Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF 'portret'-lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: FF 'portret'-lens

Ik loop regelmatig met mijn 70-200 2.8 IS II rond van 's morgens tot 's avonds. 'k zie het als gratis fitness. 't Is maar hoe je het ziet.
    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht
      Met een scherp mes zeer recht afgesneden japansen boterham !!
      Bijna goed, maar ik denk dat het net omgekeerd is.

Dpaul
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

Comment

Ik loop nu rond met een 17-40 en een 70-200 4l .
        Het is geen 2.8 maar what the f*ck heeft die 2.8 van voordeel voor deze jongen als ik dat niet nodig heb.
        De 4 is trouwens lichter dan de 2.8 en ze is zelfs scherper wat bewezen is.
        Dus mijn mening..Hou uw 17-40 want daar kan je ook schoon portretten mee maken op 40 mm hou die 70-200 gewoon..
        Spaar voor die 85 1.8 en dan zit je goed.Punt.
        Mvg, Pascal,Schoonspikke
        Als je schiet..schiet dan raak!
        500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
          Bijna goed, maar ik denk dat het net omgekeerd is.

Dpaul
          met een scherpe boterham zeer recht afgesneden mes?

En Pascal hierboven heeft overschot van gelijk.
          The Knight That Says Ni...kon

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door schoonSpikke Bekijk bericht
            Het is geen 2.8 maar what the f*ck heeft die 2.8 van voordeel voor deze jongen als ik dat niet nodig heb.
            Dus mijn mening..Hou uw 17-40 want daar kan je ook schoon portretten mee maken op 40 mm hou die 70-200 gewoon..
            Spaar voor die 85 1.8 en dan zit je goed.Punt.
            Een 2.8 versie ga ik mij niet aanschaffen. Daarvoor gebruik ik de lens niet genoeg en neem ik niet genoeg portretten voor. Op termijn koop ik wel een 85mm maar eerst is de 300mm aan de beurt. Voor de enkele portretten die ik neem zal ik mij wel behelpen met de 70-200 F4 IS. Op F4 en dan een beetje spelen met de andere factoren die de scherptediepte beïnvloeden.

Bedankt voor jullie input ivm de 24-70 en bedankt voor de andere suggesties.
            ::: Flickr :::

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
              Voor de enkele portretten die ik neem zal ik mij wel behelpen met de 70-200 F4 IS. Op F4 en dan een beetje spelen met de andere factoren die de scherptediepte beïnvloeden.

Bedankt voor jullie input ivm de 24-70 en bedankt voor de andere suggesties.
              Mijn is er eentje zonder "IS"..
              De scherptediepte kan je alleen maar beïnvloeden door het gat dicht te knijpen...allez ge weet wel wat ik bedoel.
              Als ik een mooi dof wil met deze lens he das op F 4....en op 200 mm. Dan voelt je model zich beter op zijn gemak trouwens als je niet zo dicht bij staat..
              Mvg, Pascal,Schoonspikke
              Als je schiet..schiet dan raak!
              500 PIXHuawei P30 PRO

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht
                zal ik mij wel behelpen met de 70-200 F4 IS.
                'zich behelpen' met L glas wat een woordkeuze.

nu wordt de hoofdontwerper van die lens tot sepukku gedwongen
                The Knight That Says Ni...kon

Comment

Mijn is er eentje zonder "IS"..
                  De scherptediepte kan je alleen maar beïnvloeden door het gat dicht te knijpen...allez ge weet wel wat ik bedoel.
                  Als ik een mooi dof wil met deze lens he das op F 4....en op 200 mm. Dan voelt je model zich beter op zijn gemak trouwens als je niet zo dicht bij staat..
                  Ik weet wat je bedoelt. Maar ik dacht dat scherptediepte afhing van enkele factoren.

U diafragma - u brandpunt - afstand lens onderwerp

Dus inderdaad Pascal, F4 op 200mm (lukt perfect met die lens qua scherpte) en dan zo dicht mogelijk geraken als kan he om zo een kleinere scherptediepte te verkrijgen.
                  ::: Flickr :::

Comment

f4....sja.
                    Deze foto heb ik genomen met de 70-200L 2.8 op f/5.6, s 1/500e, ISO 100 en 195mm.
                    De achtergrond is totaal vervaagd waarvan ik de bokeh mooi vind. Dit moet jij dus met je f/4 makkelijk voor elkaar krijgen

Comment

Al enkele keren met de 85L 1.2 gewerkt ( heb ze zelf niet )

Verder gebruik ik ook heel graag de 70-200L IS

Jo(han)
                      Verplicht "Politiek Correct Denken" is de ondergang van onze democratie en leidt tot extremisme.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                        f4....sja.
                        Deze foto heb ik genomen met de 70-200L 2.8 op f/5.6, s 1/500e, ISO 100 en 195mm.
                        De achtergrond is totaal vervaagd waarvan ik de bokeh mooi vind. Dit moet jij dus met je f/4 makkelijk voor elkaar krijgen

denk niet dat je weet wat bokeh betekent, door de grote afstand achtergrond onderwerp en het gekozen brandpunt is de achtergrond gewoon vervaagd, kun je met elke 200mm lens, heeft niets te maken met bokeh.

mooi bokeh krijg je met de typische portret lenzen zoals de 85 en 135mm prime lenzen.
                        bokeh wordt mee bepaald door vorm van diafragma en het aantal gebruikte lamellen.
                        hoe meer cirkelvormig diafragma opening hoe mooier het bokeh wordt.
                        dit bepaalt de vorm van de lichte delen in het oof gebied.
                        Last edited by LesC; 12 augustus 2010, 12:20. Reden: Foto uit quote gehaald: geen herhaling

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                          'zich behelpen' met L glas wat een woordkeuze.

nu wordt de hoofdontwerper van die lens tot sepukku gedwongen
                          't is wat je gewoon bent hé
                          mvg dirk
                          het leven is als fotograferen, gebruik de negatieven om het positieve te ontwikkelen...

Comment

De revieuws (oa op Fred&Miranda) wijzen ut dat de 2.8 net even scherper is,maar dat het verschil nihil is. Mijn 2.8 is iig retescherp
                            Moest het gewoon even kwijt
                            Voor portretten is de 2.8 wel super hoor!!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                              denk niet dat je weet wat bokeh betekent, door de grote afstand achtergrond onderwerp en het gekozen brandpunt is de achtergrond gewoon vervaagd, kun je met elke 200mm lens, heeft niets te maken met bokeh.

mooi bokeh krijg je met de typische portret lenzen zoals de 85 en 135mm prime lenzen.
                              bokeh wordt mee bepaald door vorm van diafragma en het aantal gebruikte lamellen.
                              hoe meer cirkelvormig diafragma opening hoe mooier het bokeh wordt.
                              dit bepaalt de vorm van de lichte delen in het oof gebied.
                              Jij denkt wel vaker wat
                              Lees dit nu maar eens eerst en ga me dan weer eens de les lezen. Toedeloet.

Bokeh

drukt de kwaliteit van de onscherpte in een foto uit. Het gaat om de onscherpte die ontstaat doordat het voorwerp buiten het scherptevlak ligt. (edit Monica: voila)
                              Bewegingsonscherpte valt hier niet onder.
                              Onscherpte kan rustig en onrustig overkomen. Het kan als natuurlijk of onnatuurlijk worden omschreven. Rustige, zachte onscherpte, die niet afleidt van het hoofdonderwerp, wordt in het algemeen gewaardeerd en als aangenaam bestempeld. Naast de relatie ten opzichte van het scherpe hoofdonderwerp kan een onscherp deel van het beeld ook een zelfstandige functie hebben en als zodanig mooi gevonden worden.
                              Bokeh wordt bepaald door het ontwerp van het objectief. Hierbij speelt de vorm van het diafragma een rol, maar ook de manier waarop een objectief is gecorrigeerd voor sferische aberratie. Het feit, dat een objectief met goede achtergrondonscherpte-weergave slechter presteert bij onscherpe onderwerpen in de voorgrond, hangt hier mee samen.
                              Een bepalende factor voor de weergave van onscherpte is de manier waarop een punt buiten het scherptevlak wordt weergegeven. Licht zal niet in één punt geconcentreerd worden, maar verspreid over een groter oppervlak zijn. Een verdeling met een helder centrum en een afnemende helderheid naar de randen toe lijkt ideaal voor een goede onscherpteweergave. Met een dergelijk weergave van beeldpunten wordt een zacht beeld als geheel bereikt.
                              Een schijf met uniforme helderheid is ook mogelijk. Vaak is in deze schijf de vorm van het diafragma te herkennen. Daarom is een circulair diafragma wenselijk. Tot slot is het mogelijk dat de helderheid aan de rand van de schijf groter is en zelfs dat het centrum van de schijf afwezig is. Dit levert zogenaamde 'ni-sen' bokeh op, dat herkenbaar is aan dubbele lijnen. Het beeld kan als onrustig en onaangenaam worden ervaren.
                              De termen 'mooi' en 'aangenaam' maken duidelijk dat de waardering van de onscherpte subjectief is. Er zijn echter voorkeuren die door veel mensen gedeeld worden.

Het belang van bokeh

Niet elke fabrikant van objectieven besteedt er veel aandacht aan. Vaak is er sprake van een afweging tussen enerzijds maximale scherpte in het scherptevlak en anderzijds aangename, zachte onscherpte. Sommige fabrikanten (Leica bijvoorbeeld) hebben een goede reputatie als het om bokeh gaat.
                              Ook tussen individuen die een foto bekijken bestaan verschillen. Mensen met een westerse culturele achtergrond hebben meer aandacht voor het scherpe hoofdonderwerp, terwijl mensen uit de oosterse cultuur de omgeving, de achtergrond eerst met hun ogen zullen verkennen.
                              Er is een schijnbare tegenstelling tussen de hiervoor beschreven West-Europese fabrikanten van goede objectieven en Japanse aandacht voor onscherpte. Dit kan verklaard worden doordat een lensontwerp vaak als bijkomstigheid een gewaardeerd bokeh oplevert, iets dat vervolgens door fotografen opgemerkt wordt.
                              Aan de opkomst en de verspreiding van het begrip bokeh hebben Oren Grad, Harold Merklinger en John Kennerdell bijgedragen.

Herkomst van het woord

Het woord 'boke' werd overgenomen uit de Japanse taal. Het betekent 'onscherpte'. Boke is het tegenovergestelde van 'pinto', een ander Japans woord dat naar de scherpte in een foto verwijst. 'Pinto' lijkt overigens afgeleid te zijn van het Engelse 'point' (point of focus) of zelfs van het Nederlandse 'punt'.
                              De schrijfwijze 'bokeh' werd in 1997 geïntroduceerd door Mike Johnston in het tijdschrift Photo Techniques. Om de correcte uitspraak van het woord 'boke' door Engelstaligen te bevorderen voegde hij de letter 'h' toe.
                              Aan het woord 'bokeh' wordt nu meer betekenis toegekend dan alleen de letterlijke betekenis 'onscherpte'. Het heeft betrekking op de kwaliteit van de onscherpte en wordt geassocieerd met aangename onscherpte. Voor deze nuancering zou men in Japan het woord 'boke-aji' gebruiken.
                              Soms wordt de foutieve spelling 'bouquet' gebruikt, omdat men niet bekend is met de correcte schrijfwijze 'bokeh'.

link

Btw....een zeer bekende fotografe, Sandy Puc (google maar) gebruikt bijna standaard de 70-200L2.8 voor haar kinderportretten vanwege: flexibiliteit en mooie bokeh.
                              Take it or leave it, maar daar staat deze lens nu eenmaal bekend om!
                              Maar zolang ik hier geen foto van je heb gezien, en al zeker geen portetfoto, laat ik je heerlijk kletsen
                              Last edited by Monica; 14 augustus 2010, 03:53.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
                                Jij denkt wel vaker wat
                                Lees dit nu maar eens eerst en ga me dan weer eens de les lezen. Toedeloet.

Btw....een zeer bekende fotografe, Sandy Puc (google maar) gebruikt bijna standaard de 70-200L2.8 voor haar kinderportretten vanwege: flexibiliteit en mooie bokeh.
                                Take it or leave it, maar daar staat deze lens nu eenmaal bekend om!
                                Maar zolang ik hier geen foto van je heb gezien, en al zeker geen portetfoto, laat ik je heerlijk kletsen
                                De naam "puerte" werkt bij velen als een rode lap op een stier.
                                Toch heeft hij het in dit geval helemaal juist.
                                In Monica's foto is geen bokeh meer te beoordelen wegens geen achtergrond meer aanwezig.

Comment

Working...
                                X