Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

objectief voor judo fotografie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Re: objectief voor judo fotografie

    Oorspronkelijk geplaatst door Poza Bekijk bericht
    Op 5 meter heb je met een 35 een heel mooie dieptewerking, en het scherptevlak op de grote openingen is er diep genoeg voor het hele hoofd in kusuri gatame. Mijne gaat echter niet weg voor 1000 euro, noch mijn hoofd, noch de lens.

    twijfel nu wel enorm of ik al dan niet eentje (alhoewel eentje...) koop met een vaste brandpuntafstand. objectieven wisselen is echter niet zo handig en ik ken het antwoord al......koop nog een toestel bij

    Comment


    • #17
      Re: objectief voor judo fotografie

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ik betwijfel of je voor judo zulke korte sluitertijden echt nodig hebt, het grootste deel van de tijd staan ze tegenover elkaar, hangen aan elkaar of liggen op elkaar. Alleen als je een worp echt midden in de lucht wil bevriezen, dan zal je een korte sluitertijd nodig hebben, maar iest of veel bewogen lichamen met de benen van de werper steeds onbewogener naar onderen lijkt mij ook wel iets.
      Het gaat em nu net om die worpen.

      Comment


      • #18
        Re: objectief voor judo fotografie

        twee voorbeeldjes uit jeugd basketbal in slecht verlichte zalen... snelle sport, ook hier probeer je de beweging vast te leggen...

        hier
        Camera Nikon D700
        Exposure 0.004 sec (1/250)
        Aperture f/1.6
        Focal Length 85 mm
        ISO Speed 800
        hier zie je dat 1/250 niet genoeg is...

        en hier
        Camera Nikon D700
        Exposure 0.002 sec (1/500)
        Aperture f/1.6
        Focal Length 85 mm
        ISO Speed 1600
        1/500 bevriest wel het beeld...

        de D700 gecombineerd met een 85mm 1.4 is een fijne camera voor indoor sport...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #19
          Re: objectief voor judo fotografie

          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
          Jullie begrijpen toch wel dat mijn reactie lichtelijk sarcastisch was


          In de vraag staat geen budget...en dan is dit zo ongeveer het enige juiste antwoord


          Ik besef me ook terdege dat deze lens ver boven het budget van een amateur ligt, echter...eerlijkheidsgehalve is het voor deze situatie toch het enige juiste antwoord (samen met de 135/f2). Beste is proberen dichter bij te komen, dan een 50mm f1.8 en ISO zo hoog als mogelijk...
          Helaas wordt een relevant , correct geformuleerd en inhoudelijk kloppend antwoord niet altijd gewaardeerd....

          Comment


          • #20
            Re: objectief voor judo fotografie

            Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
            Helaas wordt een relevant , correct geformuleerd en inhoudelijk kloppend antwoord niet altijd gewaardeerd....
            misschien kunnen wij Vlamingen met die arrogantie niet zo goed om?
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #21
              Re: objectief voor judo fotografie

              Op een cropcamera naast de mat is die tweehomderd veel te lang.

              Comment


              • #22
                Re: objectief voor judo fotografie

                Oorspronkelijk geplaatst door wingman0393 Bekijk bericht
                Welk objectief stellen jullie voor en welke instellingen?
                Afstand tot doel ligt rond varieert van 5 naar 20 meter.

                Bedankt voor alle suggesties.
                Veronderstel dat de afmetingen van de scene op het scherpstelvlak 3 bij 2 meter* moeten zijn, dan heb je op 5 meter afstand een lens nodig met een brandpuntsafstand van 37 mm.
                Op twintig meter afstand zul je dan een lens van ongeveer 150 mm moeten gebruiken.

                *Het moge duidelijk zijn dat daaromtrent enige info ontbreekt in je startpost.
                Last edited by ViewFinder; 22 augustus 2010, 11:15.

                Comment


                • #23
                  Re: objectief voor judo fotografie

                  Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                  misschien kunnen wij Vlamingen met die arrogantie niet zo goed om?
                  Als je eens hééééél veel tijd hebt, lees dan even alle reacties van Telekees..... dan weet je vlug welk vlees (nou ...vlees...) je in de kuip hebt. Voorbeeld van arrogantie/onbeschoftheid inderdaad. Is hier reeds meermaals aangehaald in dit forum, en toch blijft ie zich moeien.
                  Groetjes

                  Comment


                  • #24
                    Re: objectief voor judo fotografie

                    Jongens jongens...als je nu eens puur de posts van bijv. Telekees past, je even groter maakt dan je bent en boven de "arrogantie" staat dan kun je er toch al wat info uithalen...gebruik maken van de goede dingen noem ik dat, in plaats van focussen op de mindere dingen


                    Voor wat betreft 200mm te lang op crop...als ik langs het korfbalveld sta met mijn 70-200 (op 1,7 crop) dan heb ik op 20 meter net genoeg voor beeldvullende actie...

                    En mijn reactie blijft daarmee in zekere zin correct, we kunnen wel zoet broodjes smeren en TS wijsmaken dat het met minder materiaal allemaal wel gaat lukken, maar als TS bij thuiskomst dan "ontdekt" dat de investering tot niets heeft geleid is dat nog vele malen duurder dan een lens van 4000 euro

                    Met Judo, heb zelf ook 15 jaar gejudoot, is het heeel erg afhankelijk van de zaal. De één heeft beter licht als de ander. M-modus is inderdaad de enige goede modus hier, voornamelijk door de witte pakken.

                    Budgetwijs zou ik eens kijken hoe ver je komt met een 50mm f1.8 of 50mm f1.4...je moet dan wel zo dicht bij als mogelijk komen..! (want op de hoge ISO's die je nodig gaat hebben wil je zo min mogelijk achteraf croppen. Voor een hoger budget zou je de 135mm f2 kunnen overwegen...maar dan moet je weet niet "te dichtbij" komen én zorgen dat er geen mensen tussen jou en de mat komen te staan...

                    Ik geef, en hoor, liever hard advies dan zoete broodjes die leiden tot kapitaalvernietiging
                    Mijn objectieven zijn all round...

                    Comment


                    • #25
                      Re: objectief voor judo fotografie

                      Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                      Jongens jongens...als je nu eens puur de posts van bijv. Telekees past, je even groter maakt dan je bent en boven de "arrogantie" staat dan kun je er toch al wat info uithalen...gebruik maken van de goede dingen noem ik dat, in plaats van focussen op de mindere dingen


                      Voor wat betreft 200mm te lang op crop...als ik langs het korfbalveld sta met mijn 70-200 (op 1,7 crop) dan heb ik op 20 meter net genoeg voor beeldvullende actie...

                      En mijn reactie blijft daarmee in zekere zin correct, we kunnen wel zoet broodjes smeren en TS wijsmaken dat het met minder materiaal allemaal wel gaat lukken, maar als TS bij thuiskomst dan "ontdekt" dat de investering tot niets heeft geleid is dat nog vele malen duurder dan een lens van 4000 euro

                      Met Judo, heb zelf ook 15 jaar gejudoot, is het heeel erg afhankelijk van de zaal. De één heeft beter licht als de ander. M-modus is inderdaad de enige goede modus hier, voornamelijk door de witte pakken.

                      Budgetwijs zou ik eens kijken hoe ver je komt met een 50mm f1.8 of 50mm f1.4...je moet dan wel zo dicht bij als mogelijk komen..! (want op de hoge ISO's die je nodig gaat hebben wil je zo min mogelijk achteraf croppen. Voor een hoger budget zou je de 135mm f2 kunnen overwegen...maar dan moet je weet niet "te dichtbij" komen én zorgen dat er geen mensen tussen jou en de mat komen te staan...

                      Ik geef, en hoor, liever hard advies dan zoete broodjes die leiden tot kapitaalvernietiging
                      Tnx,
                      Hier kan ik wel iets mee. Behalve met dat gekibbel

                      Comment


                      • #26
                        Re: objectief voor judo fotografie

                        Dat gekibbel moet je overheen lezen....net een stel vrouwen hier (en éénder welk forum)


                        Overigens...als je écht de bom wil zijn op judoweedstrijden dan zou ik ook een andere body nemen...een zogenaamd ISO monster als de 5d MkII of 1D mkIV...daar de 85mm f1.4 op en met wat oefenen kom je met super resultaten thuis (maar dan heb je het wel over budgetten waar je ú tegen zegt)
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #27
                          Re: objectief voor judo fotografie

                          Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                          Overigens...als je écht de bom wil zijn op judoweedstrijden dan zou ik ook een andere body nemen...een zogenaamd ISO monster als de 5d MkII of 1D mkIV...daar de 85mm f1.4 op en met wat oefenen kom je met super resultaten thuis (maar dan heb je het wel over budgetten waar je ú tegen zegt)
                          Bij de 5DII kan je bijvoorbeeld voor lichte tonen prioriteit kiezen. Dat levert nog een stop extra 'dynamic range' die zelfs de iso 6400 nog bruikbaar maakt. In RAW blijf je nog heel dicht bij wat het menselijk oog kan onderscheiden (ongeveer 12 stops, tegen 7 stops bij een mindere camera). De registratie gaat dan niet trager, je blijft zonder grip bij 3,9 fps, maar de iso 100 valt wel weg.

                          Comment


                          • #28
                            Re: objectief voor judo fotografie

                            als je de hoogste ISO's wilt en snelle AF en snel beelden nemen (8 frames per seconde) en daarenboven nog relatief betaalbaar... dan is er alleen maar de D700 die overschiet..
                            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                            Comment


                            • #29
                              Re: objectief voor judo fotografie

                              Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                              als je de hoogste ISO's wilt en snelle AF en snel beelden nemen (8 frames per seconde) en daarenboven nog relatief betaalbaar... dan is er alleen maar de D700 die overschiet..
                              Dat klopt denk ik wel...maar aangezien TS al met Canon schiet...

                              De hoger bruikbare ISO van de 5DII geeft dan toch al de mogelijheid tot snellere sluitertijden tov de 50D...In termen van snelheid en ISO is de 1D mk IV zeker geen slechtere keuze als de D700 lijkt me (hoop voor Canon, gezien de prijs, zelfs dat het de betere keuze is...)

                              Maar TS was met name op zoek naar een lens natuurlijk
                              Mijn objectieven zijn all round...

                              Comment


                              • #30
                                Re: objectief voor judo fotografie

                                stomme vraag, maar ...

                                Waarom kijk je niet gewoon op hoeveel mm je huidige foto's het vaakst worden geschoten?
                                Afhankelijk daarvan kies je voor de lichtsterke 35mm, 50mm, of 85mm prime, liefst tweedehands.
                                Zelfs als dit je uiteindelijk niet bevalt, kan je de lens doorverkopen en heb je relatief weinig "leergeld" betaalt.

                                Als je effectief tot vlak naast de tatami kan geraken, gok ik dat de 35mm of 50mm je beste kandidaten zullen zijn. Mijn ervaring met een 85mm vlak naast het volleybal plein was dat de lens teveel tele was.
                                Vooraleer je iemands advies volgt, beoordeel zeker hun foto's eens :)
                                Flickr album Homepage

                                Comment

                                Working...
                                X