genomen mag je op het forum plaatsen. Deze foto mag wel achter een linkje geplaatst worden in dit topic.

Ten tweede...nee, het heeft geen nut om je diafragma nog verder dicht te knijpen als f9 voldoende zou zijn om alles van begin tot eind scherp te hebben. Scherper als scherp kan namelijk niet. Daarnaast zal elke lens minder goed gaan presteren als je ze te ver dichtknijpt en zul je, zoals je zelf al zegt...aan te lange sluitertijden komen...je moet hier dan niet enkel met een statief werken, maar loopt bijvoorbeeld ook risico op bewogen delen van de foto, door bijvoorbeeld de wind (dit kan een mooi effect hebben, maar heeft dit meestal niet).

Je scherpte beoordelen op een 3 inch scherm gaat redelijk, je moet dan enkel wel even inzoomen...
            Mijn objectieven zijn all round...

Comment

Je moet alles in gemiddelden gebruiken, als je de foto maakt op 22 zal die niet zo scherp zijn als ie gemaakt word op 11 bv, dat kan je zien in de testen van het gebruikte objectief ,welk diafragma de beste scherpte heeft en vanwaar hij slechter word, een diafragma word gebruikt in functie van de foto , als je bv een portret maakt van iemand zal je weer een groter diafragma (kleiner getal) moeten gebruiken ,je kan kiezen voor voledig open of 1 stop dicht gedraait, daar heef ik de voorkeur aan ,omdat je bij voledig open heel weinig scherptediepte hebt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GERRIT 1969 Bekijk bericht
                Hallo,
                Ik ben een beginnend hobbyfotograaf en probeer alles te leren via internet,ik heb zojuist gelezen (zie FOTO)Met diafragma f/9 op 38mm is het beeld van voor tot achter scherp en mijn vraag is dan heeft het dan ook nut als je bv. een diafragma van f/22 zou gebruiken op deze foto .En hoe zie je op een 3inch scherm als alles scherp staat is daarom niet beter om een grotere f waarde te gebruiken of niet,je zal dan niet meer uit de hand kunnen fotograferen maar met een statief.Alle kritiek of hulp is welkom.
                mvg

GERRIT
                Ik ga er van uit dat het hier in het voorbeeld om een dslr gaat ..omdat je bij een compact camera zelden meer dan f8 kan instellen . Bij 38mm en f9 haal je volgens de tabelletjes en dof calculatoren scherpte diepte vanaf ong. 3 meter tot op oneindig(bij een fullframe camera en 4.25m voor een crop body). Als 3 meter voor u de nabije voorgrond betekend dan heb je reeds voldoende aan f 9. Als je echter scherpte diepte wil van op een halve meter(heel nabije voorgrond) tot op oneindig....zal je zelfs met f22 dit niet halen met een 38mm objectief.
                Last edited by RUPSELKOPKE; 23 november 2010, 08:57.
                Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

Comment

Fujifilm’s GFX Eterna brings medium-format detail and classic film aesthetics to digital cinema.

grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

......
                    Last edited by pieke; 30 december 2013, 20:46.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                      En daar steekt ook het diffractie monstertje weerom zijn kop op.
                      Diffractie is vele malen minder zichtbaar dan onscherpte door te weinig scherpte diepte.Stukken van een foto die buiten focus liggen door de keuze van een te grote lensopening dat zie je direct.......het kleine beetje verlies van scherpte door een te kleine opening dat ga je onder een loep moeten zoeken.Ik heb zo lang ik reeds lid ben op BD nog nooit de opmerking bij één van mijn foto's gehad in de zin van " potverdekke jij hebt wel enorm veel diffractie in je foto..........Wat je wel regelmatig hoort bij een foto is de opmerking "de voorgrond lijkt me onscherp".
                      Ik durf hier best een paar voorbeeld foto's naast elkaar posten. Bijvoorbeeld een uitsnede uit het midden van een foto ......één ervan maak ik op diafragma f8 en ééntje op f 16 of meer. Ik durf te wedden dat er hier geen levende ziel het verschil zal zien.Indien ik daarna een uitsnede van één van de hoeken van de foto laat zien ga je wel verschil kunnen zien.....maar geen diffractie, doch een stuk van de foto welke buiten focus zat door geringe scherpte diepte. Er is wel degelijk verlies van scherpte door diffractie...maar je zult het pas beginnen zien op supergrote prints of bij 100% vergrotingen op je pc scherm.......en dan ook alleen maar indien je twee exact dezelfde foto's naast elkaar kunt leggen ter vergelijking.
                      Zelf heb ik er helemaal geen probleem mee om dicht te knijpen tot f22-f25 indien ik bv buiten veel scherpte diepte ook nog de sluitertijd wil verlengen.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                        En daar steekt ook het diffractie monstertje weerom zijn kop op.
                        ---------------------
                        Zelf heb ik er helemaal geen probleem mee om dicht te knijpen tot f22-f25 indien ik bv buiten veel scherpte diepte ook nog de sluitertijd wil verlengen.
                        OK..maar dat hangt toch ook wel een beetje van de lens af?
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

Comment

Ik denk dat dat toch voor een beginnende liefhebber fotograaf beetje te moeilijk word
                          daarom dat ik het simpel wilde uitleggen

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            OK..maar dat hangt toch ook wel een beetje van de lens af?
                            grt,bouk.
                            Zeker....daarom dat je beter ook direct investeerd in goed materiaal als je echt gestoken scherpte wil in grotere afdrukken. Voor kleine afdrukken (10-15)of webfoto's maakt het erg weinig uit hoe de kwaliteit van je glas is.
                            Er zijn heel wat minder goeie objectieven die rond f8-f11( volgens velen de waardes waarop de meeste lenzen scherp zijn) slechter presteren qua scherpte dan een goed objectief op f16-f22.
                            Diffractie zal je zeker wel wat scherpte kosten.. maar niet in die zin dat je het echt kunt aanwijzen.....tenzij dat je enorm grote afdrukken wil maken. Het is net zo met isowaardes. Men raad aan beginnelingen altijd aan om de allerlaagste isowaarde in te stellen. Neen ! Je moet je isowaarde instellen aan de situatie en het beoogde resultaat.
                            Er is zeker verschil tussen bv iso 100 en iso 400 ........maar ik durf mijn hand er toch niet voor in het vuur steken dat je dat verschil zult zien op een middelgrote afdruk. Wanneer je gekozen hebt voor iso 100 is de kans veel groter op bewegingsonscherpte. Als ik moet kiezen voor een foto van een onderwerp dat helemaal onscherp op de foto staat of een wat hogere isowaarde waar dan wel iets meer beeldruis in zit maar waar het onderwerp er mooi scherp op staat...........dan kies ik toch voor het laatste.
                            Bij diffractie is het net zo...wil je een foto waar echt alles van vooraan tot achteraan tot in de puntjes mee in de scherpte diepte zit .....of wil je een opname waar het middengebied een ietsje scherper is (in een grote afdruk) maar waar de uithoeken van de foto grotendeels zichtbaar onscherp zijn. Indien het om landschappen of architectuur o.i.d gaat kies ik toch liever de eerste optie.
                            Last edited by RUPSELKOPKE; 23 november 2010, 22:05.

Comment

Maar dat is niet standaar bij iedere lens zo want de ene zal daar meer last van hebben dan de andere , daarom dat ze dat bijna altijd aangeven bij testen , ik heb lenzen die echt over het hele gebied slechter zijn

Comment

Working...
                              X