Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: aankoop Canon EF 100-400mm f/4.5-5.6 L IS USM

Oorspronkelijk geplaatst door EvilMogwai Bekijk bericht
    Als technieker vind ik het niet abnormaal dat een sturing en een motor op elkaar afgestemd moeten worden. De motor tunen noemen ze dat.
    Hoe ingewikkelder en fijner het systeem, hoe belangrijker dit is.
    Ik vind het al indrukwekkend hoe precies alles functioneert fabriek-af.
    Beiden kunnen binnen tolerantie liggen maar aan de tegenovergestelde zijde van het middelpunt, waardoor het resultaat buiten tolerantie valt en dus zichtbaar onscherp.
    "tegenovergestelde zijde van het middelpunt"
    Excuseer me, maar wat heeft dit met objectieven te maken?
    En meer specifiek: wat heeft het met de scherpte van een objectief te maken?

Comment

het hoeft helemaal geen afwijking van de lens te zijn, je oog kan ook een afwijking hebben.. ik ben bril drager en in de brilglazen ziten cilinders, anders is mijn focus ook niet goed.
      Deze afwijking hadden me ogen al voor dat ik slechtziende werd

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
        Ik moet heel goed kijken om een verschil te zien tussen de uiterste micro-adjustments. Bovendien zijn de grote meerderheid van de lenzen spot-on. Maak je dus niet te veel zorgen.
        Mijn gedacht zie je +5 of -5 duidelijk vanaf 200mm

Comment

Je hebt blijkbaar niet goed alle posts in dit topic doorlezen.
          Zowel body's (sturing afhankelijk van de op contrast gebaseerde AF-sensor) als objectieven (motor) hebben een basisafstelling. Zijn deze ideaal afgesteld, dan valt de afstelling op het middelpunt van de + en de - maximumtolerantie. Bijden kunnen dus elkaar compenseren of er voor zorgen dat er front- of backfocus optreed.
          Dit kan de indruk van een 'onscherp exemplaar' opleveren.
          Edit: reactie op Dreten

Comment

ja volkomen meeeens. ik heb het als ik mijn bril onderste boven opdoe.

Comment

Zowel body's (sturing afhankelijk van de op contrast gebaseerde AF-sensor) als objectieven (motor) hebben een basisafstelling. Zijn deze ideaal afgesteld, dan valt de afstelling op het middelpunt van de + en de - maximumtolerantie. Bijden kunnen dus elkaar compenseren of er voor zorgen dat er front- of backfocus optreed.
              Dan is mijn vraag: kan ik mijn lens scherp krijgen door alléén de Microadjustment bij te stellen, want aan de lens kan ik zelf niets wijzigen?
              Ik heb al enkele vruchteloze pogingen ondernomen.
              (mijn drijfveer in deze is eigenlijk dat ik vermoed dat mijn nieuwe 100-400L niet van de scherpste is...als ik zie wat sommigen hier ermee presteren)

Comment

Edit: reactie op Dreten
                Volledig eens

Dit kan tot veel frustratie leiden, het is zeker nuttig dit te testen en bij te regelen (of te laten doen)

Comment

Dus, als ik jullie mag geloven dan kan het gerust zijn dat ik me, bij dat "Micro-adjusteren" eens verder moet riskeren dan 2 á 3 streepjes links of rechts van de 0-waarde op die schaalverdeling.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                    Dus, als ik jullie mag geloven dan kan het gerust zijn dat ik me, bij dat "Micro-adjusteren" eens verder moet riskeren dan 2 á 3 streepjes links of rechts van de 0-waarde op die schaalverdeling.
                    Je kunt van -20 tot +20 gaan dus waarom niet? Risico's zijn er niet aan verbonden want je kunt altijd terug naar de standaardinstelling (0).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                      Je kunt van -20 tot +20 gaan dus waarom niet? Risico's zijn er niet aan verbonden want je kunt altijd terug naar de standaardinstelling (0).
                      Maar van een Canon objectief van 1200 pleuro's mag je toch wat accuratie verwachten...??

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door dréten Bekijk bericht
                        Maar van een Canon objectief van 1200 pleuro's mag je toch wat accuratie verwachten...??
                        Uiteraard, maar het kan een combinatie zijn hè. Stel dat jouw camera van zichzelf een kleine front focus heeft en jouw lens ook... dan wordt het dus een optelsom en kun je echt wel een grotere correctie nodig hebben dan 2 of 3 streepjes... En dan nog, wat maakt het uit of je +15 o.i.d. nodig hebt, je hébt die speelruimte toch, maak er dan ook gewoon gebruik van

Lees dit stuk maar eens door...
                        Last edited by MarkEL; 19 december 2010, 11:43.
                        www.indetailfotografie.nl

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
                          Uiteraard, maar het kan een combinatie zijn hè. Stel dat jouw camera van zichzelf een kleine front focus heeft en jouw lens ook... dan wordt het dus een optelsom en kun je echt wel een grotere correctie nodig hebben dan 2 of 3 streepjes... En dan nog, wat maakt het uit of je +15 o.i.d. nodig hebt, je hébt die speelruimte toch, maak er dan ook gewoon gebruik van

Lees dit stuk maar eens door...
                          'k Heb dit stuk doorgelezen, en ik ben wat gerustgesteld.
                          Bedankt.
                          Ik ga me nu eens verdiepen(lees: verder riskeren dan 3 streepjes) in die M.A. van mijn Camera.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                            Mijn gedacht zie je +5 of -5 duidelijk vanaf 200mm
                            Dan moet ik ervan uitgaan dat mijn micro-adjustment niet werkt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Peter EOS-500D Bekijk bericht
                              alle objectieven worden af fabriek geleverd met de zelfde maximum toleranties en er zijn bijgevolg geen onscherpe exemplaren !!!
                              Als in staat zijn om ALLE dezelfde maximum tolerantie, waarom geven ze niet ALLE geen tolerantie, want beide is onmogelijk. Wat hij bedoeld zal hebben dat alle lenzen binnen de toleranties vallen.

wat je wel MOET doen is je
                              toestel met die lens kalibreren in het daarvoor voorziene menu . bij bijna alle gevallen staat
                              bij een klacht die kalibratie nog op de "nul streep", en dit kan niet... na een korte uitleg , ik naar
                              huis en kalibreren met als resultaat ... een superscherp exemplaar !!!
                              Daar sta ik dan met mijn 30D.....

Camerafabrikanten hebben jarenlang gezet dat het user error was en bij film had je natuurlijk niet die heerlijk directe terugkoppeling. Nu kunnen ze niet meer zeggen op het verkeerde punt scherpgesteld als dat mooie vierkantje op je foto staat.

Mes in eigen rug gestoken door fabrikanten.

probleem = de mensen die niet in de systeemmenu's van hun camera durven uit vrees iets te ontregelen , zijn de uitvinders van de term " onscherp exemplaar "
                              Of gewoon die van een wat oudere camera.
                              Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                                .......................

.....................................
                                Of gewoon die van een wat oudere camera.
                                Wij moesten onze oude bakjes tesamen met de lens opsturen om te laten kalibreren. Deze kalibratie telde dan ook nog maar voor één lens.

Wou je een tweede lens kalibreren dan kon je beter een tweede toestel bij kopen.

Als je bij een camera met MA nu je lens niet meer scherp krijgt ..... dan heb je pas een slecht exemplaar.

Oorspronkelijk geplaatst door dréten
                                Vroeger kon je ooit 2-3 exemplaren testen/proberen vooralleer je een scherpe had. Ik heb dit met een Canon EF-24-70mm f 2.8 L USM van meer (toen )dan € 1000 voorgehad. Het derde exemplaar was pas het goede.

Bij een flinterdunne DOF ga je deze speling/tolerantie het snelst opmerken.

Daarom ook dat de "portretmannen" met hun lenzen het meeste miserie hebben.

Als je met wat grotere DOF werkt zal je in principe deze tolerantie (onscherpte ) niet zo snel zien....of er moet inderdaad iets aan de lens/camera zijn.

Tegenwoordig wordt alles heel goed uitgeplozen....en dat mag ook wel voor je zuur verdiende €'s.
                                Groetjes
                                ----JO

Comment

Working...
                                X