Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Werkt 'IS' nog na enkele seconden?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Werkt 'IS' nog na enkele seconden?

Hallo,

Vraagje over de IS werking van de Canon lens.
    Wanneer je de sluiter half indrukt 'bevries' je het beeld in de zoeker, je hoort ook de IS zoemen. Wordt het beeld enkel gestabiliseerd zolang dit gezoem hoorbaar is of zichtbaar is door de zoeker? Mensen met 'IS' weten hopenlijk wat ik bedoel...
    Want stel dat dit enkel werkt zolang er merkbaar gestabliseerd wordt zal ik sneller moeten werken want soms doe ik de meting of scherpstelling op mijn onderwerp om daarna met een half ingedrukte ontspanknop te herkadreren. Dit alles duurt soms iets langer dan het 'gezoem' van de IS.

Hopelijk een niet al te domme vraag...

mvg!

Re: Werkt 'IS' nog na enkele seconden?

Vragen zijn nooit dom
    Zolang je het gezoem hoort werkt de IS als
    je te lang wacht stopt de stabilisatie.

gr.ron.
    http://exhi-fotografie.nl

Comment

Zo lang je de sluiterknop half ingedrukt houd blijft de IS werken.
      (Vermoedelijk hoor jij alleen het starten van de IS)
      Je hoeft je dus niet te haasten met herkadreren.

Comment

Bedankt voor de snelle reacties!

Maar... zijn dat nu geen 2 tegenstrijdige antwoorden??

Greetz!

Comment

Ja, dit zijn inderdaad tegenstrijdige antwoorden.
          Leuk hè?

De IS werkt ongeveer nog 2 seconden nadat je de sluiterknop hebt losgelaten maar zolang je de sluiterknop half ingedrukt hebt werkt het tot de batterij leeg is.

Heb je nog een instructieboekje van de lens, daar staat het antwoord op je vraag ook in.

Hier ook een heel verhaal over IS van Canon.
          Last edited by heaucheneaudt; 24 oktober 2010, 18:40.

Comment

Bedankt voor de toelichting...

Boekje van de lens heb ik nog ergens, zit in de 'doos met dozen' op zolder. Nooit gedacht dat ik de handleiding van mijn lens nog nodig zou hebben

Greetz!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
              Bedankt voor de snelle reacties!

Maar... zijn dat nu geen 2 tegenstrijdige antwoorden??

Greetz!
              Beste Bart, als je goed zou hebben gelezen,heb ik niet iets anders gezegd
              dan heaucheneaudt .

gr.ron.
              http://exhi-fotografie.nl

Comment

Op oudere lenzen zoals de 100-400 wordt wel aangeraden een seconde te wachten tot het systeem op toeren is, maar dan blijft het werken

Terzijde: het verbaast mij dat iemand "het beeld ziet bevriezen", heb ik nog niet gemerkt, tenzij ik opzettelijk ga zwaaien

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                  ...Terzijde: het verbaast mij dat iemand "het beeld ziet bevriezen", heb ik nog niet gemerkt, tenzij ik opzettelijk ga zwaaien
                  Is nogthans héél duidelijk te zien, zeker als je werkt uit de hand op 500mm of 700mm maar ook al duidelijk merkbaar bij véél kortere brandpuntafstanden (bij mij vanaf +-70mm --> 70-200 f2,8 IS, 24-105 f4 IS)
                  Het is niet zozeer duidelijk bij het zwaaien maar wel bij het beven (trillingen)

grts
                  Sieg

ps. als je het verschil niet ziet in je zoeker zou het kunnen dat je IS niet werkt volgens mij !
                  Last edited by Sieg; 25 oktober 2010, 16:28.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Bever Bekijk bericht
                    Hallo,

Vraagje over de IS werking van de Canon lens.
                    Wanneer je de sluiter half indrukt 'bevries' je het beeld in de zoeker, je hoort ook de IS zoemen. Wordt het beeld enkel gestabiliseerd zolang dit gezoem hoorbaar is of zichtbaar is door de zoeker? Mensen met 'IS' weten hopenlijk wat ik bedoel...
                    Want stel dat dit enkel werkt zolang er merkbaar gestabliseerd wordt zal ik sneller moeten werken want soms doe ik de meting of scherpstelling op mijn onderwerp om daarna met een half ingedrukte ontspanknop te herkadreren. Dit alles duurt soms iets langer dan het 'gezoem' van de IS.

Hopelijk een niet al te domme vraag...

mvg!
                    Dat is nu nog eens een slimme vraag!

Ik denk dat het afhankelijk is van de lens zelf.
                    Zo heb ik op mijn canon lens een mode 1 IS en mode 2 IS.
                    Mode 1 is bedoeld voor een "freeze"-shot
                    Mode 2 is bedoeld voor een "sweep"-shot

Ik heb persoonlijk het gevoel dat bij sterke beweging (zoals herkadreren) de IS me even tegenwerkt. Als ik mijn lichtmeting "lock", men focus "lock", dan herkadreer en te snel afdruk dan heb ik bijna zeker een schokachtige foto. De foto is duidelijk geen veeg van mijn sweep, maar een trilling door de IS die ff niet meer weet waar het noorden nog is.

Zet ik hem in Mode 2 (sweep mode) dan heb ik dat probleem niet zo sterk als ik snel doordruk.

Zoals ik al zei, ik denk dat de ene lens al sneller is in "recupereren" na force beweging dan de andere.

Ik zal er eens wat testen op doen om te zien hoelang het duurd voor de IS terug op zijn positieven is.
                    Maar zeker is dat de IS werkt zolang je de knop half indrukt, je hoord em duidelijk zoemen als het stil is. Dit betekend NIET dat die ook goed werkt omdat die zoemd.

Comment

Working...
                    X