Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100L2.8IS macro voor indoor sport

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 100L2.8IS macro voor indoor sport

Naar aanleiding naar mijn zoektocht naar lichtsterker glas om judo te fotograferen heb ik mijn recente foto's eens onderzocht en tot de conclusie gekomen dat indien ik kort aan de mat geraak ik een bereik van 20-50 nodig heb, indien ik er verder vanaf zit een bereik van 85-130.
    Eerst was ik ervan overtuigd dat ik een 70-200 2.8 ging nodig hebben maar nu ben ik op een andere 'lichtsterkere' denkpiste geraakt. Voor hetzelfde geld kan ik ook een 35 2.0, een 50 1.4, een 85 1.8 en een 100 L2.8 IS of 135L2 aankopen.

Bij mijn keuze tussen de 85, 100 en 135 gaat mijn voorkeur uit naar de macro-lens, een betere all-in-one lens, maar minst lichtsterk.

Nu mijn vraag, is de 100L2.8IS macrolens snel genoeg (AF) om er indoor sportfoto's mee te kunnen maken ? (ervan uitgaande dat op dat moment 2.8 genoeg is)
    Iemand een voorbeeldfoto van indoor sport met deze lens ?

Groetjes,
    Rudi
    Fuji X - Less became more

Re: Canon 100L2.8IS macro voor indoor sport

Geen ervaring mee , maar ik ga dit topic zeker volgen want ik heb ook nog een paar vraagtekens op te lossen..
    grts Peter
    BD1754BE / Body & glass

Comment

nee, macrolenzen is niet buistersnel , door hun grote focusbereik gaan ze snel hunten

een 70-200 is zo gemakkelijk, zo snel en mooi zoom bereik

primes zijn lichtsterk en scherp maar tijdens een wedstrijd heb je geen tijd om 4 primes te gebruiken

deze jujistsu opnames werden gemaakt met 70-200 (nikkor)
      mijn website: www.devid.be - http://500px.com/devid - mijn blog

IMac/IPad/Mac Air 
      D700 - D300 - D70[IR] 8-500 mm

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
        primes zijn lichtsterk en scherp maar tijdens een wedstrijd heb je geen tijd om 4 primes te gebruiken
        Is wel waar, maar bij aanvang van een wedstrijd weet je toch welke je al zeker niet kan gebruiken en dan schiet er nog maar 1 of 2 over. Kies daarvan de breedste en crop eventueel later je foto nog wat. Foute denkpiste ?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door rvrysen Bekijk bericht
          Is wel waar, maar bij aanvang van een wedstrijd weet je toch welke je al zeker niet kan gebruiken en dan schiet er nog maar 1 of 2 over. Kies daarvan de breedste en crop eventueel later je foto nog wat. Foute denkpiste ?
          dan zijn quasi al je foto's ongeveer dezelfde compositie

soms is het leuk ook eens een mooi closeup beeld te hebben van een grondgevecht....
          croppen kun je altijd maar steeds verlies van kwaliteit

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

Volgens http://www.photozone.de/index.php is de autofocus van de 100mm f2,8 L IS very fast, en die van de 70-200 f2,8 L IS II extremely fast.
            Daar scoort de 70-200 dus al beter.

Croppen is minder goed dan meteen de juiste beelduitsnede maken.
            Een breedhoek gebruiken en dan achteraf een stuk(je) van de foto gebruiken is niet zo goed voor de beeldkwaliteit.
            Met een zoomlens kan je dus meteen de juiste foto maken, en je moet ook geen lenzen wisselen (je hebt er tijdens zo'n wedstrijd waarschijnlijk ook geen tijd voor...).

Een 70-200 f2,8 L IS II is dus handiger dan een 85mm + 100mm + 135mm.
            Als er echt heel weinig licht is dan hebben de 85mm en de 135mm nog wel wat voordeel omdat ze lichtsterker zijn. Maar met een diafragma-opening die groter is dan f2,8 zal de scherptediepte wel heel beperkt zijn. Het wordt dan echt wel moeilijk om perfect te focussen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

Comment

Devid,

knappe foto's in je reeks (had je foto ook al in showcase sport gezien )

waar stond jij toen ? maw op hoeveel meter ?
              ik ben overtuigd van de kwaliteiten en gemak van een 70-200 maar vrees dat 't teveel tele is, meestal kan ik tot op een paar meter van de tatami komen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door devid Bekijk bericht
                dan zijn quasi al je foto's ongeveer dezelfde compositie
                op het eerste zicht zijn de meeste van jou Ju-Jitsu foto's ook met ongeveer hetzelfde brandpunt.

Ik zou toch voor de meest lichtsterke optie gaan. Een 85 f/1.4 haalt in dezelfde situatie toch sluitertijden tot 4x sneller, of 4x minder hoge ISO.

Als je tot aan de tatami kan komen is een 50mm waarschijnlijk ook al genoeg.
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  op het eerste zicht zijn de meeste van jou Ju-Jitsu foto's ook met ongeveer hetzelfde brandpunt.

Ik zou toch voor de meest lichtsterke optie gaan. Een 85 f/1.4 haalt in dezelfde situatie toch sluitertijden tot 4x sneller, of 4x minder hoge ISO.

Als je tot aan de tatami kan komen is een 50mm waarschijnlijk ook al genoeg.
                  met 85 mm en 1.4 is je scherpdiepte veel zeer gering zoals bart stelde.
                  voor concertfotografie kun je dit nog doen maar bij sport
                  Ik stond net echter de arbitrage. meestal tss 70 en 90 mm gebruikt maar een close up met 150-200 is mooi voor wat afwisseling

IMac/IPad/Mac Air 

Comment

gewoon de 100mm f2, 1 stop verschil en volgens mij ook nog goedkoper!

Comment

de 100L IS is een erg leuke lens, je krijgt veel lens voor (relatief gezien) weinig, door de macrofunctie natuurlijk een erg goede macrolens, maar ook als portretlens en vele andere zaken te gebruiken, de AF is best snel te noemen, alleen even opletten dat de lens niet elke keer de gehele focale afstand af moet leggen, simpel de boel even in de gaten houden en deze lens is best snel genoeg.

Maar, ik vind persoonlijk voor sportevenents een vaste lens erg lastig om te werken, een zoom geeft je iets meer creativiteit en flexibiliteit.
                      Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Ik denk dat je inderdaad moet rekening houden met de scherptediepte. Anders zal je enkel scherpe foto's hebben indien beide judoka's op dezelfde afstand staan, en dat is zelden het geval.
                        Ik fotografeer met 70/200 2,8L op een 50D (cropcamera) dus vanaf 112mm, en dat is vaak wel een beetje veel. Maar met full frame moet dit ideaal zijn.
                        Met een primelens lijkt me niet te doen. Dan moet je zo breed gaan...
                        Een judoka kan op 3m afstand zijn (of korter zelfs, buiten de mat) tot 10m. Dat verschil is veel te groot. Als je dat achteraf moet croppen, dan hou je niks kwaliteit over.

Mijn laatste reeks: https://picasaweb.google.com/JosSche...eat=directlink
                        Canon 50D EF70-200 2,8L, Tamron 17-50 2,8

Comment

Naar aanleiding naar mijn zoektocht naar lichtsterker glas om judo te fotograferen heb ik mijn recente foto's eens onderzocht en tot de conclusie gekomen dat indien ik kort aan de mat geraak ik een bereik van 20-50 nodig heb, indien ik er verder vanaf zit een bereik van 85-130.
                          Eerst was ik ervan overtuigd dat ik een 70-200 2.8 ging nodig hebben maar nu ben ik op een andere 'lichtsterkere' denkpiste geraakt. Voor hetzelfde geld kan ik ook een 35 2.0, een 50 1.4, een 85 1.8 en een 100 L2.8 IS of 135L2 aankopen.

Bij mijn keuze tussen de 85, 100 en 135 gaat mijn voorkeur uit naar de macro-lens, een betere all-in-one lens, maar minst lichtsterk.

Nu mijn vraag, is de 100L2.8IS macrolens snel genoeg (AF) om er indoor sportfoto's mee te kunnen maken ? (ervan uitgaande dat op dat moment 2.8 genoeg is)

Groetjes,
                          Rudi
                          Heel snel als je de focus in de buurt legt. Gebruik daarvoor de presets.

Als je de 100 macro kiest, neem dan geen 85, 135 of andere 100.
                          Ipv 35/2 zou ik ook naar 28/1.8 kijken. 35 is niet echt breed.
                          Last edited by Hocus Focus; 2 mei 2011, 18:15.

Comment

Groetjes,
                            Rudi
                            Die 100 L F/2.8 past niet helemaal in jouw ' lichtsterkere' denkpiste ......
                            Tenzij je echt gebruik denkt te maken van de macro-mogelijkheden van de 100 L zou ik kiezen voor of lichtsterke (F/1.8 - F/2.0) primes of de 70-200 F/2.8. Lichtsterkte versus flexibiliteit, altijd weer een lastige keuze ... Zo maar wat overwegingen:

- met name in donkere hallen is een stop winst de zeker moeite waard. ISO 3200 versus 6400 of 1/500 in plaats van 1/250 s, het kunnen net de verschillen zijn tussen een redelijke foto en een knappe plaat
                            - als je ook iets in het bereik van 20-50 mm nodig hebt, is een 70-200 niet toereikend als enige objectief
                            - 70-200 lijkt me voor een crop-toestel wat lang als je dicht langs het veld moet staan
                            - voor een foto-verslag waarbij je gedurende de dag iedereen wilt vastleggen is flexibiliteit (zoom) een zeer groot voordeel, maar als het niet erg is om bepaalde situaties te " missen" kan je met een prime ook een heel eind komen

Succes met je keuze ...

Comment

ik gebruik op mijn FF momenteel de 135 f2 voor het maken van foto's van Basket van m'n oudste zoon.

klik

basket foto's op eerste pagina vrijwel allemaal met deze lens.

de foto's zijn nogal zwaar jpg compressed, beeldkwaliteit gaat beetje verloren.

135 f2 is sneller dan de 70-200 f2.8 (1 stop) en ook scherpstelling én scherpte is zeker prima. (mijn 5D II zal eerde struikelblok zijn wat scherpstelling betreft).

Ik vind het in elk geval leuk om zoveel mogelijk licht te kunnen hebben. Het is waar dat de scherptediepte steeds smaller wordt, ik denk niet dat je met een 85 op 1.2 veel actie-shots maakt waar de scherpte exact ligt waar je ze wil. Ik heb ook een ander matglas gestoken om de scherpte beter te kunnen beoordelen (superprecision), juist omdat de scherptediepte zo kort wordt.

Qua compositie is basket helemaal anders dan judo, omdat het speelveld zoveel groter is. je krijgt automatisch verschillende composities.

De 70-200 2.8 II is een dijk van een lens, is flexibeler, weegt meer en is duurder.

groet, en succes,

Ch.
                              www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

Comment

Working...
                              X