Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

mirror lock-up nuttig bij zware tele's??

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• mirror lock-up nuttig bij zware tele's??

Wat is jullie ervaring hiermee.
    In de review die jumpforjoy ter sprake brengt in het topic van "koen1950" over de 120-400 sigma, spreekt de testfotograaf over de mirror-lockup tijdens het kieken van zijn testfoto's.
    Volgens mijn bescheiden mening kan dat spiegeltje van enkele grammetjes het toch niet voor elkaar krijgen om je camera/lens (ong. 2kg) te laten trillen, niet
    Ik zie alvast geen verschillen in mijn foto's hoor...

Re: mirror lock-up nuttig bij zware tele's??

Hangt volledig af van de gebruikte sluitertijd (en ook wel de rigiditeit van je set-up).
    Er is een range van belichtingstijden waartussen trilling t.g.v. de spiegel echt wel voor onscherpte kunnen zorgen. Ik ken het niet exact van buiten, maar ik denk dat het ongveer tussen de 1/50 en 1" ligt. Bij langere/kortere belichtingstijden is het effect van de spiegelopklap te verwaarlozen of gewoon niet zichtbaar.

Als ik closeup foto's maak met mijn 300 f/4 aan die kritieke sluitertijden dan zie ik wel degelijk (een heel duidelijk) verschil.
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

ik denk persoonlijk dat buiten de wind vaak meer mee speelt dan de spiegel, maar als er geen wind is kan het inderdaad wel eens handig zijn. tis inderdaad maar een klein gewichtje, maar het zit wel helemaal op het einde van de hefboom
      hoe meer f**k hoe meer vreugd

**=ol

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Tyrr Bekijk bericht
        tis inderdaad maar een klein gewichtje, maar het zit wel helemaal op het einde van de hefboom

Comment

als je een test doet dan moet je nou eenmaal elk risico, hoe miniscuul dan ook, uitschakelen.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
            als je een test doet dan moet je nou eenmaal elk risico, hoe miniscuul dan ook, uitschakelen.
            goeie beanbag doet wonderen... meer kan ik niet zeggen :-) (ben net terug van reis waar we nagenoeg dagelijks met meer dan 1000mm geschoten hebben en... no problem at all, zelfs de lowlight nachtfoto's waren ook nog "acceptabel" vind ik)
            Imagination is more important than knowledge...
            http://www.kiekje.be

Comment

Ik zou zelfs intuïtief durven zeggen dat een beanbag een betere dempingscapaciteit heeft dan een statief (wat niet wil zeggen dat het ene inherent beter is dan het andere).
              Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

Het verschilt ook van camera tot camera: mijn 1Ds bvb heeft een merkelijk veel betere spiegeldemping dan de 5D. Icm met bvb de 17-40 kan ik het vergeten om uit de hand een scherpe foto te maken aan pakweg 1/30s fo trager. Met de 1Ds daarentegen lukt dat wel op 1/20s. M.a.w bij sommige cameras zal MLU sneller nodig zijn dan andere.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

Comment

Als het opklappen van de spiegel voor onscherpte zorgt, dan zal de bediening van de ontspanknop dat ook doen. Dus mirror lock-up en afstandsbediening. Hoe ver moet je gaan . Goede VR of IS zal wel voldoen zeker..

Comment

ik gebruik als het echt moet mirror lock up en zelfontspanner.

ik heb bespaard op statiefkosten en de spiegel doet heel het spel trillen. hoe zwaarder de lens hoe harder het allemaal trilt.
                    The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door T.Trapper Bekijk bericht
                      Als het opklappen van de spiegel voor onscherpte zorgt, dan zal de bediening van de ontspanknop dat ook doen. Dus mirror lock-up en afstandsbediening. Hoe ver moet je gaan . Goede VR of IS zal wel voldoen zeker..
                      Mup is zinloos zonder ab.

VR, IS, OS en VC werken niet voor deze trillingen, maar alleen voor jouw trage gebeef.
                      Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Zoals de anderen het al gezegd hebben: goed statief met MUP en draadontspanner voor kritische sluitertijden Alternatief is ook een stevige beanbag, maar het nadeel hier is dat de focusring mee verzinkt in de zak, wat zijn bediening niet te goede komt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                          Mup is zinloos zonder ab.
                          als de timing van de foto niet belangrijk is, lukt het best zonder.
                          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                            als de timing van de foto niet belangrijk is, lukt het best zonder.
                            Dat is spiegelvoorontspanning, bij Mup moet je op het moment van de foto nogmaals afdrukken om de sluiter te bedienen.
                            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Ik maak af en toe... (luiheidshalve) gebruik van de timerfunctie, werkt ook goed.
                              Imagination is more important than knowledge...
                              http://www.kiekje.be

Comment

Working...
                              X