Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 50mm 1.8 vs 18-55

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Canon 50mm 1.8 vs 18-55

Hoor voor en tegen-standers van de canon 50mm 1.8, dus daarom ook deze vraag.

Is dit een goeie aankoop ter aanvulling bij mijn standaard kitlens 18-55 voor portret fotografie. Of is hier geen merkbaar verschil, waardoor ik beter eventjes door doe met de 18-55?

Weet dat de 1.4 beter zou zijn maar ben nog beginnend en weet niet als ik de 50mm zoveel zou gebruiken.

Heb ook wat rond gezocht en hier zijn voor en tegenstanders, daarmee dat ik het hier vraag. (ook kon ik geen al bestaande tread vinden over dit onderwerp)

Alvast bedankt.
    flickr
    Canon 550D - Canon 50 f/1.8 - Canon 15-85 f/3.5-5.6 USM - Metz 48 - YN-460 II - Polaris Flash Meter II

Re: Canon 50mm 1.8 vs 18-55

De 50mm f1,8 is een heel betaalbare lens als je met scherptediepte wil experimenteren.
    Met de kitlens kan je moeilijk foto's maken met weinig scherptediepte, met de 50mm f1,8 is dat veel gemakkelijker.
    Door met zo'n lenst te experimenteren leer je heel wat bij over scherptediepte, en daardoor kan je mooiere foto's maken die je met de kitlens niet kan maken.

Het is niet de bedoeling om altijd met het diafragma volledig open te werken, door ervaring leer je welke diafragma-opening net voldoende scherptediepte geeft om een mooie foto te krijgen.

Je kan ook meteen een 50mm f1,4 kopen, maar als je de 50mm f1,8 tweedehands koopt, en je wil daarna toch een f1,4 (of zelfs een f1,2) dan verkoop je ze voor dezelfde prijs terug...
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
      door ervaring leer je welke diafragma-opening net voldoende scherptediepte geeft om een mooie foto te krijgen.
      of door de scherptedieptecontroleknop (als je camera die heeft)

spijtig dat niet meer alle lenzen scherptediepteschalen hebben. Met zooms is dat heel begrijpelijk, maar met vaste is dat toch een kleine moeite.
      The Knight That Says Ni...kon

Comment

Heel erg bedankt black bandit, zo een antwoord zocht ik dus.

Ja, ga liever ook in stappe daarom dat er volgens mij niets mis mee is om met de 1.8 te beginnen. En wil soms dat extra scherpe wat ik mis bij de 18-55. Indien ik tegen de beperking oploop van de 1.8 kan ik zoals je zelf zegt nog overstappen.
        flickr
        Canon 550D - Canon 50 f/1.8 - Canon 15-85 f/3.5-5.6 USM - Metz 48 - YN-460 II - Polaris Flash Meter II

Comment

Zelf zit ik met een 17-40mm en zit ook al even te denken om een lichtsterke prime te kopen voor portretten. Binnenkort zou ik ze al deftig kunnen gebruiken op een trouwfeest van mijn zus. Ik zit enkel met de twijfel of de 50mm niet te veel is al, velen houden het op 30mm. Wat is jullie mening? of is upgraden naar een lichtsterke allround lens een betere optie? Het lijkt me toch nog steeds een groot verschil 2.8 naar 1.4 of 1.8
          Canon 40D - 70-200mm L F4 - 17-40mm L F4 - 100mm 2.8 USM Macro - 430EX II
          http://nick-verbeeck.fotopic.net
          http://www.wix.com/Nixken/Nick-Verbeeck---Fotografie

Comment

50mm f1.8 is zeker de moeite waard... Heb hem ook... Wereld van verschil als men deze lens naast 18-55 zit.

Ik zou ook beter gaan voor een 50 of toch voor op de trouw zou ik eerst kijken naar langere lenzen zoals 85 of 135. 50mm is een beetje te kort. Bij 30mm zullen er volgens mij nog meer perspectief fouten zichtbaar zijn met close up portretten dan bij 50mm... Ik persoonlijk zou gaan voor een 85 of 135mm.
            Canon - Youtube slideshow: https://www.youtube.com/watch?v=XtytfbVcV0s

Comment

Working...
            X