Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Holala Photokina : Sigma 120-300 2.8 OS

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Holala Photokina : Sigma 120-300 2.8 OS

Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
    Deze nog eens omhoog schoppen. Volopen zou ze toch beter zijn dan de niet-OS.

http://www.youtube.com/watch?v=41D0WV2ojFw met full res voorbeeldfoto's: http://www.flickr.com/photos/jaredpo...7626777803691/

Ik overweeg nu toch wel mijn 70-200 weg te doen om deze in de plaats te halen... Was van plan om naar Zuid-Afrika te gaan met de 70-200 f/2.8 en 300 f/4 + 1.4TC, maar deze lens met 1.4TC lijkt me toch een interessant alternatief.
    Thierry, ik wil wel nog even dit meegeven :
    Een vriend van mij kocht een tweetal weken dit objectief en tesste het uit. Hij was best tevreden over de resultaten, maar was bijzonder ontgoocheld over het feit dat hij schijnbaar op het maximum bereik van dit objectief (300mm) slechts een uitsnede haalde die te vergelijken was met een bereik van ongeveer 250mm met zijn Nikkor 200-400 f4.

Ik weet niet wat hier werkelijk van aan is. Deze testjes waren zeker niet wetenschappenlijk, ze zijn niet gecheckt en ik ken ook het vervolg niet (omdat hij onmiddellijk erna op reis vertrok). Maar als het werkelijke maximum bereik van deze 120-300 inderdaad slechts 250mm ZOU zijn, dan lijkt mij dat toch een ernstig minpunt.
    Nogmaals, misschien is dit serieus bij de haren getrokken (en dan verontschuldig ik mij daar op voorhand voor), maar beter toch even uitkijken vóór je overgaat tot een aankoop...
    Zijn er misschien BD'ers die dit kunnen tegenspreken (of beamen)? Graag dan...

Voor wat het waard is...
    Greetz, Kariboe
    * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!
    Euh... deze quotering is zeer subjectief !

Comment

was dit bij de kortste scherpstel afstand op veel verder??

nikon 70-200 vr 2 heeft ook last van hoor! is daar maar nen 135 ofzo
      focus breathing heet dat ofzo
      nikon stuff

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Kariboe Bekijk bericht
        Thierry, ik wil wel nog even dit meegeven :
        Een vriend van mij kocht een tweetal weken dit objectief en testte het uit. Hij was best tevreden over de resultaten, maar was bijzonder ontgoocheld over het feit dat hij schijnbaar op het maximum bereik van dit objectief (300mm) slechts een uitsnede haalde die te vergelijken was met een bereik van ongeveer 250mm met zijn Nikkor 200-400 f4.
        Koen, merci voor die info! Als ik wat rondkijk, had de vorige versie hier ook last van. Dit is wel typisch een issue bij de kortste scherpstelafstand (Nikon's 70-200VRII heeft hier ook fel last van zoals David zegt), wellicht dat de lens verder scherpgesteld wel +/-300mm haalt. In safari-omgeving is dat allicht wel een te mijden nadeel.

Het lijkt in ieder geval het enige alternatief op de combinatie 70-200 + 300 f/4 (+1.4TC): de oplossingen die Nikon biedt liggen buiten budget, en de xxx-500 superzooms van Sigma zijn dan weer minder scherp.
        Over het algemeen niet snel onder de indruk.

Comment

is huren van een 200-400 f4 geen optie?
          nikon stuff

Comment

Goh, nee, ik vind de 120-300 al op het randje van gewicht, en ik zou veel te veel schrik hebben dat er iets mee gebeurt

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door david_ve Bekijk bericht

Hé, daar heb ik niet aan gedacht ! En ik vermoed, hij ook niet. Ik zie die kerel vanavond, ik bespreek het zeker...

Het lijkt in ieder geval het enige alternatief op de combinatie 70-200 + 300 f/4 (+1.4TC): de oplossingen die Nikon biedt liggen buiten budget, en de xxx-500 superzooms van Sigma zijn dan weer minder scherp.
              Inderdaad, ik vermoed dat voor de rest het objectief een fantastische aankoop is.
              Forummember Hellcat (Sam Mannaerts) heeft er wonderlijke dingen mee gefotografeerd en met zijn eerste versie maakte ie zelfs scherpe platen met 'n Sigma TC 2x.

De Nikon 300 f4 heb ik ook gehad en die werkte fantastisch met de TC 1.4x en zelfs met de TC 1.7x. De Canon 300 f4 is van dezelfde topkwaliteit. Daarbij komt nog dat beide objectieven een erg korte scherpstelafstand hebben, waardoor ze bijzonder handig worden in het macro-werk voor middelgrote insecten (zoals libellen en vlinders). Maar het onbetaalbaar voordeel van het zoombereik van de 120-300, de optische kwaliteit en de OS zijn niet te versmaden !!!
              Greetz, Kariboe
              Last edited by Kariboe; 15 september 2011, 12:41.
              * Eén duimpje -> ja hoor ** Twee duimpjes -> hee, bijzonder goed gezien, creatief ! *** Drie duimpjes -> aaargh, ik wou die zelf gemaakt hebben, respect !!!

Comment

De korte scherpstelafstand van de 300 f/4 is inderdaad niet te onderschatten qua voordeel. Libellen, vlinders, en in Zuid-Afrika denk ik ook aan kameleons e.d. Op een rustig moment in de lodge kun je zo wel interessante (kleine) onderwerpen tegenkomen denk ik

Comment

Koen, merci voor die info! Als ik wat rondkijk, had de vorige versie hier ook last van. Dit is wel typisch een issue bij de kortste scherpstelafstand (Nikon's 70-200VRII heeft hier ook fel last van zoals David zegt), wellicht dat de lens verder scherpgesteld wel +/-300mm haalt...
                  Jullie hebben dus gelijk - daarnet contact even gehad met m'n vriend en inderdaad, de testen van het objectief gebeurden op een kortere scherpstelafstand.
                  Ondertussen was ie terug van een trip naar Noorwegen, waar hij dit objectief uitvoerig heeft kunnen testen en hij was erg tevreden over de prestaties van deze nieuwe 120-300. Erg performant en bijzonder handelbaar. Kwaliteit voor 'n prijsje dus !
                  Greetz, Kariboe

Comment

cool fijn om te horen!

hoe effectief is de OS op die lens!
                    die op de sigma 70-200 OS kon me niet echt bekoren! is niet van het VR kaliber.
                    een van de reden waarom ik toch de nikon 70-200 VR kocht ipv de sigma
                    nikon stuff

Comment

Edwin Kats heeft ook lang met de niet-OS versie (+TC) gewerkt, voor hij de 200-400 aanschafte.
                      Z'n resultaten waren gewoon verbluffend.
                      Ik vind dit een erg aantrekkelijk objectief, zeker gezien de prijs.

Comment

hoe effectief is de OS op die lens!
                        Sorry, daar kan ik (voorlopig) niet op antwoorden. Heb het objectief nog niet zelf in handen gehad...
                        Greetz, Kariboe

Comment

Er staat ook een review op Photozone.de, weliswaar op een full frame Canon. Even de voor-, nadelen en vraagtekens op een rijtje zetten:

+ Goeie optische prestaties (bokeh, CA, weinig bokeh fringing)
                          + Scherpte op 2.8 in het midden van het beeld over de hele focale range
                          + Autofocussnelheid
                          + Betaalbaar (!)
                          + OS schijnt "on par" te zijn met Canon's IS

- Kortste scherpstelafstand (zeker ivm Nikon/Canon 300 f/4)
                          - Scherpte op f/2.8 op 300mm is minder goed in de hoeken (valt wellicht mee voor DX want getest op FF)
                          - Brandpunt wordt korter bij scherpstellen dichtbij
                          - 't Is een Sigma (try before you buy)

? Prestaties met converter (1,4 en 2,0)

Comment

review is inderdaad vrij positief!

met tc eventueel testen in de winkel?
                            een redelijke winkel laat je wel effe buiten om te testen (rijbewijs/passport/autosleutels achterlaten)
                            nikon stuff

Comment

Working...
                            X