Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

correctie backfocus

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• correctie backfocus

Ik heb onlangs een 2de hands Nikon 85mm 1.8 AF lens gekocht. Nu heb ik hoe langer hoe meer (heb 'DE' test nog niet kunnen doen, wegens momenteel geen statief) het idee dat er een ferme backfocus op zit.
    Bij 1.8 ligt de scherpte telkens achter mijn scherptstelpunt. Deze week er ook mee geoefend in studio op kleinere diafragma's en daar leek alles vrij ok.

1. Ik liet me vertellen dat ik met mijn lens altijd naar procirep kan gaan en ze die daar 'controleren', gratis. Klopt dat? Iemand het al ooit gedaan?
    2. indien effectief backfocus? Wat dan. Hoe wordt dit eigenlijk gecorrigeerd?

Ik heb 3 maanden garantie op mijn 2de hands aankoop. Misschien breng ik hem dus beter terug binnen. Ik weet het niet zo goed.
    Al doende leert men...

Flickr

Re: correctie backfocus

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
    Ik heb onlangs een 2de hands Nikon 85mm 1.8 AF lens gekocht. Nu heb ik hoe langer hoe meer (heb 'DE' test nog niet kunnen doen, wegens momenteel geen statief) het idee dat er een ferme backfocus op zit.
    Bij 1.8 ligt de scherpte telkens achter mijn scherptstelpunt. Deze week er ook mee geoefend in studio op kleinere diafragma's en daar leek alles vrij ok.

1. Ik liet me vertellen dat ik met mijn lens altijd naar procirep kan gaan en ze die daar 'controleren', gratis. Klopt dat? Iemand het al ooit gedaan?
    2. indien effectief backfocus? Wat dan. Hoe wordt dit eigenlijk gecorrigeerd?

Ik heb 3 maanden garantie op mijn 2de hands aankoop. Misschien breng ik hem dus beter terug binnen. Ik weet het niet zo goed.
    terugbrengen naar de verkoper...
    zelfs als procirep je lens test en backfocus vaststelt... dan zal het je een pak kosten om dat te herstellen...

corrigeren kan op een D300 en D700, maar ik heb je lensje gezien op bdlife en vind het erg "dof"
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Denk eraan om niet de center focus te gebruiken en dan compositie maken, bij zo'n groot diafragma ga je dan de mist in. Dus de individuele scherpstelpunten gebruiken.
      Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
      Mijn bird foto's en urbex foto's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
        Denk eraan om niet de center focus te gebruiken en dan compositie maken, bij zo'n groot diafragma ga je dan de mist in. Dus de individuele scherpstelpunten gebruiken.
        Bedankt voor de tip.

Maar zie bv.deze, scherpgesteld op de stilstaande fietsers. Scherpte ligt mijns inziens duidelijk naar achter. Wat met middelste focuspunt.
        Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
          wat bedoel jij met de center focus? het middelste scherpstelpunt? Da's perfect om scherp te stellen op een 85mm 1.5, dus zeker op een 85mm 1.8
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Als je op uw demo foto effectief scherpgesteld hebt op de fietsers dan vrees ik dat er toch iets aan uw lens niet in orde is .

mvg Yves.
            What you see is what you get

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yves23 Bekijk bericht
              Als je op uw demo foto effectief scherpgesteld hebt op de fietsers dan vrees ik dat er toch iets aan uw lens niet in orde is .
              mvg Yves.
              Ja, heel zeker. Heb er trouwens nog andere, maar ik moet eerlijk zijn dat ik dan soms toch twijfel of het niet aan de persoon achter de lens ligt
              Koen, op BDlive had ik met iemand afgesproken voor de lens en hij merkt niet echt backfocus/scherpte problemen op de foto. Vandaar dat ik wat begon te twijfelen. Ik zou misschien beter eens proberen om de echte test met focuschart te doen. Even mijn uitgeleend statief terug vragen...
              Ik heb de winkel ook gecontacteerd, maar deze keer kreeg ik nog geen respons.

Bij deze is mijn schrik om 2de handslenzen echt wel groter geworden, want ik ben niet de persoon die zo op de moment zelf erin slaagt om een lens rustig te 'testen'. Ik hoopte nochthans om mijn lenzen vooral 2de hands te kunnen uitbreiden.. tomme toch eh. En deze was dan via een winkelfotograaf gekocht, dus ik vertrouwde er toch op dat het dan wel ok zou zijn.
              Al doende leert men...

Flickr

Comment

Working...
              X