Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Fisheye voor nikon D3000

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Fisheye voor nikon D3000

    Ik denk dat de titel genoeg zegt...

    Welke is de beste fisheye lens voor mijn toestel en waar zou ik deze het best kopen?

    Alvast bedankt

  • #2
    Re: Fisheye voor nikon D3000

    Sigma 10mm, want dan hou je AF.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Fisheye voor nikon D3000

      bij een fisheye is af nu niet echt noodzakelijk
      wil je veel effect van fisheye, ga dan voor een 8mm lens
      ik ben tevreden van mijn peleng 8mm fisheye
      op een cropcamera is dat 16mm fisheye
      zoek je naar de toekomst heen bij een cropcamera te blijven of zoek je na een paar jaar over te schakelen naar een full frame?

      Comment


      • #4
        Re: Fisheye voor nikon D3000

        Ik heb een Nikon 10.5mm voor op mijn D60 (dus ook een cropcamera) en ben hier heel tevreden van. Haarscherp en de typische laterale chromatische abberatie die bij deze lens (en ik denk wel elke fisheye lens hoort) is makkelijk te verwijderen met behulp van software!

        Wat is je budget voor een fisheye lens, misschien ook niet onbelangrijk!
        Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

        Comment


        • #5
          Re: Fisheye voor nikon D3000

          Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
          bij een fisheye is af nu niet echt noodzakelijk
          Dat hangt er maar net aan hoe je hem gebruikt, als je scherpstelafstanden gebruikt van 15cm dan hoor ik hem toch konstant ratelen, zeker als je in een moeilijke houding zit en de scherptediepte is dan zo klein dat je geen afwijking kan veroorloven.

          Ik vind een circulaire FE veel beperkter is zijn gebruik dan een diagonale, die met de juiste software ook nog heel goed zijn te gebruiken als rectalineaire UWA.
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: Fisheye voor nikon D3000

            Gewoon de Tokina 10-17 fisheye (jawel een zoom-fisheye).
            Heel leuk, heel handig, enkel de scherpstelling zal je manueel moeten doen. (wat niet zo moeilijk is met een fisheye en het af-hulp lampje in je zoeker)

            Comment


            • #7
              Re: Fisheye voor nikon D3000

              Oorspronkelijk geplaatst door fejity Bekijk bericht
              Ik heb een Nikon 10.5mm voor op mijn D60 (dus ook een cropcamera) en ben hier heel tevreden van. Haarscherp en de typische laterale chromatische abberatie die bij deze lens (en ik denk wel elke fisheye lens hoort) is makkelijk te verwijderen met behulp van software! :
              Hier kan ik enkel maar in bijtreden, zolang ik met een crop camera heb gewerkt, gebruikte ik steeds de Nikkor 10.5 f/2,8 ..... een toplensje, ik gebruik nu de sigma 15 mm op mijn D3, dat komt ongeveer overeen met een 10,5 op een crop camera, maar de kwaliteit van de Nikkor is beter en die is ook een heel stuk kleiner dan de Sigma 16 fisheye
              Last edited by Franciskine; 18 augustus 2010, 20:24.
              There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
              A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
              Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

              Comment


              • #8
                Re: Fisheye voor nikon D3000

                ik heb ook die Nikon 10,5mm, schitterend lensje

                Comment


                • #9
                  Re: Fisheye voor nikon D3000

                  precies nog veel tevreden gebruikers!
                  je budget moet het wel toelaten om 650 euro neer te tellen voor een fisheye (of je koopt ze tweedehands als je er een vindt)
                  Nikon D60 + 18-55mm Tokina 12-24mm DX II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Fisheye voor nikon D3000

                    Hier staat een Fisheye Sigma 15mm f/2.8 te koop
                    Zelden dat je dergelijke lens 2de hands vindt, ik heb wel minder betaald 2de hands dan de 425€ die nu gevraagd wordt..... ik heb de mijne kunnen kopen voor 350€
                    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Fisheye voor nikon D3000

                      Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                      Hier staat een Fisheye Sigma 15mm f/2.8 te koop
                      Zelden dat je dergelijke lens 2de hands vindt, ik heb wel minder betaald 2de hands dan de 425€ die nu gevraagd wordt..... ik heb de mijne kunnen kopen voor 350€
                      op een cropcamera zou ik toch opteren om een 10mm fisheye ofzo te nemen
                      een 15 (of 16mm) fisheye op een cropcamera dat geeft niet echt meer het effect van een fisheye, meer richting groothoeklens
                      ik heb mijn zenitar 16mm 2.8 weggedaan om een peleng 8mm te kopen omdat die 16mm te weinig echt fisheye effect geeft

                      Comment


                      • #12
                        Re: Fisheye voor nikon D3000

                        Oorspronkelijk geplaatst door Gert1971 Bekijk bericht
                        op een cropcamera zou ik toch opteren om een 10mm fisheye ofzo te nemen
                        Daar geef ik je 100% gelijk in . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Fisheye voor nikon D3000

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Hier staat een Fisheye Sigma 15mm f/2.8 te koop
                          Die presteert als een heel slecht gecorrigeerde rectalineaire 15mm op een DX body.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Fisheye voor nikon D3000

                            Voor een goedkope fisheye raad ik de samyang/walimex/falcon 8mm aan, te vinden op ebay. Kost rond de 260 dollar en is echt een mega knaller voor die prijs, net zoals hun 14mm f2,8 en hun 85mm f1,4/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Fisheye voor nikon D3000

                              Ik heb héél veel plezier gehad met mijn Nikon 10.5mm DX op D200 en D300.

                              Na overstap naar D700 is die vervangen door een Nikon 16mm FX exemplaar, met evenveel genoegen. De 10.5 ging vlot van de hand, een tweedehandse 16 vinden was andere koek!

                              Voorbeelden hier, hier en hier.
                              BD0337BE | Fujiholic | Bezoek mijn portfolio (en oudere) fotoblog en fujiblog

                              Comment

                              Working...
                              X