Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ef-s 17-85 verkopen?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• ef-s 17-85 verkopen?

Na wat (te veel) nadenken en op het forum te neuzen begin ik spijt te krijgen over mn aankoop. Had ik maar toch enkele honderde euros meer uitgegeven voor de 17-55.

De lens (efs 17-85) is een paar maanden oud maar ik denk dat ik hem niet verkocht krijg en toch wel enkele euro's ga moeten laten vallen.

Deze toch houden als allrounder voor de snapshots e.d. ipv 17-55 f2,8 te kopen

Ik zou als volgende aankoop een 70-200 f4 met is willen kopen.
    Daarna zou ik gaan voor een groothoek (landschap) lens en een prime (portret) lens.
    Als ik uiteindelijk deze 4 lenzen bijeen heb gespaard is die 17-55 dan zo noodzakelijk ter vervanging van de 17-85?

De 17-85 zou gebruikt worden voor 80% buitenfotografie eigelijk een beetje zoals compactje bij wijze van spreken.

Re: ef-s 17-85 verkopen?

Oorspronkelijk geplaatst door Gianni Claes Bekijk bericht

Als ik uiteindelijk deze 4 lenzen bijeen heb gespaard is die 17-55 dan zo noodzakelijk ter vervanging van de 17-85?

n.
    Nee, die is in het algemeen niet noodzakelijk, tenzij je in dit bereik werkelijk superieure optiek nodig hebt of denkt te hebben.

Een lens koop je niet omdat de hele goegemeente dat doet, maar omdat je net die verzameling eigenschappen die de lens je zou kunnen bieden, nodig hebt of denkt te hebben.

Ik heb die lens niet, kan mij er , zonder een hap minder te eten zo 10 bestellen.
    Waarom doe ik dat niet?
    Ik heb een paar andere, die mij bij elkaar hetzelfde of meer bieden en ik zet die in, die ik nodig denk te hebben, een beetje puzzelen is voor mij een deel van de lol.
    Overal zijn alternatieven voor......

Comment

Als je met de 17-85 tegen de limieten aanzit omdat die niet lichtsterk genoeg is, dan zou je kunnen overwegen om een 17-55 f2,8 IS te kopen.
      (Er zijn ook nog goedkopere alternatieven van Sigma en Tamron.)

Maar als je vooral buiten foto's maakt, dan gaat dat bijna altijd ook wel met de 17-85, zolang er maar voldoende licht is.
      Bij landschapsfotografie kan je ook nog een statief gebruiken als er niet veel licht is (bijvoorbeeld voor nachtfotografie).

Met een lichtsterkere lens kan je wel "creatiever" werken. Het is dan mogelijk om foto's te maken met minder scherptediepte.
      Maar als het alleen maar daarom te doen is kan je eventueel overwegen om een lichtsterke prime aan te schaffen.
      Voor 100 euro heb je al een 50mm f1,8 (tweedehands is die gemakkelijk te vinden, en dan is ze nog goedkoper), als je wat meer wil uitgeven, dan zijn de 50mm f1,4 of de 85mm f1,8 ook een heel goede keuze.

Het grootste minpunt van de 17-85 is de vervorming in de breedste stand, daar heeft elke breedhoekzoom wel last van, maar bij de 17-85 valt het nog meer op.
      Je kan die vervorming wel corrigeren bij het bewerken. Je hoeft daarvoor niet de duurste fotobewerkingsprogramma's te gebruiken, dat gaat met Photoshop Elements ook (vanaf versie 5, die gebruik ik zelf ook, binnenkort komt Elements 9 uit met nog wat meer mogelijkheden).

Als je dus geen lichtsterke lens nodig hebt, blijf dan gerust verder werken met de 17-85.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

De 17-85 zou gebruikt worden voor 80% buitenfotografie eigelijk een beetje zoals compactje bij wijze van spreken.
        ik vermoed dat je een lens zoekt voor portret fotografie...
        dan kan je beter eens kijken naar de 85mm f1.8
        de 17-50mm, zeer goed bereik voor crop, is niet erg geschikt voor portret...
        hou de 17-85 en koop een 85mm f1.8, zodat je met DOF kan spelen... dat heb je nodig voor portretten...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Op mijn 400D was ik tevreden over de 17-85, nooit begrepen waarom daar zo negatief over gedaan werd. Toen ik de overstap naar de 50D maakte werd het echter duidelijk dat die wat meer vroeg van de lens, en dat is de 24-105 geworden, mijn wandellens (hoewel ook weer hier velen dat niet begrijpen), en dat heb ik aangevuld met een 10-22 en uiteindelijk een 50mm 1,4 van Sigma.
          Die 17-85 zou ik omwille van het bereik dan ook houden voor de snaphots en citrytrips.
          Of je een 17-55 'nodig' hebt zal veeleer van lichtomstandigheden afhangen, maar bedenk dat ze niet op een FF past, als dat je volgende stap gaat worden (de 10-22 ook niet BTW).

Comment

Bedankt voor de reacties en tips.
            Ben er zeker wijzer uit geworden.

Mijn bedoeling is ook wel om lenzen te nemen die later eventueel ook op FF gaan.
            Vraagje nog over de portret lens, waarom de 85mm? Was eigelijk aan het denken aan de 50 mm 1,4 of 1,8, Is die usm en groter diafragma zijn geld waard. en is die 50 mm later nog te gebruiken op FF als portret lens ?

Comment

Mijn bedoeling is ook wel om lenzen te nemen die later eventueel ook op FF gaan.
              Vraagje nog over de portret lens, waarom de 85mm? Was eigelijk aan het denken aan de 50 mm 1,4 of 1,8, Is die usm en groter diafragma zijn geld waard. en is die 50 mm later nog te gebruiken op FF als portret lens ?
              De 50MM 1.8 is een prima lens en is een mooi portretobjectief voor de kamera die je nu hebt zeker voor die prijs. Persoonlijk vind ik het verschil met een 50MM 1.4 niet groot genoeg gezien het prijsverschil. Vroeger -voor de analoge camera's- was de lichtsterkte veel belangrijker.
              Op FF is 50MM wat gewoontjes: een goed standaardlensje, maar niets meer. Op FF is de 85 MM 1.8 super.
              Ik heb ze allebei, je bent welkom om ze eens uit te proberen.

Comment

lees dit hier eens...

concreet betekent dit dat er pas vanaf 85mm op een crop camera geen vervorming meer optreedt... en bij full frame dus 135mm...

daarom werken de meeste portretfotografen met een 85mm of een 70-200mm

een 50mm alleen als het niet anders kan... maar de modellen zullen liever een foto met een 200mm zien, want dan is hun neus wat fijner...
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                X