Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Beeldstabilastor

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Beeldstabilastor

Beste,

ik ben een nieuweling in de wereld van de digitale fotografie

ik heb een CANON EOS 50D en ben op zoek naar lenzen

maakt een lens met een beeldstabilisator echt een groot verschil uit ? of is dat een luxe-optie

op wat moet ik letten bij de aankoop van een lens ?

wat betekent de L-lenzen van CANON ? waar staat dit voor ? en over welke lenzen gaat het dan concreet ? hoe kan ik L-lenzen erkennen ?

koop ik best een afzonderlijke lens voor portretfotografie ?

koop ik best een afzonderlijke lens voor insectfotografie/natuurfotografie ?

koop ik best een afzonderlijke lens voor landschapsfotografie ?

wat is de waarde van lenzen met een vast brandpunt ? en wat is het verschil met zoomlenzen ?

ik spaar liever wat langere voor een goede lens dan dat ik een "mindere" lens heb waarbij je achteraf toch een andere, duurdere klasse moet kopen

koop ik dan beter geen SIGMA en/of TAMRON lenzen ? en blijf ik beter bij de CANON lenzen ?

welk software-programma kan u mij aanraden om mijn foto's bij te werken (RAW) ?

benieuwd naar jullie reactie

en bedankt aan al diegene die inhoudelijk reageren

Pieter
    Last edited by pieter1; 4 oktober 2010, 10:12.

Re: Beeldstabilastor

Dag Pieter,

Als ik op al deze vragen moet een antwoord geven, dan heb ik minstens 2 pagina's A4 nodig.
    Ik ben zelf ook nog maar een jaartje bezig en moet zeggen dat alles tamelijk goed gaat (volgens de normen hé). Veel lezen over van alles en nog wat, veel proberen, en het forum hier afschuimen.. (gebruik de zoekfunctie) en je zal al een heel deel van je vragen opgelost zien.
    Een site voor beginners..... Deze kan ik je aanraden

http://www.digitalefotografietips.nl/ (klik)

Nog veel plezier met je fotografie.

Comment

maakt een lens met een beeldstabilisator echt een groot verschil uit ? of is dat een luxe-optie --- Ja, maakt wel degelijk verschil. Ik zou zeggen: probeer zowel met als zonder en kijk of het verschil in resultaat voor jou de prijs waard is.

op wat moet ik letten bij de aankoop van een lens ? --- Op je budget, op wat je ermee wil bereiken (sport, portret, lichtsterk, macro, allround voor reis, compact en licht voor op reis, andere behoeften/vereisten ?) en de kwaliteit die je zelf wenst.

wat betekent de L-lenzen van CANON ? waar staat dit voor ? en over welke lenzen gaat het dan concreet ? hoe kan ik L-lenzen erkennen ? --- L is het duurdere gamma, betere bouwkwaliteit, rood ringetje.

koop ik best een afzonderlijke lens voor portretfotografie ? --- kan maar hoeft niet

koop ik best een afzonderlijke lens voor insectfotografie/natuurfotografie ? --- insecten: ja: 1:1 macrolens van meer dan 50mm omdat beestjes anders geen vliegen/lopen als je te dichtbij komt.

koop ik best een afzonderlijke lens voor landschapsfotografie ? --- kan maar hoeft niet

wat is de waarde van lenzen met een vast brandpunt ? en wat is het verschil met zoomlenzen ? --- vast brandpunt is optisch dikwijls (maar niet altijd) beter (bv. scherp wijdopen, minder vervorming,...) dan zoomlens; maar dus minder flexibel in gebruik wegens het vaste brandpunt

koop ik dan beter geen SIGMA en/of TAMRON lenzen ? en blijf ik beter bij de CANON lenzen ? --- Alle merken hebben prima lenzen, ook Sigma en Tamron; en ook Canon heeft mindere lenzen.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Het antwoord op het meeste van die vragen kan je gewoon googlen eerlijk gezegd

met een lens met beeld stabilisatie reduceer je de trilling en beweging van je eigen handen en kan je dus met langere sluitertijden werken , meestal is dit 2-4 stops . goed voor situaties met weinig licht of met tele lenzen . Aan u of je dat nodig hebt of niet

lees reviews van lenzen om een betere keuze te maken . http://www.the-digital-picture.com/ vind ik een goede site

L lenzen zijn de "luxury" uitvoering van Canon en staan voor beste kwaliteit , zowel constructie als beeld . Je kan ze herkennen aan de rode ring aan het uiteinde , de prijs ...en de letter L ...

voor portret zou ik zeker een aparte lens kopen , 50mm of 85mm met een groot diafragma .

voor insencten en bloemen etc zul je een macro lens willen

voor landschap hangt het ervan vanaf . Ik zou een zoomlens met groothoek gebruiken , 18-200 bv.

Lenzen met een vast brandpunt hebben meestal betere beeld kwaliteit als zoomlenzen van dezelfde prijs en een groter max diafragma dat zorgt voor mooiere achtergrond en bruikbaarheid in situaties met weinig licht .

Andere merken kunnen ook goede lenzen produceren , lees gewoon de reviews eerst .

en voor de software : met PS lightroom zal je wel voort kunnen , maar er zijn ook goedkopere alternatieven zoals DxO optics pro en freeware waar je ook wel wa met kunt doen

Comment

Working...
        X