Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

scherptetests

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: scherptetests

De foto's zijn genomen met een uistekend toestel en goed objectief maar in een slechte lichtongeving, daar kan geen zinnig antwoord op uw vraag gegeven worden.

Als je nu werkelijk wilt weten of uw materiaal goed is, doe dan eens de gebruikelijke tests en post de foto's dan.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Is het iemand al opgevallen dat er telkens verkeerd gefocust is ? De focus ligt telkens achter het onderwerp.

Mvg
      Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht
        Is het iemand al opgevallen dat er telkens verkeerd gefocust is ? De focus ligt telkens achter het onderwerp.

Mvg
        Chris
        die licht toch op het zonnetje in elke foto.
        The Knight That Says Ni...kon

Comment

Door het wollige karakter van het beeld is dat juist niet/zeer slecht te zien. Is het niet scherp omdat het beeld niet scherp is of omdat het onderwerp niet scherp is.

Doe de batterijen test of gebruik een goed gedrukt boek of de echte focuschart. Een foto met 45graden op een boek met glanzend papier, op één woord focussen en je ziet gelijk of je b/f hebt. Die mm, die je met focuschart eruit haalt, zijn toch niet echt interessant als je wilt weten of b/f hebt, of wel?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
            Door het wollige karakter van het beeld is dat juist niet/zeer slecht te zien. Is het niet scherp omdat het beeld niet scherp is of omdat het onderwerp niet scherp is.

Doe de batterijen test of gebruik een goed gedrukt boek of de echte focuschart. Een foto met 45graden op een boek met glanzend papier, op één woord focussen en je ziet gelijk of je b/f hebt. Die mm, die je met focuschart eruit haalt, zijn toch niet echt interessant als je wilt weten of b/f hebt, of wel?
            Die batterijen test heeft hier al veel aan het licht gebracht om de eigenaar ervan te overtuigen, dus zeker doen maar dan in ideale lichtomgeving en diafragma wijd open.

Grtz, RF

Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FestinaLente Bekijk bericht

Mvg
              Chris
              Dat idee krijg ik ook...foto nr 1, daar lijkt de lens last te hebben van backfocus. (zwartwit zebra dinges achter de bloem is scherper)
              Ik ben benieuwd naar de batterij test, vooral van die 12-24mm!

IP moeten de raws gewoon scherp zijn, zonder dat je softwarematig het contrast omhoog schroeft.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                die licht toch op het zonnetje in elke foto.
                Kijk eens naar de scherpe punten in de foto.
                Eerste foto het zebrading achter het zonnetje, is veel scherper.
                Tweede foto... het plastieken ding achter het zonnetje staat er heel scherp op.
                Als je dat niet ziet... nja, waarover praat je dan hier ?

Mvg
                Chris

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  wil je die dan even posten? dan zie ik het zelf ook. en welke imagehost gebruik je.
                  Voilà, eerst jouw foto en daartegen tweemaal dezelfde foto; de eerste 10% verscherpt, de tweede 20% verscherpt in BDSizer:

Gehost op One.com, zonder tussenkomst van eenderwelke software.

Je weet toch dat elke digitale foto die verkleind wordt, een zekere mate van verscherping nodig heeft? Anders moet je DIT meer eens lezen.
                  Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Wat zijn die cirkels en pijlen Jos?
                    Al doende leert men...

Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Nena Bekijk bericht
                      Wat zijn die cirkels en pijlen Jos?
                      aanduiding van dust op sensor "gok" ik?
                      Imagination is more important than knowledge...
                      http://www.kiekje.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door b-@rt Bekijk bericht
                        aanduiding van dust op sensor "gok" ik?
                        Inderdaad, vuil op de sensor. Zien jullie dat niet?
                        Vriendelijke groet,

Jos

Comment

Denk niet dat foute scherpstelling de oorzaak is. f7.1 met een groothoek lens geeft echt wel voldoende DOF, of je moet er echt een "halve meter" naast zitten.

Volgens mij is de reden te zoeken bij de standaardinstelling van de D200. Het is een semi-pro toestel en Nikon heeft de gezonde gewoonte van altijd de in-camera toepassingen, zoals verscherping, nogal zeer bescheiden te houden. Het idee is dat je dan minder artifacts hebt en dat je achteraf nog kan kiezen om te verscherpen.

Zet dus eens D200's verscherping wat hoger (ergens tussen max en "normaal" in, misschien nog iets dichter bij de maximale verscherping) en normaal moet het al een pak beter lijken.

De meeste mensen doen dit echter achteraf in Photoshop en andere programma's.

Foto is ook sterk onderbelicht, je witte muur is grijs, dus dat draagt wat bij tot het algemene doffe, contrastloze gevoel in de foto..

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jos Vanhengel Bekijk bericht
                            Inderdaad, vuil op de sensor. Zien jullie dat niet?
                            onvolmaakt schilder en stucwerk bedoel je.

eentje is een vlek op de sensor. Ik zal hem straks in de vaatwas steken.
                            The Knight That Says Ni...kon

Comment

een bruikbare chart voor een test (ipv speculatie over zebrastrepen ): http://regex.info/blog/photo-tech/focus-chart

Comment

Misschien een beetje off-topic maar ik geef toch nog graag het volgende mee voor wie hier iets aan kan hebben :

Als je toestel een Live View functie heeft met een Fase Detect (zgn. quick mode) autofocus én je kunt gebruik maken van software om je sensorbeeld live op een (laptop-)scherm te bekijken (zoals met de EOS Utility van Canon), dan is naar mijn ervaring de meest nauwkeurige methode voor het testen (en eventueel bijstellen) van de scherpstelling de methode die hier beschreven wordt : http://www.birdphotographers.net/for...ustment-tricks.
                                Dit is een beschrijving voor Canon, ik weet niet of iets analoogs ook bij Nikon e.a. kan, maar ik vermoed van wel.
                                Ik heb in functie van het instellen van de microadjustment per lens meerdere methodes gebruikt om scherpte te testen (incl. charts onder 45° en zelfs een doe-het-zelf LensAlign in elkaar geknutseld), maar deze methode lijkt me op de snelste manier de meest betrouwbare fijnregeling te bezorgen.
                                Je toestel moet natuurlijk wel die methode toelaten.
                                Master the craft, and the art will follow.
                                Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                                http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

Comment

Working...
                                X