Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Op 22 februari 2025 bezoekt Belgiumdigital enkele iconische locaties in Gent. Meer informatie HIER!
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
Indien je ruimte hebt zal de 135 mm f2 een goede portretlens zijn , maar bij minder ruimte zal een 85 mm ook wel zijn taak naar behoren vervullen hoor. Ik maak al mijn portretten met een 85 MM F1,2 L USM in een beperkte studio van 4,50 meter.
Maar ik heb ook de 28-70 F2,8 L USM en das echt een bijzonder goede lens, maar voor portretten eerder op een crop camera, full frame gebruik ik ze ook maar voor 3/4 en full body shots.
De 70-200 F2,8 l USM heb ik ook en die is zeker op een full frame inzetbaar voor portretten.
Der een lens uit kiezen is niet makkelijk, al gaat mijn persoonlijke voorkeur voor de studio wel naar de 85mm F1,2 uit.
MVG, Jeff C.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Je hebt wel gelijk wat studiofotografie betreft Digipics. Ook daar gebruik ik bijna standaard mijn 70-200L 2.8, maar dan heb je zeker een meter of 5 nodig voor een portret, wil ik een brandpuntsafstand van 200mm gebruiken. In de studio is de bokeh niet zo van belang, dus kan ik ook makkelijk op 100mm schieten.
Wat betreft buiten- of op lokatieportretten (aangezien de TS het over een mooie Bokeh heeft) is de 200mm geen probleem lijkt me.
Wat ik niet begrijp is dat TS bereid is om de 70-200 weg te doen en te vervangen voor een 24-70 om portretten mee te schieten. Ik weet dat de 24-70L veel gebruikt wordt door bv. huwelijksfotografen, maar dan schiet je fullbody opnamen met veel omgeving erbij.
Ik heb enkel de 85mm 1.8 naast de 70-200L. Een hele fraaie portretlens, maar op mijn FF camera gebruik ik toch altijd de 70-200. Ach...zo zal een ieder zijn gekke voorkeuren hebben
Volledig mee akkoord, de 28-70 f2.8 is de beste standaardzoom van Canon, voor landschap & portret. Op alle mm's scherp, geen vervorming en geen vignetering.
Sommige mensen hebben liever 4mm extra breedhoek met vervorming/vignetering omdat ze zeggen liever een foto dan geen, anderen hebben liever een pure 28-70 overal scherp zonder vervormingen.
Deze laatste zijn waarschijnlijk de "primefreaks"
De 85 1.2L & 135 2L zijn Canon's beste portretlenzen ooit, probleem is dat ze elkaar aanvullen, je kan niet echt één van de twee kiezen.
- de 85 is scherp vanaf 1.2, heeft een magische bokeh die geen enkele andere lens kan bereiken en is super lichtsterk
- de 135 heeft een razendsnelle AF (misschien wel de snelste ooit van Canon), zeer lichtsterk en is een zeer leuke candid portretlens.
Moest de 85 1.2L II een even snelle AF als de 135 hebben zou ik slechts 1 lens houden.
Maar helaas niet het geval, de 85 II moet ook teveel glas verplaatsen en blijft traag.
Hoe dan ook, het blijft de beste FF portretprime ooit waarmee je magische dingen kan doen
Maar ik heb ook de 28-70 F2,8 L USM en das echt een bijzonder goede lens, maar voor portretten eerder op een crop camera, full frame gebruik ik ze ook maar voor 3/4 en full body shots.
Der een lens uit kiezen is niet makkelijk, al gaat mijn persoonlijke voorkeur voor de studio wel naar de 85mm F1,2 uit.
Je hebt wel gelijk wat studiofotografie betreft Digipics. Ook daar gebruik ik bijna standaard mijn 70-200L 2.8, maar dan heb je zeker een meter of 5 nodig voor een portret, wil ik een brandpuntsafstand van 200mm gebruiken. In de studio is de bokeh niet zo van belang, dus kan ik ook makkelijk op 100mm schieten.
Wat betreft buiten- of op lokatieportretten (aangezien de TS het over een mooie Bokeh heeft) is de 200mm geen probleem lijkt me.
Wat ik niet begrijp is dat TS bereid is om de 70-200 weg te doen en te vervangen voor een 24-70 om portretten mee te schieten. Ik weet dat de 24-70L veel gebruikt wordt door bv. huwelijksfotografen, maar dan schiet je fullbody opnamen met veel omgeving erbij.
Ik heb enkel de 85mm 1.8 naast de 70-200L. Een hele fraaie portretlens, maar op mijn FF camera gebruik ik toch altijd de 70-200. Ach...zo zal een ieder zijn gekke voorkeuren hebben
De 70-200 gaat weg omwille van de F4 en omwille van het feit dat ik een 300mm wil aanschaffen voor natuuropnamen en ik hier met 200mm niet genoeg heb. Verder is dit een prima lens. Helaas heb ik geen geld om zowel een 70-200 te houden als een 300mm aan te schaffen. En 70-200 + TC geeft niet de gewenste mm's maar dat is een andere discussie.
Toch neem ik af en toe graag eens een portret en dan dacht ik de 17-40 en 50 (de lens ligt mij niet echt op FF) te verkopen om zo een 24-70 te financieren waarmee ik dan af en toe eens een portret kon maken en toch landschappen kon fotograferen en een constante F2.8 had en ook een wat groter bereik kreeg tov de maximum 40mm van de 17-40. Wat betreft de 50mm ga ik toch niet onder F2.2 dus ik heb de 1.4 niet nodig en zou toekomen met een F2.8.
Dit effe ter verduidelijking van mijn gekke voorkeuren.
Blijkbaar is een 24-70 geen geschikte optie en daarom kan je hier ook een vraag stellen om er nadien iets uit te leren.
Een 135 F2 lijkt mij een droomlens maar toch wel een dure droom. De 50mm vervangen door een 85mm zal denk ik wel de beste optie zijn en een betere afstand geven ten opzichte van het 'model'. Met die 50mm kom je echt wel heel dicht bij het hoofd voor een hoofd- schouders portret.
Je hebt wel gelijk wat studiofotografie betreft Digipics. Ook daar gebruik ik bijna standaard mijn 70-200L 2.8, maar dan heb je zeker een meter of 5 nodig voor een portret, wil ik een brandpuntsafstand van 200mm gebruiken. In de studio is de bokeh niet zo van belang, dus kan ik ook makkelijk op 100mm schieten.
Wat betreft buiten- of op lokatieportretten (aangezien de TS het over een mooie Bokeh heeft) is de 200mm geen probleem lijkt me.
Wat ik niet begrijp is dat TS bereid is om de 70-200 weg te doen en te vervangen voor een 24-70 om portretten mee te schieten. Ik weet dat de 24-70L veel gebruikt wordt door bv. huwelijksfotografen, maar dan schiet je fullbody opnamen met veel omgeving erbij.
Ik heb enkel de 85mm 1.8 naast de 70-200L. Een hele fraaie portretlens, maar op mijn FF camera gebruik ik toch altijd de 70-200. Ach...zo zal een ieder zijn gekke voorkeuren hebben
De TS heeft wel een f4 van de 70-200, dat is geen F2,8 en ik maak mijn beste foto's op 2,8 met de 70 200; maar wel buiten, mijn studio is te klein voor deze lens.
Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."
Volledig mee akkoord, de 28-70 f2.8 is de beste standaardzoom van Canon, voor landschap & portret. Op alle mm's scherp, geen vervorming en geen vignetering.
Sommige mensen hebben liever 4mm extra breedhoek met vervorming/vignetering omdat ze zeggen liever een foto dan geen, anderen hebben liever een pure 28-70 overal scherp zonder vervormingen.
Deze laatste zijn waarschijnlijk de "primefreaks"
De 85 1.2L & 135 2L zijn Canon's beste portretlenzen ooit, probleem is dat ze elkaar aanvullen, je kan niet echt één van de twee kiezen.
- de 85 is scherp vanaf 1.2, heeft een magische bokeh die geen enkele andere lens kan bereiken en is super lichtsterk
- de 135 heeft een razendsnelle AF (misschien wel de snelste ooit van Canon), zeer lichtsterk en is een zeer leuke candid portretlens.
Moest de 85 1.2L II een even snelle AF als de 135 hebben zou ik slechts 1 lens houden.
Maar helaas niet het geval, de 85 II moet ook teveel glas verplaatsen en blijft traag.
Hoe dan ook, het blijft de beste FF portretprime ooit waarmee je magische dingen kan doen
Heb ook zowel de 85 als de 135 als de 70-200 ;
De 70-200 is super maar ik vind ze gewoon te zwaar om mee rond te sleuren met een model;
De 135 f2 is binnen in studio te lang en ook buiten heb je dikwijls niet genoeg ruimte om je model ten voete uit op de plaat te zetten;
Voor mij , doe maar de 85 1.2 , die is bijna vastgegroeid op mijn 5D MKII ;
Alleen vind ik dat er bij gebruik van groot diafragma zoals 2,8 of 2,5 nogal veel onscherpe exemplaren tussen zitten bij ten voete uit opnames;
Normaal zou dat niet mogen want met afstandsinstelling van 6a7 m is er nog voldoende scherptediepte bij 2,!
De TS heeft wel een f4 van de 70-200, dat is geen F2,8 en ik maak mijn beste foto's op 2,8 met de 70 200; maar wel buiten, mijn studio is te klein voor deze lens.
Excuus, daar heb ik overheen gelezen. Dacht dat het om de 2.8 ging.
Excuus, daar heb ik overheen gelezen. Dacht dat het om de 2.8 ging.
Neen, het is altijd een F4 geweest maar geen probleem hoor.
Wat betreft die 85 F1.8 en 135 F2 op FF, naar wat ik lees zijn dit beide uitstekende lenzen en zijn ze beide goed op FF.
Ik zal met de 70-200 is bekijken welk brandpunt mij het beste ligt. Het doel is uiteindelijk 'kop-schouders' portretten en eventueel het volledige lichaam maar dat zou zowizo buiten gebeuren dus daar is plaats geen probleem.
Een vraagje, ga je portretten nemen in studio of buiten? Ik kan mij enkel de 24-70 F2.8 of de 85 F1.2 inbeelden als perfecte portretlenzen op FF. De 24-70 omdat deze het praktische heeft om een zoom te zijn ( en zoals monica zei, uitstekend voor een trouw waar je toch wel de 2.8 nodig hebt en 24mm in het gemeentehuis of kerk ) en outdoor de 70-200 F2.8, maar vermits je deze niet hebt kan je het toch wel proberen met de F4 versie. Ik heb wel al fotografen zien werken met de 70-200 indoor, en qua gewicht citeer ik Monica "watjes"
Als je niet teveel mm'ers in 1 keer wil verliezen, ga dan voor de 24-70 F2.8 + 85 F1.8 +100-400 L
Comment