Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

AF / AF-D verschil

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• AF / AF-D verschil

Kan iemand mij eens vertellen wat het verschil is tussen een AF en AF-D lens (NIKON), altans praktisch gezien. Ik heb gelezen dat de af-d in tegenstelling tot de AF ook afstandsinformatie stuurt naar de camera, dit ten behoeve van de lichtmeting, voornamelijk icm met flash.
    Nu heb ik mijn 50mm AF 1.8 NON-D lens eens getest en ik heb nog geen omstandigheden ondervonden waar de belichting niet correct was, ook niet icm met mijn SB800 (zowel closeup flash als veraf).

Dus weet iemand in welk opzicht of omstandigheid die lenzen wél kunnen verschillen?

alvast bedankt!
    facebook

500px

Re: AF / AF-D verschil

"In 1996 introduceerde Nikon de AF-D-serie voor objectieven. Hoewel deze objectieven lijken op AF-objectieven, bevatten ze een codeerchip die informatie over de scherpstelafstand doorgeeft aan de camerabody. Deze informatie wordt gebruikt om de nauwkeurigheid van het lichtmeetsysteem en het flitssysteem te verbeteren. Camera's met geavanceerde 3D-matrixmeetsystemen vereisen AF-D-compatibele objectieven om deze technologie volledig te kunnen benutten. Alle huidige autofocusobjectieven van Nikon versturen afstandsinformatie naar compatibele camera's en zijn daarom AF-D-compatibel"
    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

Comment

Als je een object in de voorgrond hebt en een object in de achtergrond, zal je met een flitser en een d opbjectief een andere belichting krijgen, afhankelijk op welk object je focust. Bij een niet-d lens, zal de flitser iets harder moeten gokken, hoewel je wel ttl meting behoudt. In de praktijk voldoet standaard ttl met non-D objectieven in 99.9% van de gevallen. 't is meer marketing.

Ken Rockwell heeft er iets over geschreven: http://www.kenrockwell.com/nikon/nikortek.htm#afd
      De man zet hier nuttige info neer, maar overdrijft graag. Neem niet alles te letterlijk.
      Last edited by Teun_2; 15 november 2010, 01:26.

Comment

alvast bedankt!
        facebook

500px

Comment

Working...
        X