Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

all-round lens voor 7D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• all-round lens voor 7D

hallo,

ik ben nog vrij nieuw hier op het forum, maar ben het toch al een tijdje aan het volgen.
    Momenteel bezit ik een bridge die aan het eind van zijn mogelijkheden zit. Voorbije jaar ook nog een cursus gevold en nu de kriebels goed te pakken gekregen. Daarom ben ik van plan om eerstdaags een canon 7D in konijnenberg te gaan halen. Mijn interesse gaat van portret, landschappen (reizen) tot natuurfotografie (vogels). Vooral voor dat laatste ben ik vrij zeker dat ik een 7D nodig zal hebben.

Nu twijfel ik nog wat betreft de lens of lenzen. Ik heb geen budget om nu al de duurste lenzen aan te schaffen, maar ik wil ook niet onderdoen tov de kwaliteiten van de 7D. Mijn budget voor lenzen bedraag 'slechts' maximum 800 euro. Kunnen jullie mij aanraden waar ik nu best mee start, rekening houdende met mijn interesses? Ik besef ook wel dat een 400mm of meer nu niet zal lukken, maar in de toekomst komt dat er wel van.

Alvast bedankt voor jullie wijze raad!
    Canon EOS 7D * Tamron 17-50mm f/2,8 * Canon EF70-200mm f/4 L IS USM * Novoflex Noflexar 400mm f/5,6 + 600mm f/8 fastfocus grip

Re: all-round lens voor 7D

De Bigma misschien? Dan heb je wel geen groothoek voorlopig. Deze gaat van 50mm helemaal tot 500mm en de meesten blijken hier niet ontevreden over te zijn...
    Canon EOS 7D + EOS 7/33 + Σ 30/1.4 + Canon 85/1.8 + Canon 17-40L + Canon 100-400L IS + 430EX + Leica M4-P + VC 35/1.7 + Leica Elmar 90/4

Comment

bedoel je dan de Sigma 50-500mm F4-6.3 EX DG RF Apo HSM C ?

Die lijkt mij niet zo lichtsterk te zijn en gaat al een stukje boven budget...
      Canon EOS 7D * Tamron 17-50mm f/2,8 * Canon EF70-200mm f/4 L IS USM * Novoflex Noflexar 400mm f/5,6 + 600mm f/8 fastfocus grip

Comment

50mm f1.8 (portret / reizen)
        70-200 f2.8 sigma of f4 Canon (vogels / portret)
        18-55 IS kitlens voor de rest?

evt. ipv de 70-200 een 80-400 Tokina voor de vogels.
        Mijn objectieven zijn all round...

Comment

200 mm is toch wat te weinig voor vogels ik heb de 100/400 op de 7D en is nog niet tele genoeg .Of ik sta te ver of de vogels zijn te klein.

Comment

inderdaad, je moet al veel geluk hebben om op een paar meter van een klein zangvogeltje te geraken voor een close-up met een 400mm. Maar zoals ik al zei, die 400mm of meer is iets voor later, nu wil ik starten met een mid-range en een 50mm (denk ik).

Comment

Ik ben aan het sparen om er een 7D bij te nemen (we vechten hier nogal om onze 50D)
              Ik denk daarop te starten met de Sigma 24-70mm F2.8 IF EX DG HSM.
              Op de 50D hebben we de sigma 17-70 2.8-4 os macro hsm en de 70-300 4-5.6 os.
              Over die combo ben ik best tevreden en geeft je een goeie bereik-prijs-kwaliteit verhouding. Zal ook op de 7 niet misstaan (misschien met de tele van canon).
              Dan is er ook de 15-85 standaard zoom nog, daar kan je dan nog de 50 1.8 bijnemen.
              Heb hier de Sigma 150-500 os hsm voor het langere werk

Comment

De juiste vogels op de goede plaats kiezen en je krijgt ze op 65mm beeldvullend op FF.
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

ok dit is nu niet bepaald de meest schuwe vogel aan onze kust om te fotograferen

Comment

Je lenzen zijn belangrijker voor het uiteindelijke resultaat en gaan ook langer mee, je moet daar 2 tot 3 keer meer aan geven dan aan je body (zonder te overdrijven)

Als je maar 800 EUR voor lenzen over hebt en toch met vogels wil beginnen zou ik geen 1200 EUR aan een 7D geven maar een tweedehands 40D kopen (ong 350 EUR), of een 50D voor ong 200 EUR meer
                    Daarbij een EF400 f/5.6 of een EF100-400, tenzij je goedkoop een Sigma 50-500 of 150-500 op de kop kan tikken en met dat gewicht wil rondlopen
                    Dan heb je nog wat over om je normaal of evt licht telebereik op te vullen met de reeds voorgestelde lenzen zoals de 18-55 IS kitlens, de 70-200 f/4 zonder IS, de 50 f/1.8

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                      Je lenzen zijn belangrijker voor het uiteindelijke resultaat en gaan ook langer mee, je moet daar 2 tot 3 keer meer aan geven dan aan je body (zonder te overdrijven)

Als je maar 800 EUR voor lenzen over hebt en toch met vogels wil beginnen zou ik geen 1200 EUR aan een 7D geven maar een tweedehands 40D kopen (ong 350 EUR), of een 50D voor ong 200 EUR meer
                      Daarbij een EF400 f/5.6 of een EF100-400, tenzij je goedkoop een Sigma 50-500 of 150-500 op de kop kan tikken en met dat gewicht wil rondlopen
                      Dan heb je nog wat over om je normaal of evt licht telebereik op te vullen met de reeds voorgestelde lenzen zoals de 18-55 IS kitlens, de 70-200 f/4 zonder IS, de 50 f/1.8
                      Ben ik mee eens...
                      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

Comment

Als je PRO wil gaan, dan ga ik ook mee in de redenering om eerst voor lenzen te gaan.

Pakweg 80/90 % van je mogelijkheden worden begrensd door de lenzen en niet door de body.
                        De 7D is een topper, daar twijfeld niemand aan, maar onthou dat je zelfs bij een "eenvoudige" 500D al met serieus lenzen moet afkomen om die uit te putten.
                        Onderschat de 500D en 550D bodys zeker niet!
                        Of tweedehands body zoals hier al voorgesteld ook.

Als je PRO wil gaan, dan zijn de lenzen eigenlijk het duurste deel van een aankoop en moet je bij kleiner buget afwegen voor wat je eerst gaat, of de body of een goei lens.
                        De meeste van ons doen het zo trouwens.

Bijna niemand is gek genoeg of vermogend genoeg om zomaar even duizenden euros op te hoesten.
                        Je moet dat opbouwen.

Persoonlijk denk ik dat je beter start met een poor mans body met kitlens en 1 degelijke lens al (of 2) naar gelang wat je nu het meeste boeid en in je buget past.

Van een degelijke lens heb je nooit spijt.
                        Als je lens een full frame is dan kan je die later zetten op een duurder body of een FF body.
                        Lenzen kopen is een investering, en die gaan lang mee.
                        Een allround lens bestaa eigenlijk niet. Je zal teveel moeten inboeten en de voordelen zijn mager.
                        De trick zit em in goede combinaties van lenzen volgens het werk dat je wil doen.

Bodys anderzijds verbeteren teveel en te snel nog. (iemand op het forum hier zei eens "de body is een wegwerp artikel geworden" en ik kan daar wel ergens in bijtreden jammer genoeg)

Pakweg binnen 2 ... 3 jaar zijn alle bodymodellen alweer vernieuwd, beter, sneller,...
                        En tegen dan heb je mss al wat gespaard. Kan je dan mss een nieuw body overwegen.
                        Bij lenzen gaat het allemaal niet zo snel.

Alternatief kan je met tussenstappen werken ook nog.
                        Zo is de Canon 70-300 IS USM een verdomd goede midden range zoom tele lens voor weinig geld vind ik (400 euro+-).

Ik wil je ook nog even waarschuwen.
                        Als je van een bridge/pocket komt dan zou die 7D wel eens een teleurstelling kunnen zijn ook.

De reden zit em nie in de kwalteit van het toestel maar je moet hem ook nog getemd krijgen en als je dan van een bridge komt is de stap hoger dan als je bv van een instap of mid-class slr komt.

Anderzijds mag je niet vergeten dat die duurder lenzen ook een uitdaging op zich zijn soms.
                        Werken met een groot diafragma is niet altijd zo eenvoudig dus dat is oefenen.

Ale ja, doe wat je wil natuurlijk, ik geef enkel wat extra stof tot nadenken

Comment

Ik begrijp volkomen dat de lens voor het uiteindelijke resultaat zorgt, maar toch vind ik het weggesmeten geld om eerst een 'goedkope' body aan te schaffen. Twee jaar geleden heb ik al de fout gemaakt om voor een bridge te gaan (en die kosten ook wel wat).

Bovendien heeft de 7D toch een aantal eigenschappen die ik niet wil missen: weatherproof, snelle AF, full HD filmen,..
                          Allemaal zaken die ik al niet heb met een 40D, 50D of 550D(filmen wel) en het prijsverschil met een 60D vind ik dan niet echt groot meer om dan toch een 7D te nemen.

Maar zoals ik al zei: ik wil gerust nog wachten op een aantal lenzen en beginnen met een kitlens en een 50 f/1.8. Doet de 18-55 Is kitlens geen afbreuk aan de kwaliteit van een 7D?

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Eyes@work Bekijk bericht
                            Maar zoals ik al zei: ik wil gerust nog wachten op een aantal lenzen en beginnen met een kitlens en een 50 f/1.8. Doet de 18-55 Is kitlens geen afbreuk aan de kwaliteit van een 7D?
                            Dat weet ik niet. Of ze afbreuk doet, bedoel ik. Wat ik wel weet is dat je een 40D, 50D of
                            een 550D uitrust met een 17-55 2.8, dat je dan betere foto's krijgt, dan op een 7D met
                            kitlens.
                            Mijn oude 350D doet het ook nog altijd beter met de 17-55 2.8 dan mijn 50d met kitlens.
                            Last edited by LesC; 11 november 2010, 13:38. Reden: Quote verbeterd

Comment

Bovendien heeft de 7D toch een aantal eigenschappen die ik niet wil missen: weatherproof, snelle AF, full HD filmen,..
                              Allemaal zaken die ik al niet heb met een 40D, 50D of 550D(filmen wel) en het prijsverschil met een 60D vind ik dan niet echt groot meer om dan toch een 7D te nemen
                              Ik heb na de 400D een 50D gehad, nu een 7D en heb nu de 400D vervangen door een 40D als backup

De enige eigenschap van de 7D tov zijn voorgangers die je betere fotos kan laten maken is de (veel) snellere AF, als je tenminste een lens hebt die zo snel is

De 7D biedt op dat vlak inderdaad zeer veel voor z'n geld zeker tov de 60D, maar dan moet je weten dat je 2000 EUR een beginbudget is

Als je bv gebeten bent op BIF (vogels in vlucht) dan is de beste koop (bij Canon) een 7D met een tweedehands 400 f/5.6 en dan ben je nog net binnen budget

Wees dan niet beschaamd om daar een kitlens bij te nemen

Comment

Working...
                              X