Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

FF 'portret'-lens

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• FF 'portret'-lens

Bd,

is de 24-70 F2.8 een goede lens om portretten mee te maken? Heeft deze lens een mooie/goeie bokeh, ik ben een nl een bokeh fan.

Bij een goed exemplaar zou deze zeer scherp zijn op 2.8 en dat geeft een mooie dof op een ff. Het zou dus wel de bedoeling zijn ze op 2.8 te gebruiken.

En om landschappen mee te trekken? Ervaringen?

Eventueel zou ik de 17-40 en 50 willen vervangen door deze. De 50mm gebruik ik toch niet op minder dan 2a2,5. Het verlies van 8mm aan de breedhoek zijde stoort mij ook niet meteen.

Maw, welke combinatie geeft de beste kwaliteit op een 5D?

Ter info, 70-200 gaat waarschijnlijk weg wegens aankoop van een 300mm.
    ::: Flickr :::

Re: FF 'portret'-lens

Bokeh fan? Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik even in de lach schiet.
    En mooie DOF?.. Er bestaat een 'gewenste' scherptediepte, die van jou kan ik zo maar helemaal niks vinden.

Als alle lenzen zouden verdwijnen en er alleen een 24-70 mm was, dan zou ik daar geen problemen mee hebben.
    Je 70-200 wegdoen is zonde, schaf je Genuine Fractals aan, dan krijg je die 100 mm gewoon cadeau en wordt je 24-70 ook wat langer terwijl die aan de korte kant niet verandert.
    Last edited by ViewFinder; 6 augustus 2010, 18:36.

Comment

Als je met 1 lens bloedmooie portretten kunt maken met een prachtige bokeh, is het wel de 70-200L. Ik gebruik deze standaard voor portretten. Zeker op een FF.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door AndriesDeLeener Bekijk bericht

geen idee op de 5D maar ik neem aan dat dat analoog is met de FF van Nikon (D700)

portret op FF: de 85mm 1.4 en de 70-200mm 2.8

24-70mm is te dicht bij...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht

24-70mm is te dicht bij...
          Huh? Dat maak ik zelf wel uit.

Enne sorry Monica, maar jouw prachtige boke zou ik zomaar niet mooi kunnen vinden.., het is namelijk een kwestie van smaak.

Comment

Flauw hoor

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door ViewFinder Bekijk bericht
              Bokeh fan? Ik hoop dat je het niet erg vind dat ik even in de lach schiet.
              En mooie DOF?.. Er bestaat een 'gewenste' scherptediepte, die van jou kan ik zo maar helemaal niks vinden.
              Lach gerust.. Mijn goede daad van de dag. Ik hou nu eenmaal niet van een hoekige bokeh die bijvoorbeeld een 50mm F1.8 produceert. Meer bedoelde ik er niet mee. En een mooie DOF.. De afstand waarop een onderwerp scherp waargenomen wordt.. Geeft 2.8 dan niet voldoende scherpte? Maar idd u kan mijn gewenste dof helemaal niets vinden.

Als alle lenzen zouden verdwijnen en er alleen een 24-70 mm was, dan zou ik daar geen problemen mee hebben.
              Je 70-200 wegdoen is zonde, schaf je Genuine Fractals aan, dan krijg je die 100 mm gewoon cadeau en wordt je 24-70 ook wat langer terwijl die aan de korte kant niet verandert.
              Oorspronkelijk geplaatst door Monica Bekijk bericht
              Als je met 1 lens bloedmooie portretten kunt maken met een prachtige bokeh, is het wel de 70-200L. Ik gebruik deze standaard voor portretten. Zeker op een FF.
              Toch gaat ze waarschijnlijk weg, hoe leuk en mooi ze ook is, anders kan ik geen 300mm en TC financieren.
              Last edited by AndriesDeLeener; 6 augustus 2010, 19:18.

Comment

Geeft 2.8 dan niet voldoende scherpte?
                Weet ik veel?

En of je een scherptediepte kunt bereiken die je 'wenst' hangt in even grote mate af van de afstand object ten opzichte van de achtergrond.
                Waarom zal ik nu mijn oren laten hangen naar al die mensen die beweren dat ze een prachtige kleine scherptediepte hebben, ik wil juist vaak veel meer scherptediepte.. en als ik er daardoor niet bij hoor, dan is dat maar zo.

Het losmaken van het object van de achtergrond MOET kennelijk.. nou, mijn zegen heb je.

Comment

Deze discussie gaat ( zoals de laatste tijd meerdere trouwens ) totaal geen kant uit, zinloos gewauwel.... met alle lenzen tot hiertoe genoemd, kan je ongelofelijk mooie portretten mee maken op FF en crop en zelfs met de 17 -40. Bokeh is een abstract gegeven die aan smaak onderhevig is. Depth of field is een mathematisch iets dat je in tabelletjes kan gieten, bokeh ( zinloze door iemand ooit uitgevonden term ) daarentegen niet, dat is dat wazige wat een foto O zo knap maakt en waar je de SCHERPTE ( ook zo een term ) duidelijk kan beoordelen en zien .

En nu allemaal terug foto's maken !!
                  Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

Comment

Hoi,

Ik heb ook een 5D en zocht net zoals u een zoomlens die zowel voor portretten als voor af en toe eens een landschap inzetbaar was, ook f2.8, maximale scherpte op alle mm's.

Ik had de 24-105 maar verkocht die al snel wegens teveel vignetering op 24mm, een f4 bokeh is niet echt ideaal voor portretten en heb ook graag zo lichtsterk mogelijk.
                    Ik was van plan hem te vervangen voor een 24-70L f2.8, maar na lezen van alle reviews op Fredmiranda kwam ik tot de conclusie dat deze toch niet zo interessant is.

Op 24 mm is er distortion en vignetering, op 70mm zou hij wat soft zijn.
                    Er zijn regelmatig onscherpe exemplaren, dit is een zware lens maar vooral duur.
                    Ik weet niet of het nog hetzelfde probleem is als vroeger die mindere quality control, maar het is niet leuk als je voor +€1000 een soft exemplaar vasthebt.

Daarintegen is de voorganger de 28-70L f2.8 superscherp op alle mm's, geen vignetering, deze zoomlens is precies 3 primes samen
                    Is veel goedkoper omdat die al wat ouder is (+-€600).

Lees maar eens de reviews http://www.fredmiranda.com/reviews/s...&cat=27&page=2

Ik twijfelde om als UWA de 17-40 te kopen maar de f4 stond me niet zo aan, hij zou wel goed zijn maar geen toplens, de 16-35 II is dan weer te duur.
                    Ik heb allemaal Canon L's, maar als UWA zal ik toch de Sigma 12-24 erbij kopen, al mooie fotos van gezien online.
                    Vroeger heb ik nog een Sigma 10-20 gehad, leuke prijs/kwaliteit.

Greetz,
                    CanonYouCan

Bd,

is de 24-70 F2.8 een goede lens om portretten mee te maken? Heeft deze lens een mooie/goeie bokeh, ik ben een nl een bokeh fan.

Bij een goed exemplaar zou deze zeer scherp zijn op 2.8 en dat geeft een mooie dof op een ff. Het zou dus wel de bedoeling zijn ze op 2.8 te gebruiken.

En om landschappen mee te trekken? Ervaringen?

Eventueel zou ik de 17-40 en 50 willen vervangen door deze. De 50mm gebruik ik toch niet op minder dan 2a2,5. Het verlies van 8mm aan de breedhoek zijde stoort mij ook niet meteen.

Ter info, 70-200 gaat waarschijnlijk weg wegens aankoop van een 300mm.
                    Last edited by CanonYouCan; 6 augustus 2010, 19:59.

Comment

Weet ik veel?

En of je een scherptediepte kunt bereiken die je 'wenst' hangt in even grote mate af van de afstand object ten opzichte van de achtergrond.
                      Waarom zal ik nu mijn oren laten hangen naar al die mensen die beweren dat ze een prachtige kleine scherptediepte hebben, ik wil juist vaak veel meer scherptediepte.. en als ik er daardoor niet bij hoor, dan is dat maar zo.

Het losmaken van het object van de achtergrond MOET kennelijk.. nou, mijn zegen heb je.
                      Of 2.8 voldoende scherpte geeft was eerder een 'plaag' vraagje hoor. ---> ''Maar idd u kan mijn gewenste dof helemaal niets vinden. '' Het is inderdaad iets persoonlijk net als bokeh. Al denk ik toch dat iedereen liever een rondere bokeh heeft dan een vierkante. En de scherptediepte hangt inderdaad van meerdere factoren af.

En VF, je hoeft nergens bij te horen, enkel bij dingen waar je zelf bij wilt horen.

Oorspronkelijk geplaatst door MDY Bekijk bericht

En nu allemaal terug foto's maken !!

Oorspronkelijk geplaatst door CanonYouCan Bekijk bericht
                      Hoi,

Ik heb ook een 5D en zocht net zoals u een zoomlens die zowel voor portretten als voor af en toe eens een landschap inzetbaar was, ook f2.8, maximale scherpte op alle mm's.

Zoiets zoek ik inderdaad en heb FM gelezen en ook gemerkt dat er vele 'bad copy's zijn blijkbaar maar die goeie copy's scoren dan wel weer zeer hoog en dat deed mij toch twijfelen om een switch te maken.

Ik zal is wat lezen over de 28mm variant.

Bedankt.

Comment

Ik probeer even on topic te blijven, als dat enigzins mag.
                        Heb je al even gedacht aan een 85mm F1.8 ?

Indien je in de buurt woont mag je altijd de mijne even proberen.

mvg, Michiel
                        Canon R | Leica Q
                        EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                        Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                        [/COLOR]

Comment

Ah ik dacht dat de TS een landschap/portret combi zocht (2 in 1).
                          Indien een portretprime kan ik een 85 1.2L en een 135 2L ten zeerste aanraden

Comment

Bedankt voor het aanbod Michiel maar ik vermoed dat je van Brugge bent en dat is niet echt dicht.

De 85mm had ik nog niet echt bekeken daar ik een soort 2 in 1 lens zoek. Graag zou ik in de toekomst een 135 F2 kopen maar daar is momenteel geen geld voor.

Daarmee dat ik dacht dat een 24-70 een goede optie was. Omdat ik hiermee toch landschappen kan fotograferen en dacht ik ook portretten.
                            Last edited by AndriesDeLeener; 7 augustus 2010, 13:15.

Comment

Daarmee dat ik dacht dat een 24-70 een goede optie was. Omdat ik hiermee toch landschappen kan fotograferen en dacht ik ook portretten.
                              de 24-70 is geen goede portret lens... Full body wel ok, maar vanzodra je dicht bij komt ga je vervorming krijgen, modellen vinden dit niet leuk...

85mm is prima voor crop camera, voor FF is boven de 100mm ideaal...

zie hier
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

Comment

Working...
                              X