Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 105mm f/2.0 DC of nikkor 85 mm F1.4

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikkor AF-D 105mm f/2.0 DC of nikkor 85 mm F1.4

Nikkor AF-D 105mm f/2.0 DC of nikkor 85 mm F1.4 Ik ben nog steeds op zoek naar de beste portretlens, ik twijfel nu tussen deze 2 lenzen. Is er iemand die ervaring heeft met deze lenzen. Is de bokeh en scherpte vergelijkbaar? Werkt de Defocus-image Control van de 105 mm vlot? Het beoordelen van scherpte op het matglas wordt voor mij met de jaren moeilijker is dit een nadeel bij instellen van Defocus-image Control. Ik weet nu een tweedehands DC te koop voor ongeveer 600 € De nieuwe 85 mm F1.4 voor 1.100 €. Momenteel gebruik ik voor portret de nikkor AF-S 105mm f/2.8 G IF-ED Micro, de sigma 70 - 200 mm F2.8 maar ik vind de bokeh van deze lenzen net niet voldoende.

Re: Nikkor AF-D 105mm f/2.0 DC of nikkor 85 mm F1.4

ik heb ze beiden gehad (reeds meermaals de 85mm1,4 (af en non-af) ) en ik heb de 105mm2,0 dc gehouden,
    voor de DC control doe ik het niet,
    ik vind de 105mm gewoon dit tikkeltje bruikbaarder én ik heb veel minder "missers" op vlak van AF, kan idd met opening zijn, maar beiden getest op 2,0,

Zeker op FF is de 105mmDC TOP

succes
    Photography helps people to see
    -Berenice Abbott-
    BD1050BE

Comment

Is de Defocus-image Control van de 105 mm vlot te beoordelen op het matglas?

Comment

ik vind em moeilijk te controleren op het matglas
        maar wel goed zichtbaar op lcd scherm

nu
        veel van het DC- verhaal kan in nabewerking gebeuren..
        daarom is die dc voor mij niet de reden waarom ik en zo goed vind..
        Photography helps people to see
        -Berenice Abbott-
        BD1050BE

Comment

Ik denk dat ik voor de 85 1.4 ga, ik vind het vervelend als de DC niet goed op het matglas kan beoordeeld worden. Bij de 85 1.4 vind ik het beoordelen op het matglas minder belangrijk omdat ik streef naar zeer weinig scherptediepte, dus open of bijna open diafragma. Ik hou er minder van om de achtergrond onscherp te maken na de opname. Voor mij is de bokeh heel belangrijk en moet het instellen (ook als je niet meer zo een scherp zicht hebt) vlot gebeuren, ik ben bang dat ik met de 105mm f/2.0 DC problemen ga krijgen om de DC juist in te stellen. Ik hoop dat ik de juiste keuze maak, indien ik me vergis zou ik dat graag van jullie horen anders denk ik wel dat mijn keuze al gemaakt is. in ieder geval al bedankt voor jullie raad groeten Jan.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanDonckers Bekijk bericht
            Ik denk dat ik voor de 85 1.4 ga, ik vind het vervelend als de DC niet goed op het matglas kan beoordeeld worden. Bij de 85 1.4 vind ik het beoordelen op het matglas minder belangrijk omdat ik streef naar zeer weinig scherptediepte, dus open of bijna open diafragma. Ik hou er minder van om de achtergrond onscherp te maken na de opname. Voor mij is de bokeh heel belangrijk en moet het instellen (ook als je niet meer zo een scherp zicht hebt) vlot gebeuren, ik ben bang dat ik met de 105mm f/2.0 DC problemen ga krijgen om de DC juist in te stellen. Ik hoop dat ik de juiste keuze maak, indien ik me vergis zou ik dat graag van jullie horen anders denk ik wel dat mijn keuze al gemaakt is. in ieder geval al bedankt voor jullie raad groeten Jan.
            Je MOET de DC niet instellen. Je kan 'm ook gewoon op neutraal laten staan.
            mijn website

Comment

Bedoel je dat de DC goed voorstelbaar in te stellen is zonder dat je op het matglas controleerd vb maximum DC zonder dat de scherpe delen worden beinvloed? of ga ik dan de hele foto onscherp maken. Ik ga eens op zoek of ik ergens een DC kan huren.

Comment

Als je de DC vaker gebruikt ga je de lens zeker goed leren instellen.
                Lieven heeft mijn 105mm overgenomen; die vond ik te dicht tegen de 1.4 85mm aan qua bereik. Ik heb wel de 135mm DC, de DC gebruik ik maar af en toe, vooral om een soft-focus effect te krijgen.
                Ook voor algemene fotografie zijn de DC lenzen zeer bruikbaar.

series met o.a. de 135mm DC:
                http://robspanjaart.smugmug.com/Phot...54471967_LUBJ5
                http://robspanjaart.smugmug.com/Lens...81745403_xHk4M

Sony en Olympus
                Fotoseries

Comment

Knappe foto’s, ik ga eerst eens proberen ergens de 85 en de 105 mm ergens te huren zodat ik zelf eens kan proberen welke me het beste bevalt, het zullen beide wel heel goede lenzen zijn veronderstel ik. Nogmaals bedankt voor jullie prima informatie. Grtjs Jan

Comment

Als je wat ervaring opdoet met de DC is dat knap, maar gemakkelijk is anders.
                    Eigenlijk is het aartsmoeilijk om een beoordeling van het resultaat te zien op je display, hoe je de DOF legt (terwijl die beoordeling juist nodig is)
                    Ik heb beide lenzen gehad; bokeh van de 85 is top.
                    Persoonlijk zou ik voor de 85/1.4 gaan.

mvg,

Roland

Comment

Hoi Roland, Ik dacht ook al dat het instellen van de DC niet makkelijk zou zijn, en vooral dat men er de nodige tijd voor moet nemen. Ik fotografeer dikwijls met zeer vlotte modellen die ook zeer snel bewegen en van houding veranderen, daarvoor heb ik ook een lens nodig die zeer snel te bedienen is zodat de swing er bij de modellen in blijft zitten, in die gevallen denk ik dat ik inderdaad beter af ben met de 85 mm 1.4 . Voor meer statige opnamen zal misschien de DC in het voordeel zijn , maar daarvoor gebruik ik dan weer meestal totaal andere lenzen, groothoek of zelfs fishey e, zelfs voor modelopnamen. Het zal allemaal ook afhangen van je eigen stijl van fotograferen, ik denk voor mij de 85 mm f 1.4, ik probeer of ik er morgen een kan testen. Nogmaals dank aan allen voor jullie informatie. Groeten Jan

Comment

Bedoel je dat de DC goed voorstelbaar in te stellen is zonder dat je op het matglas controleerd vb maximum DC zonder dat de scherpe delen worden beinvloed? of ga ik dan de hele foto onscherp maken. Ik ga eens op zoek of ik ergens een DC kan huren.
                        Ik bedoel daarmee dat je je keuze tussen de 85 en de 105 gewoon moet maken op basis van brandpuntsafstand. Je kiest gewoon de lengte die je het meeste ligt.
                        Het is niet omdat de 105 die DC functie heeft dat je die ook moet gebruiken. Als je die op neutraal zet dan is de lens gewoon zoals een 85 alleen wat langer... Je kan je vlot bewegende modellen perfect fotograferen met een 105DC zonder na te denken over die DC functie, zoals je dat zou doen met een 85.
                        Als je dan eens wilt spelen met die DC dan kan dat, maar het MOET niet. Het is niet zo dat die DC altijd actief is.

In ieder geval zijn het allebei geweldige lenzen.
                        mijn website

Comment

Als ik voor de DC kies dan wil ik wel die instelling gebruiken, ik wil echt streven naar een mooie bokeh en de instelling moet snel gebeuren. Kan ik de DC instelling op zijn maximum of bijna maximum zetten en dan gewoon verder schieten of wordt dan ook het gebied waarop je scherp hebt gesteld nadelig beïnvloed (merkbaar minder scherp dan met de DC uit?) Sorry dat ik misschien domme vragen stel maar ik heb nooit met de DC gewerkt en als ze voor mij beiden voldoen dan is voor mij momenteel de DC interessant, op internet vind ik nu een tweedehands 105 mm DC met garantie voor minder dan 600€ de 85 mm 1.4 vind ik alleen nieuw voor 1100€. Indien de DC moeilijk in te stellen is dan geef ik liever die 500€ meer voor de 85 F 1.4.

Comment

Nog even wachten en de nieuwe Nikon 85mm 1.4 ligt in de winkel... dan is de keuze snel gemaakt
                            some toys 4 big boys
                            http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

Comment

Indien de DC moeilijk in te stellen is dan geef ik liever die 500€ meer voor de 85 F 1.4.
                              moeilijk, wat is moeilijk? Op 1 vinger staan is ook moeilijk en toch zijn er die het kunnen. Met wat oefening ga je daar misschien binnen een half jaar vlot en binnen een jaar spelenderwijs mee om. Misschien ook niet en dan heb je nog altijd een heel mooie lens.

Maar in het streven naar mooie boke weet ik niet of die DC doet wat je zoekt. DC verlegt, hoe ze het voor mekaar krijgen snap ik ook niet, gewoon het scherptediepteveld tov het scherpstelpunt. Je kan kiezen voor meer of minder scherpte in de voorgrond of in de achtergrond, terwijl je instelpunt gewoon even scherp blijft.

Ik neem aan dat je dit bekeken hebt.
                              The Knight That Says Ni...kon

Comment

Working...
                              X